Denník N

Kto zatvorí bane? A kto kašle na ne?

FOTO TASR
FOTO TASR

Elektráreň v Novákoch má svoje dni zrátané a pokiaľ si na ňu naviazané Hornonitrianske bane nenájdu iného odberateľa uhlia, baníctvo v regióne pôjde do útlmu. Nech to znie akokoľvek paradoxne, horná Nitra má tak konečne šancu otvoriť sa svetu a baníci príležitosť na bezpečnejšiu, zdravšiu a hlavne lepšie platenú prácu.

Prachom zapadnutý kút, ktorý z tohto regiónu urobil Robert Fico, si však žiada dôsledne vymiesť. Vyrábať elektrinu z domáceho uhlia dnes už nemá záujem ani samotný vlastník – elektrárne. Plánujú ju najneskôr v roku 2021 zatvoriť. Navyše, pre podozrenie z nedovolenej štátnej pomoci si dotácie na jej prevádzku zobrala na mušku aj Európska komisia.

Alobalová guľôčka

Elektráreň Nováky má totiž jediného dodávateľa uhlia, ktorý si každoročne účtuje viac ako je hodnota 90% z takmer 100 miliónovej dotácie. Slovenské elektrárne teda evidentne nie sú jej konečným príjemcom. Na túto podvodnú hru, pri ktorej sa hľadá alobalová guľôčka, povinne doplácame my všetci v cene za elektrinu.

A ako elektráreň má jediného dodávateľa, tak aj pre Hornonitrianske bane Prievidza sú Nováky prakticky jediným odberateľom. S uhoľnou elektrárňou sa tak zrejme skončí, alebo sa výrazne utlmí, aj ťažba uhlia, o ktoré by záujem mohli mať už iba vo Vojanoch. V baniach dnes pracuje asi 1200 baníkov v podzemí a takmer 150 na povrchu. Okrem toho zamestnáva spoločnosť ďalších 2000 ľudí, ktorí sa starajú ako o techniku, prevádzku, administratívu, aj o baníkov samotných. Zástupcovia baní často hovoria o ešte 8000 pridružených pracovným miestach, ktoré by mali byť v regióne na banskú činnosť naviazané, avšak tým že bane sú štát v štáte a väčšinu činností si zabezpečujú vo vlastnej réžii, toto číslo je vysoko premrštené.

Starostlivosť o Čičmanca

Nech je ako chce, ak raz dôjde k zatvoreniu elektrárne a následnému útlmu baníctva, v okrese Prievidza by sa žiadne rady na úradoch práce tvoriť nemali. Toto záleží ale aj od vlády, ktorá zatiaľ pri presýpaní eurofondov viac ako o baníkov dbá o riaditeľa baní Čičmanca a záchranu svojho pravidelného alobalového prídelu.

A tak ako sa hovorí, najjednoduchšie riešenia sú často tie najlepšie. Ideálne, ak s nimi prídu ľudia, ktorých sa to priamo týka. Po verejnej diskusii v Prievidzi minulý mesiac sme dostali viacero podnetov riešiacich najmä infraštruktúru. Urýchlené dokončenie rýchlostnej cesty R2 v úseku od Trenčína by si želali viacerí a je určite nevyhnutnosťou, avšak jej dokončenie zrejme ešte nejaký ten rok potrvá.

Do práce v papučiach

Čo je ale možné zrealizovať už dnes, je otvorenie regiónu prostredníctvom železnice. Ideálne v nadväznosti na nové pracovné miesta. Takéto vzniknú už na budúci rok a to iba 70 kilometrov južnejšie. Areál štátom štedro dotovanej automobilky Jaguar Land Rover leží hneď vedľa železničnej trate spájajúcej Prievidzu s Nitrou, vo výstavbe je dokonca koľaj, ktorá povedie priamo do fabriky. Hornonitrania by tak mohli do práce chodiť v papučiach.

Zdanlivo teda ideálne riešenie. A predsa to má jeden háčik. Vlakové spojenie dnes trvá v priemere dve hodiny. Prečo? Kvôli 26 zastávkam v každej jednej dedinke po trase. Asi je pochopiteľné, že každý deň cestovať štyri hodiny kvôli práci by nikoho dlho nebavilo. Ale čo ak by sa počet zastávok zredukoval na 3, maximálne 4, pribudli by záchytné parkoviská a najkritickejšie úseky by sa postupne modernizovali? Z dvoch hodín cesty by bola menej ako jedna. To znie hneď zaujímavejšie. Nie?

Obojsmerná príležitosť

Tento nápad sa zrodil v Prievidzi, v hlave Prievidžana a jeho pracovný názov je Jaguar Expres. Nech už by sa ho chopila štátna Železničná spoločnosť úpravou grafikonu alebo po verejnej súťaži iný prepravca zavedením novej linky, určite nepôjde o všeliek na situáciu, ktorá na hornej Nitre vznikne v súvislosti s útlmom baníctva. Je to však ďalšia príležitosť, ktorá poskytne ľuďom možnosť širšieho výberu uplatnenia sa a automobilke nový pracovný potenciál. Tiež by sa tým vytvoril nový priestor pre umiestnenie výrobných kapacít jej subdodávateľom a ďalším investorom.

Jaguar Expres súčasne otvára región aj opačným smerom. Kúpeľníctvo, turizmus a strieborná ekonomika sú pojmy, ktoré v diskusii o budúcnosti tohto kraja viac krát zazneli. Rovnako by to bola zelená aj pre rozvoj malého a stredného podnikania, s ktorým majú v okrese Prievidza v porovnaní zo zvyškom Slovenska najmenej skúseností.

Jaguar Expres je jedným z viac ako 10 riešení, pre baníkov a ľudí z hornej Nitry, na ktorých v strane SaS pracuje náš regionálny tím. Pretože ich budúcnosť je nad zemou!

Teraz najčítanejšie

Karol Galek

Od roku 2004 sa venujem energetike a všetkému, čo s energiami, ich výrobou, distribúciou, spotrebou, či úsporami súvisí. Po parlamentných voľbách v marci 2020 som prijal ponuku Richarda Sulíka stať sa jeho štátnym tajomníkom na Ministerstve hospodárstva SR. Podľa hesla - za menej politiky v energetike - sa snažím dosiahnuť nízke a spravodlivé ceny energií pre všetkých.