Denník N

Koľko musí učiteľ robiť, aby zarobil priemer?

Zdroj: TASR
Zdroj: TASR

Ministerstvo rozhodlo, že aj napriek pôvodnému plánu, v roku 2017 zdvihne učiteľom plat o 6 %. To ale nevyrieši súčasný problém s mladými učiteľmi. Priemerný vek učiteľov sa hýbe okolo 45 a mladí ľudia o túto prácu nemajú záujem. Koľko zarába začínajúci učiteľ a čo môže urobiť, aby zarábal viac?

Predstavme si učiteľku Alicu. Alica vyštudovala pedagogiku v odbore anglický jazyk a geografia. Chce byť učiteľkou a preto začne učiť na strednej škole. Jej nástupný plat je 613,50 €. S príplatkom začínajúceho pedagóga (37 €, teda 6 % platu zaokrúhlených nahor) zarába Alica 650,50 € v hrubom. Okolo 550 € v čistom. Priemerný plat na Slovensku je 883 €. Jej mzda je zároveň nižšia ako nástupný plat iných vysokoškolsky vzdelaných ľudí, teda 837 € (podľa portálu platy.sk v spolupráci s profesia.sk). Jej mzda v hrubom je tiež nižšia, než priemerný plat v ktoromkoľvek kraji na Slovensku (podľa štatistického úradu je najnižší v Prešovskom kraji – 771 € a najvyšší v Bratislavskom – 1 294 €). Alica sa ale chce dopracovať k vyššiemu platu. Ako to urobí?

Prvý rok na škole absolvuje takzvané adaptačné vzdelávanie. Skúsenejší kolega ju bude mať na starosti, bude sledovať jej výučbu, uistí sa, aby pochopila štýl práce, či aby dosahovala požadujúci výkon. Keď ho na konci prvého roka úspešne ukončí pred trojčlennou skúšobnou komisiou, Alica postúpi do vyššej platovej triedy (číslo 10). V druhom roku na škole bude jej plat 669,50 € v hrubom, plus príplatok 7 € za rok praxe, teda 676,50 €. Alica je pracovitá a šikovná a počas druhého roku na škole absolvuje vzdelávanie a školenia a podarí sa jej získať 60 kreditov. Predpokladajme, že škola všetky kurzy preplatí (aj keď niekedy si ich učitelia platia sami) a predpokladáme aj, že ponuka školení bude dostatočná a že Alica nájde na ne dostatok času a úspešne ich všetky absolvuje.

60 kreditov potrebuje na to, aby si spravila 1. atestáciu a postúpila do platovej triedy číslo 11. V treťom roku napíše atestačnú prácu, odovzdá ju behom decembra a následne ju pred komisiou obháji a úspešne zloží atestačnú skúšku.

Ak Alica splní všetky uvedené podmienky, v štvrtom roku bude v platovej triede 11 a bude zarábať 750 € v hrubom, plus príplatok 22,50 € za tri roky praxe. Predpokladajme, že sa medzičasom stala triednou učiteľkou a má príplatok 52,50 €. Spolu teda zarába 825 €. Ešte stále nemá taký plat, aký pred štyrmi rokmi mali priemerne ostatní zamestnanci s vysokou školou. Povedzme teda, že počas štvrtého roku Alica získa 30 kreditov, za ktoré bude mať príplatok 6 % k tarifnému platu. Po štyroch rokoch a za maximálne ideálnych podmienok, by mohla Alica zarábať 870 €. Ak získa ďalších 30 kreditov, jej plat triednej učiteľky s prvou atestáciou, tromi rokmi praxe a kreditovým príplatkom za 60 kreditov bude spolu 915 €.

Po štyroch rokoch roboty mimo školy a nad rámec svojho úväzku, Alica konečne prekoná priemerný nástupný plat absolventov vysokých škôl spred štyroch rokov. Nezabúdajme, že počítame s úplne ideálnymi podmienkami. Môže sa stať, že jej škola nebude môcť zaplatiť vzdelávanie, alebo ho Alica nebude stíhať, či nezloží atestačnú skúšku na prvý raz. Jej rovesníci ju ale predbehli v platovom a kariérnom raste o 4 roky. A to veľmi jednoducho – zvolili si iný typ povolania.

Vráťme sa pár rokov späť. Alica práve ukončila vysokú školu a je pred rozhodnutím.

A) zoberie prácu, kde bude rok zarábať asi 550 € v čistom, bude mať pomerne veľkú zodpovednosť za žiakov, ale s vidinou, že ak 4 roky bude usilovne pracovať a všetko pôjde podľa jej plánu, dosiahne plat, ktorý ostatní majú už dnes.

B) zoberie prácu s vyšším platom, ktorá ju lepšie uživí a nebude si vyžadovať množstvo práce nad rámec úväzku.

A čo keď sa vrátime ešte pár rokov dozadu? Alica je stredoškoláčka a rozhoduje sa, kam na vysokú školu. Aká je jej motivácia študovať pedagogiku? Ak už teraz vie, že ju v tomto povolaní čaká nižší plat a práca navyše, aby mohol jej plat rásť, prečo by sa rozhodla študovať pedagogiku?

Čo by ste si vybrali vy? A presne takáto je situácia s mladými ľuďmi v školstve. Alica je síce len hypotetická, ale mladí učitelia sú veľmi reálni. Týmito pracovnými podmienkami sa ich školstvo efektívne zbavuje. Medzi rokmi 2009 a 2014 poklesol počet učiteľov do 30 rokov o 35 % a naopak, počet učiteľov nad 60 rokov stúpol o 71 %.

Mladí ľudia nielenže nemajú motiváciu pracovať v školstve, nemajú motiváciu ísť vôbec pedagogiku študovať. Tí šikovní a cieľavedomejší si zvolia prácu, ktorá ich lepšie uživí. Vo Fínsku sa na jedno miesto učiteľa uchádza desať ľudí. Je to atraktívna práca a mnohí majú o ňu záujem. U nás na pozície učiteľa prakticky nerobíme výber. Navyšovať platy o 6 % je pokrok, hoci to nie je úplne podľa predstáv SKU. Tiež je treba spomenúť, že rast platu učiteľa sme rátali bez prihliadnutia na toto plánované zvyšovanie miezd. Z praxe vieme, že priemerná mzda v národnom hospodárstve každoročne stúpa (od roku 2011 do 2015 stúpala o 2,2 %; 2,4 %; 2,36 %; 4,12 % a 2,9 %), čo nárast platov zmierni. Aj pri navýšení o 6 % bude ale nástupný plat učiteľa pre absolventa vysokej školy neatraktívny. V školstve sa urgentne potrebujeme zamerať na platy začínajúcich učiteľov. Malo by byť práve v našom záujme poskytnúť im také platové a pracovné podmienky, aby sme do školstva dostali čo najviac pracovitých a cieľavedomých ľudí. V opačnom prípade sa schopní ľudia ako Alica do školstva nedostanú.

Teraz najčítanejšie