Denník N

Matúš Kostolný: Začali sme robiť veci, ktorých som sa pred rokom bál

Po pol roku od vzniku Denníka N hodnotí jeho pôsobenie šéfredaktor Matúš Kostolný pozitívne. V redakcii skúšajú uviesť do praxe teoretické poznatky posledných desiatich rokov. No aj napriek tomu šéfredaktor tvrdí, že môžu skončiť rovnako rýchlo, ako začali.

Nemali sme sa čím inšpirovať

Podľa Kostolného sa na začiatku nemali čím inšpirovať, preto sa spolu so svojou redakciou snažil zistiť, ako by to mohlo fungovať. „Treba sa oslobodiť od predstavy, že by médiá mali vyzerať tak ako pred 15 rokmi, ale je pravda, že nevieme, ako majú vyzerať. Našou úlohou je to skúšať, môžeme však skončiť tak rýchlo, ako sme začali,“ hovoril Matúš Kostolný na prednáške Ako založiť noviny v roku 2015. Tá bola súčasťou Letní žurnalistické školy Karla Havlíčka Borovského v Čechách.

Denník N na Slovensku vznikol po odchode časti redakcie z denníka SME, keď sa jedným z majiteľov vydavateľstva Petit Press (vydavateľ SME) stala finančná skupina Penta. Následne vznikol webový projekt, ktorý po čase doplnila printová verzia. Redakcia s obidvomi formami experimentuje, prioritou sa však stal web. Noviny sú tiež postavené na publicistike a názorovej žurnalistike. „Je to týždenník každý deň – to je aj najčastejšia výhrada, ktorú počúvam,“ vysvetlil šéfredaktor.

F36B9750
Šéfredaktor Denníka N na besede v Havlíčkovom Brode. Foto: Jaroslav Loskot.

Noviny v klasickej podobe nemajú budúcnosť

„Keď som odchádzal zo SME, tak jediné, čo bolo jasné, že nebudeme robiť papierové noviny.“ V súčasnosti strácajú tlačené verzie v priemere 10 až 15 % čitateľov ročne, a preto nemajú v klasickej podobe budúcnosť. „Napriek tomu sme si uvedomili, že papierový denník ponúka aj v roku 2015 vplyv, pretože ešte stále veľká časť mienkotvorných skupín drží v rukách papier.“ A web ešte stále nie je priestor, ktorý dokáže uživiť redakciu.

Prečítajte si tiež: Cenzúra sa prejavuje sofistikovane, preto potrebujete byť mediálne gramotní

„Našou prioritou je robiť denný silný web a sme si istí, že počas dňa budeme mať toľko silného obsahu, že niekedy večer z toho vyrobíme papierové noviny. Také, ktoré sa budú najviac blížiť tomu, o čom rozprávajú teoretici posledných desať rokov.“

Práve prenášanie teoretických poznatkov do praktickej roviny robí z Denníka N progresívne médium. Od začiatku svojho vzniku majú na začiatku jesene v pláne spustiť už tretiu aplikáciu. Po známej Minúta po minúte a tabletovej aplikácii, v ktorej sa dá kúpiť každé číslo a aj víkendový súhrn toho najlepšieho, pripravuje tím Denníka N platformu na pohodlné čítanie textov.

Umenie v novinách

Čitateľov papierovej verzie zaujalo aj „umenie v novinách“. „Každý mesiac pozveme do novín výtvarníka, ktorému ponúkneme možnosť odilustrovať celé číslo, čiže tam nie je žiadna spravodajská ani dokumentárna fotografia,“ hovoril Kostolný o ďalšom projekte. Okrem toho plánuje redakcia ďalšiu akciu – sprístupní jednotlivcom objednať printové predplatné pre študentov do škôl, ale aj do knižníc alebo nemocníc.

„Všetky tlačené noviny majú svoju reklamu v televízii, my to nerobíme – nemôžeme si to dovoliť – a núti nás to úplne inak pristupovať k obsahu, ktorí tvoríme.“ Denník N už od začiatku buduje svoje sociálne siete, pričom na ne presúva aj marketing.

Ako povedal šéfredaktor denníka, do väčšej miery za to môžu aj financie. Denník N ešte nie je v zisku, lebo projekt vyžadoval veľké počiatočné náklady. „Ale je pozitívne, že každý mesiac je strata, ktorú vyrábame, menšia a menšia, čiže trend je pozitívny.“ Dodáva, že ak to takto pôjde ďalej, na konci roka budú na nule.

Teraz najčítanejšie