Denník N

Ako kúpiť ojazdené auto v Rakúsku

Informácie o administratívnom postupe a poplatkoch.

Stručné informácie o administratívnom postupe a poplatkoch, ktoré som nikde nevedel nájsť a mohli by byť užitočné.

1. Nájdete auto, napríklad na www.mobile.de alebo www.autoscout24.com.

2. Overíte dostupnosť auta, zjednáte cenu (tých 10 % by sa mohlo podariť), dohodnete sa na prehliadke. Z mojej lámanej nemčiny sme radšej prešli na lámanú angličtinu predávajúceho.

3. Obzriete auto (dôležité – správnemu postupu sa venuje kopa článkov).

4. Auto beriete, podpíšete zmluvu a nastupuje administratíva. Ideálne je dopredu si overiť na domovskom slovenskom dopravnom inšpektoráte, aké papiere od vás bude potrebovať. Nielen v tejto oblasti mávajú naše miestne úrady rôzne metre. Ja som tento krok preskočil a dozvedel som sa to až pri prihlasovaní (teda príliš neskoro).

5. Idete s predávajúcim a s papiermi (COC, zmluva a technický preukaz – všetko bežné veci) na Zulassungstelle. Väčšinou ide o pobočku poisťovne (napr. Generali, Donau Versicherung), ktoré sa po týždni striedajú. Nachádzajú sa aj v menších mestách.

Prevozné značky sa vybavujú len do 12:00, takže je dobré dohodnúť si prehliadku auta na ráno.

Za polhodinu papierovania vám vydajú krásne zelené prevozné značky (ak auto neveziete na prívese) za 184,30 eur a poisťovňa si vypýta ďalších cca. 130 eur za neviem čo, ale asi za zelenú kartu, takže spolu zaplatíte vyše 300 eur.

Vydajú vám Teil 1 žltého technického preukazu na vaše meno. Podľa Rakúšanov je to všetko. Ale slovenský úradník pri prihlasovaní požaduje na základe interného predpisu aj Teil 2, takže je dobré vybaviť ho na mieste. Ja som to musel vysvetľovať telefonicky a e-mailom Rakúšanom, ktorí nechápali, že naši nechápu, ale nakoniec mi ho celkom ochotne poslali poštou (vraj po povolení od šéfa).

S prihlásením nakoniec všetko dobre dopadlo (to je na samostatnú dlhotrvajúcu administratívnu kapitolu: KO, STK, EK, administratívna STK, EK, správny poplatok atď., ale to ľahko nájdete).

6. Prevozné značky sú zálohované a dajú sa vrátiť v Rakúsku za 36 eur (to ešte len idem vyskúšať na najbližšej Zulassungstelle).

7. Rakúske značky sú väčšie ako naše, takže nové značky nebudú na rakúskych podložkách celkom držať, jednu som stratil v autoumyvárni a potom pripevnil plastovými sťahovacími páskami (bez porušenia celistvosti a čitateľnosti, keby sa pýtal policajt).

Informácie v nemčine:

Teraz najčítanejšie