Koho bude voziť bratislavská lanovka?
Pred pár dňami sa prevalilo, že novú autobusovú stanicu v Bratislave a pravý breh Dunaja má prepájať lanovka. Aj Vám sa v hlave vynorila predstava, ako prechádzate turniketom a nastupujete na štvor či šesť-sedačku na svahu, akurát chýbajú lyže a sneh? Nie ste jediní. Otázka teda znie, aká lanovka to bude a v čom pomôže mestu a doprave.
Lanovka má podľa informácií HB Reavis prepojiť autobusovú stanicu so záchytným parkoviskom v Petržalke. V tomto(m) prípade bude lanovka slúžiť Petržalčanom. Alebo tím ľuďom, ktorí cez už dnes preťažené mosty prídu do Petržalky, tam odparkujú svojho tátoša a lanovkou sa odvezú ku autobusovej stanici. Na úkor ďalšieho zaťaženia mostov a ďalších zápch.
Lanovka by dávala zmysel vtedy, ak by sa ľudia k nej dostali po koľajach. V blízkosti stanice lanovky na petržalskej strane dokonca vedie železnica. Chýba tam však stanica. Ak by tam vznikla, množstvo cestujúcich z okolia Bratislavy by sa rýchlo po železnici priviezlo do Petržalky a odtiaľ by sa previezli lanovkou za pár minút k novej autobusovej stanici, administratívnym priestorom a nákupnému centru. To dáva zmysel. Žiadne väčšie zápchy a preťažené mosty. Len koľaje a vzduch. Lenže toto je skôr fikcia ako realita. S novou stanicou v Petržalke zatiaľ nikto nepočíta.
V Bratislave má v blízkej budúcnosti vzniknúť 7 nových železničných staníc, tzv. TIOPov (Terminály integrovanej osobnej prepravy, dopravné uzly so záchytnými parkoviskami, na ktorých by sa v jednom mieste mali stretávať všetky druhy dopravy – ako železničná, tak automobilová, pešia a aj cyklistická). Ani jeden zo siedmych TIOPov však nemá byť v Petržalke a to je v tomto prípade na škodu. Lanovka tak ostáva bez väčšieho využitia a bude čakať na lepšie časy, zatiaľ čo mosty a križovatky budú kolabovať a stane sa aspoň pre Petržalčanov tou výhodnejšou voľbou.
Prečo sa teda vôbec bavíme o lanovke?
Pretože v blízkosti autobusovej stanice vznikne obrovské administratívno-nákupné centrum (samotná plánovaná rekonštrukcia autobusovej stanice predstavuje len zlomok celej investície). A s ním aj obrovský nápor na dopravu. Okolité križovatky sú už dnes dosť plné. Ďalší cestujúci za nákupmi a prácou dopravu len zahustia.
Inovatívnosti a fantázii sa medze samozrejme nekladú. Ak je ale ozajstným a úprimným zámerom investora vyriešiť kolabujúcu dopravu, mal by si v prvom rade posvietiť na možnosti posilnenia električkovej dopravy. Plánov, ktoré počítajú s novými rozšírením električkových tratí v okolí autobusovej stanice, je už dnes na stole niekoľko.
Angažovať by sa mala hlavne BID, a.s., ktorá to má na zodpovednosti. BIDka je väčšinovo župná akciovka a od župy máme očakávať viac, ako len ďalší sponzorovaný status, ktorý z našich peňazí platí predvolebný plagát so (zatiaľ) nezmyselným riešením.
Viac o mojich aktivitách sa dozviete na facebook.com/uhler 2017.