Denník N

Milá Penta, na investigatívu sa vykašli

Finančná skupina Penta cíti silnú spoločenskú zodpovednosť. Najprv poskupovala noviny,  najnovšie má v pláne dať nemalú sumu na oživenie investigatívnej žurnalistiky. Je fajn, ak má taká veľká firma chuť pomáhať.  Ale úprimne, samotnej žurnalistike aj demokratickej spoločnosti viac pomôže, ak si už s médiami dá pokoj.

Investigatívna žurnalistika – čiže odhaľovanie korupcie v štátnej správe, plytvanie so štátnymi prostriedkami, kriminálnych praktík, klientlizmu – v slovenských médiách chýba. Televízie postupne zrušili investigatívne relácie, v rádiách nie je vôbec a v tlači len občas. Redakcie totiž nemajú peniaze na to, aby nechali týždne či mesiace pracovať novinára alebo dokonca celý tím na jednej kauze. Napriek tomu z času na čas novinári odhaľujú zajímavé kauzy.

Predstava, že investigatívu má zastrešovať Penta, ktorá je stále spojená s nevyšetrenou kauzou Gorila, je ale cynický vtip – naviac, po vyhlásení Mareka Dospivu, že médiá Penta kúpila, aby mala v rukách atómový kufrík. Ak by mala Penta dohľad aj nad investigatívou, o čom by potom Dospiva hovoril?

Penta teraz sonduje medzi novinármi. Aj keď určite nájde nejakých, čo by sa pod jej hlavičkou pozornejšie pozreli napríklad na to, čo spája vládu a Širokého či Brhela, zakladať za státisíce eur vlastnú investigatívu jej neodporúčam. Z viacerých dôvodov: Penta viackrát ukázala, že nemá cit pre nezávislú žurnalistiku, nevie byť nad vecou a svojou prítomnosťou vo vydavateľstvách samotným médiám škodí. A aj preto, lebo je to Penta. „Súkromný, vysoko špekulatívny kapitál typu Penty má svoje záujmy a tieto skryté záujmy sa len ťažko dajú zladiť s nestrannou a objektívnou misiou zodpovednej žurnalistiky. Penta zrejme hrala hlavnú ale zatiaľ nevyšetrenú úlohu v prípade Gorily, ktorá ju ťažko oprávňuje financovať investigatívnu žurnalistiku. Aj keby im naozaj išlo o budúcnosť tohto žánru na Slovensku, nedisponujú potrebnou spoločenskou dôverou, aby to ani len ústne podporili,“ povedal pre Omédiách.com investigatívny novinár Tom Nicholson.

Takže radšej odporúčam poslať státisíce na výlety pre deti z detských domovov, na školné pre nadané deti nemajetných rodičov, či rodinám s chorými deťmi, alebo na nákup poriadnej literatúry do škôl. Na investigatívu od vás radšej nie.

Prečítajte si aj ďalšie články, v ktorých hodnotím prácu médií.

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog je o etike v žurnalistike, prešľapoch novinárov, zásahoch do ich práce.  Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend.