Denník N

Médiá idú s Facebookom zhrešiť. Avšak nemajú veľmi na výber

Ilustračné foto: Jacopo Tintoretto - The Temptation of Adam. Insitná koláž: autor
Ilustračné foto: Jacopo Tintoretto – The Temptation of Adam. Insitná koláž: autor

Facebook spustil revolučnú novinku Instant Articles. Aké sú jej pozitíva a negatíva? Prečítajte si prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta online médií.

Sú medzi nami takí, ktorí tvrdia, že prvotným hriechom online médií bolo to, že dali všetok svoj obsah zadarmo na web. Dnes už je vlastne nezaujímavé diskutovať o tom, či to bola naozaj chyba alebo to bolo jednoducho nevyhnutné. Zaujímavejšia je debata o tom, či a ako sa médiá chystajú zhrešiť znova.

Kým pred rokmi dali svoj obsah zadarmo na web, teraz ho začínajú dávať zadarmo Facebooku. Ten v stredu spustil dlho očakávanú a diskutovanú novinku: Instant Articles. Deväť svetových médií – napríklad New York Times, Guardian, National Geographic a Buzzfeed – odteraz bude vybrané články zverejňovať okrem svojho webu aj priamo na Facebooku. Ľudia sa teda z tejto sociálnej siete neprekliknú na ich web, ale dané články budú čítať priamo vo facebookovej aplikácii (zatiaľ len pre iPhone, Android má byť čoskoro).

Ak experiment vyjde, o niekoľko týždňov a mesiacov sa množina týchto médií môže rozšíriť a zahrnúť aj menších vydavateľov. Facebook totiž chce, aby táto možnosť bola jedného dňa dostupná pre všetky médiá. Tie za spoluprácu získajú príjmy z reklamy a informácie o čitateľoch. Facebook získa zadarmo obsah a ľudia tak nebudú musieť z jeho aplikácie odchádzať, keď si budú chcieť niečo prečítať. A čitateľom sa majú články načítavať rýchlejšie a majú byť lepšie prispôsobené na čítanie na mobile. Zdá sa, že novinka je teda výhodná pre všetkých.

Pozrime sa, ako Instant Articles vyzerajú a aké majú plusy a mínusy.

Pozítíva Instant Articles

+ Médiá sa nezaväzujú, koľko článkov dajú Facebooku. Môžu teda do Instant Articles dať toľko textov, koľko chcú. Momentálne plánujú len pár za týždeň.

+ Instant Articles sú naozaj rýchle, vraj až 10x rýchlejšie ako stránky médií (porovnanie rýchlosti si môžete pozrieť na tomto videu). Tradičné médiá väčšinou nie sú dobrými technologickými firmami, aj preto sú ich webstránky pomalšie. Facebook má lepšie možnosti tento problém vyriešiť – navyše sám s tým mal kedysi problém, jeho prvé verzie aplikácií boli zlé, a to až tak, že ich úplne prerobili. Lenže médiá si často nemôžu dovoliť vyvinúť aplikáciu a po pár mesiacoch ju s novými skúsenosťami robiť odznova a lepšie.

+ Spolupráca môže byť novým impulzom, aby novinári viac mysleli na to, ako ich články vyzerajú na mobile. Prvé Instant Articles napríklad ukazujú, že článkom na mobiloch omnoho viac svedčia výškové fotky.

+ Ak si médiá zoženú vlastnú inzerciu, 100 percent príjmov ide im. Ak im ju dohodí Facebook, dostanú 70 percent. Wall Street Journal píše, že táto ponuka je pre médiá výhodná a môže byť novým a cenným zdrojom príjmov. Doteraz sa im totiž nedarilo získavať zaujímavé peniaze z mobilnej reklamy, no ak jej niekto naozaj rozumie, tak je to práve Facebook. Len v USA totiž každý tretí dolár z mobilnej reklamy ide na účet Facebooku.

+ Okrem reklamy majú médiá dostať ešte dáta o tom, čo ľudia s ich obsahom robia. Je jasné, že Facebook vie o svojich používateľoch omnoho viac ako vedia ostatné médiá o svojich čitateľoch. Otázkou ale zostáva, čo všetko Facebook médiám prezradí. Detaily totiž zatiaľ neboli zverejnené.

+ Americký profesor žurnalistiky Jeff Jarvis je presvedčený, že médiá dohodou s Facebookom získavajú presne to, čo potrebujú. Už dávno totiž nemajú monopol na tvorbu a šírenie správ, ale v dnešnom svete musia spolupracovať aj s ostatnými hráčmi na trhu. A práve novinári pracujúci s technológiami a dátami od Facebooku môžu podľa Jarvisa hľadať nové spôsoby fungovania žurnalistiky.

Negatíva Instant Articles

Čím viac článkov dajú médiá Facebooku, tým viac ľudí ich bude čítať vo facebookovej aplikácii, a nie priamo na ich webe. Novinári si už síce zvykajú, že ponúkajú svoj obsah aj cez iné kanály (napríklad umiestňovaním videí na YouTube či Facebook), niektoré nové médiá už vlastný web ani nemajú, ale tradiční hráči musia hľadať rovnováhu medzi ponižovaním svojho webu a zvyšovaním dosahu svojej práce.

Facebook na tejto spolupráci získa viac. Áno, väčšinu peňazí z reklamy dá médiám, ale tieto peniaze ani nepotrebuje. Skôr ho zaujíma to, ako posilniť svoju pozíciu u používateľov, aby sa jedného dňa pre nich stal doslova synonymom internetu, aby ho ľudia opúšťali len výnimočne.

Podmienky, ktoré si vyjednali médiá, sú naozaj dobré. Avšak môžu sa jedného dňa zmeniť. Ak nebudú Instant Articles plniť očakávania, môže ich Facebook jednoducho obmedziť, či dokonca úplne zrušiť. A naopak – ak budú úspešné, môže Facebook začať znevýhodňovať všetok externý obsah. Vieme, čo sa stane, keď Facebook stratí záujem o nejaký typ spolupráce. Stačí si spomenúť na social reader alebo hry od Zyngy.

Darovanie obsahu Facebooku môže znižovať význam vydavateľov a degradovať ich len do pozície dodávateľa obsahu. Posilňovať sa bude trend toho, že ľudia sa o dianí vo svete dozvedajú len prostredníctvom Facebooku. Na druhej strane sa to ale deje tak či tak, stačí sa pozrieť na čísla z USA.

Facebook môže v mene biznisu cenzurovať niektoré články v niektorých krajinách. Nebolo by to prvýkrát, už sú známe prípady v Turecku, Indii, Pakistane alebo aj v Sýrii.

Záver

Média vlastne nemajú veľmi na výber. Otázka totiž nestojí tak, či zhrešia a dajú svoj obsah zadarmo Facebooku, alebo nie. Ak totiž experiment s Instant Articles vyjde, tak im neostáva nič iné, len sa do projektu zapojiť. Lebo ak to aj neurobia, budú musieť sledovať konkurenciu, ktorá to vyskúša a bude z toho ťažiť – a možno ešte skôr, ako sa Facebook rozhodne zvýhodňovať Instant Articles na úkor externých odkazov.

Popri všetkých problémoch, ktoré dnes musia manažéri médií riešiť, tak prichádza ďalší: nájsť spôsob, ako spolupracovať s Facebookom. A ako tejto spolupráci prispôsobiť svoj biznis model a zároveň ho úplne nezničiť.

Ideálne riešenie neexistuje a každé médium má na rukách iné karty. A Facebook má všetky esá.

Ďalšie udalosti vo svete online médií v skratke:

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.