Denník N

Koho bude voziť bratislavská lanovka?

Lanovka z Petržalky na autobusovú stanicu (foto: HB Reavis)
Lanovka z Petržalky na autobusovú stanicu (foto: HB Reavis)

Pred pár dňami sa prevalilo, že novú autobusovú stanicu v Bratislave a pravý breh Dunaja má prepájať lanovka. Aj Vám sa v hlave vynorila predstava, ako prechádzate turniketom a nastupujete na štvor či šesť-sedačku na svahu, akurát chýbajú lyže a sneh? Nie ste jediní. Otázka teda znie, aká lanovka to bude a v čom pomôže mestu a doprave.

Lanovka má podľa informácií HB Reavis prepojiť autobusovú stanicu so záchytným parkoviskom v Petržalke. V tomto(m) prípade bude lanovka slúžiť Petržalčanom. Alebo tím ľuďom, ktorí cez už dnes preťažené mosty prídu do Petržalky, tam odparkujú svojho tátoša a lanovkou sa odvezú ku autobusovej stanici. Na úkor ďalšieho zaťaženia mostov a ďalších zápch.

Lanovka by dávala zmysel vtedy, ak by sa ľudia k nej dostali po koľajach. V blízkosti stanice lanovky na petržalskej strane dokonca vedie železnica. Chýba tam však stanica. Ak by tam vznikla, množstvo cestujúcich z okolia Bratislavy by sa rýchlo po železnici priviezlo do Petržalky a odtiaľ by sa previezli lanovkou za pár minút k novej autobusovej stanici, administratívnym priestorom a nákupnému centru. To dáva zmysel. Žiadne väčšie zápchy a preťažené mosty. Len koľaje a vzduch. Lenže toto je skôr fikcia ako realita. S novou stanicou v Petržalke zatiaľ nikto nepočíta.

V Bratislave má v blízkej budúcnosti vzniknúť 7 nových železničných staníc, tzv. TIOPov (Terminály integrovanej osobnej prepravy, dopravné uzly so záchytnými parkoviskami, na ktorých by sa v jednom mieste mali stretávať všetky druhy dopravy – ako železničná, tak automobilová, pešia a aj  cyklistická). Ani jeden zo siedmych TIOPov však nemá byť v Petržalke a to je v tomto prípade na škodu. Lanovka tak ostáva bez väčšieho využitia a bude čakať na lepšie časy, zatiaľ čo mosty a križovatky budú kolabovať a stane sa aspoň pre Petržalčanov tou výhodnejšou voľbou.

Prečo sa teda vôbec bavíme o lanovke?

Pretože v blízkosti autobusovej stanice vznikne obrovské administratívno-nákupné centrum (samotná plánovaná rekonštrukcia autobusovej stanice predstavuje len zlomok celej investície). A s ním aj obrovský nápor na dopravu. Okolité križovatky sú už dnes dosť plné. Ďalší cestujúci za nákupmi a prácou dopravu len zahustia.

Inovatívnosti a fantázii sa medze samozrejme nekladú. Ak je ale ozajstným a úprimným zámerom investora vyriešiť kolabujúcu dopravu, mal by si v prvom rade posvietiť na možnosti posilnenia električkovej dopravy. Plánov, ktoré počítajú s novými rozšírením električkových tratí v okolí autobusovej stanice, je už dnes na stole niekoľko.

Angažovať by sa mala hlavne BID, a.s., ktorá to má na zodpovednosti. BIDka je väčšinovo župná akciovka a od župy máme očakávať viac, ako len ďalší sponzorovaný status, ktorý z našich peňazí platí predvolebný plagát so (zatiaľ) nezmyselným riešením.

 

Viac o mojich aktivitách sa dozviete na facebook.com/uhler 2017.

Teraz najčítanejšie

Jozef Uhler

Žijem so svojou rodinou v okrajovej časti Bratislavy, v Jarovciach, ktoré ma fascinujú tým, že sú dedina aj mesto zároveň. Ľudia sa tu navzájom poznajú, na ulici vás bez problémov pozdraví človek, ktorého nepoznáte a hovorí sa tu štyrmi jazykmi. Nuž ako kedysi v Prešporku. Vyštudoval som informatiku na Matfyze, ktorý je na Slovensku jednou z najprestížnejších škôl a pre svoj život som si ako IT-čkár mohol vybrať ktorékoľvek iné mesto sveta. Mne sa však páčilo doma. Cítil som, že v Bratislave chcem žiť, pretože tento región spĺňa moje predstavy na pokojný a šťastný život. Chcem, aby každý, kto sa do bratislavského kraja prisťahoval, našiel v ňom svoj domov. Tiež chcem, aby ľudia, čo tu žijú od detstva, nehľadali svoju budúcnosť za hranicami. Toto je môj cieľ a dôvod prečo chcem byť županom a v júni 2016 som ohlásil svoj záujem kandidovať na post predsedu Bratislavského samosprávneho kraja.