Denník N

Kráľ Svätopluk a utečenci

Prierez turbonacionalistickou scénou

Existuje spojitosť medzi súčasným nenávistným naladením voči utečencom a dlhodobou nacionalistickou rétorikou slovenskej „sociálnej demokracie“? Ako pomohol súčasný premiér do sedla extrémistovi Kotlebovi? Bol Svätopluk skutočne kráľ? Môžeme dnes hovoriť vo verejnoprávnych médiach o cenzúre, keď sa jedná o falošné národné mýty? Prečítajte si krátky rozhovor s režisérom Jakubom Julénym, ktorého dokumentárny film V tieni kráľa Svätopluka sa snaží na vyššie položené otázky odpovedať, a ktorý si zažil cenzúru, aká do demokratickej krajiny určite nepatrí. Film bude uvedený v rámci cyklu slovenských filmov Nad Scalou sa blýska v brnenskom kine Scala v utorok 6.10. Cyklus je výberom z novodobej éry slovenskej kinemtografie a V tieni kráľa Svätopluka spoločne s dokumentom Zuzany Piussi Krehká identita predstavia tamojšiemu publiku prierez slovenskou turbonacionalistickou scénou.

12041199_1640099332914016_2077172638_o

Veľká časť slovenskej spoločnosti spolu s vrcholovými politikmi je presvedčená, že Svätopluk bol kráľ. Bol Svätopluk teda kráľ či nie? Na čom sa zhodnú historici?

Jakub Julény: To je absurdita ako ďas. To ani nie je, ani nikdy nebolo témou historickej debaty. Kráľom bol a je iba pre ideológov a politických pracovníkov. Prirovnal by som to k termínu „prvý Slovenský štát”. „Prvý” je pre tých čo sa snažia vsugerovať, že dnešný štát je „druhý” a my naň nadväzujeme.

Svoj film V tieni kráľa Svätopluka, ktorý sa venuje zneužívaniu národných mýtov nacionalistami, si nakrútil pre Slovenskú televíziu, nakoniec sa však dočkal cenzúry. Čo presne sa tam udialo?

Jakub Julény: V podstate točíme, točíme, točíme. Dokonca aj podľa scenára pomerne presne na to, že sa jedná o primárne reportážny film. Dramaturgia televízie pred výrobou, respektíve počas výroby nevyjadrila ani jednu výhradu voči obsahu. Prišla jedna z prvých kontrolných projekcií a z ich strany nastalo zhrozenie a argument: „Je to voči téme kritické!”. Neviem nájsť jeden racionálny dôvod, prečo zrazu zacúvali, okrem strachu. Sedeli sme potom opakovane v strižni s predstaviteľmi RTVS. Vravíme: „Stlačte stop a povedzte, čo máme zmeniť.” Nepovedali nič. Iba, že to takto nemôže ísť. Rok odmietali podpísať prevzatie diela a zaplatiť. Nakoniec po tlaku novinárov film odpremiérovali pred polnocou po futbale, bez reprízy. Film V tieni kráľa Svätopluka vznikol v rámci cyklu „Film a spoločnosť” a vznikal z podobných pohnútok ako „Český žurnál” v Čechách. Myslím, že v mnohom boli české filmy oveľa kritickejšie. Prešli. Na Slovensku nie. Ako perličku poviem, že z hapkajúceho dramaturga RTVS potom vypadla fráza: „Mali by tam zaznieť pozitíva Slovenského štátu.” To asi vystihuje mentálny stav verejnoprávnej inštitúcie v roku 2012.

Prečo má vôbec niekto na Slovensku potrebu vytvárať umelé mýty o postavách z národnej histórie?

Jakub Julény: Je to pomerne jednoduchý nástroj politickej propagandy. Veľmi inzitný, ale na Slovensku bohužiaľ stále veľmi funkčný. Čím menej vieme o historickej osobnosti, tým väčší je priestor na manipuláciu a nabalenie politického balastu.  Ako je možné, že si „sociálna demokracia” na Slovensku pred voľbami 2012 osvojí rétoriku a doslovné citácie naciológa fašistického Slovenského štátu Štefana Polakoviča? Od neho prebrala vládna špička termín „kráľ starých Slovákov”. Vrcholoví politici prebrali rétoriku človeka, ktorý dokonca vyvíjal ideologický tlak na deti, aby sa hrali na vojsko Svätoplukovo a nie na kovbojov a Indiánov.

12047369_1641214962802453_1586571870_n

Kto všetko sa na Slovensku priživuje na za vlasy pritiahnutých báchorkách o starých Slovákoch?

Jakub Julény: Za tragické považujem, že stále aktívny súdruh predseda vlády týmto svojím konaním vniesol a legitimizoval extrémizmus v politickom mainstreame. Posadil Kotlebu do sedla. De facto je to podľa mňa horšie ako kedysi Slotove „do tankoch” a sny o útoku na Budapešť. Slota bol oproti súčasnému stavu vždy vnímaný ako „exot na okraji”. Dnes 75 percent Slovákov považuje za svoju druhú najväčšiu hrozbu utečencov. Za to môžme vďačiť do veľkej miery desiatim rokom premiérovho verbálneho vlastenectva.

Vidíš v tomto nacionalizme reálnu hrozbu? Čo je podľa teba najväčšia hrozba falošnej mýtizácie národných dejín?

Jakub Julény: Práve tá schopnosť prekrývať reálne problémy a strata kritického myslenia.

Dokonca aj Juraj Jakubisko pripravuje teraz svoj ďalší opus magnum o dejinách Slovanov a aj o Svätoplukovi. Myslíš si, že bude jeho film voči pokrivenému výkladu dejín podvratný a bude ho demaskovať, alebo naopak režisér natočí veľdielo, ktoré len podporí falošné mýty turbonacionalistov? 

Jakub Julény: Ja mám mýty rád. Len musia byť na pravej miere. Dúfam, že sa mu podarí nadviazať na Kubalovho Zbojníka Jurka alebo Krvavú pani. Mýty sú úplne legitímnou súčasťou kultúry, identity každého národa a treba ich interpretovať. Bohužiaľ my sme ich zakydali tonami ideologického hnoja dvoch predchádzajúcich totalít tak, že krásu toho pôvodného nebude možné ešte veľmi dlho vidieť.

Teraz najčítanejšie