Denník N

MLM vs. kvalitné finančné poradenstvo

Každý mal spolužiaka, ktorý v matematike veľmi nevynikal, diktáty mu tiež nešli najlepšie a len tak tak, že si za excesy nevyslúžil dvojku z chovania… nikto mu to nemal za zlé, bola sranda a známky samozrejme nie sú predpokladom úspechu v reálnom živote. No o to viac ste zbystreli, ak vám ten nie najlepší a najvzornejší spolužiak po rokoch zavolal, že by s vami rád prekonzultoval vaše osobné financie. Žeby sa po toľkých rokoch mávnutím zázračného prútika stal z nechápavého polepetka so štvorkou z matiky razom finančný mág, investičný analytik, či dokonca expert na finančné produkty? Zázraky sa vraj dejú ale nie zase na počkanie…

Pre tých, ktorí sa nestretli so skratkou MLM, postupne ozrejmím tento pojem. MLM je skratka od multilevel marketing-u, niekde sa môžte stretnúť s poslovenčeným pojmom sieťový marketing. Je to dlhoročný spôsob distribúcie produktov prostredníctvom priameho predaja.

Rôzne spoločnosti považujú priamy predaj za najefektívnejšiu formu distribúcie, pretože zákazníka priamo osloví niekto, kto má k nemu najbližší vzťah – rodinný príslušník, kamarát, súrodenec, sused… Táto dôvera založená na dobrých medziľudských vzťahoch napomáha spoločnosti distribuovať produkt efektívnejšie, ako by to robila formou neosobnej reklamy, reklamných pútačov alebo bannerov.

Samozrejme nikto, kto to myslí s kostolným poriadkom, by neoslovoval niekoho v domnienke, že produkt, ktorý sa mu chystá ukázať, nespĺňa tie najprísnejšie parametre kvality alebo dokonale uspokojí požiadavku zákazníka. Dobrý motív je podporený a umocnený províziou z predaja alebo zľavou na tovar spoločnosti, ktorej produkt predáva.

Po prižmúrení oka nevidím na tomto spôsobe predaja nič zlé. Navyše ak samotný produkt dotyčný predajca okúsi na sebe. Napríklad si nafarbí vlasy, používa výživové doplnky na chudnutie či imunitu, alebo vitamíny, šampóny… atď. Vie si kvalitu produktu ohmatať, vytvoriť si na neho názor, vie sa s ním jednoducho stotožniť.

MLM a finančný produkt

Problém nastáva pri produkte finančnom. Komplexnosť produktu, neprehľadnosť a rozsiahlosť zmluvných podmienok, vkomponované výpočtové vzorce, zmes legislatívy a odborných termínov,… dávajú živnú pôdu spoločnosti prezentovať aj nekvalitný produkt takým spôsobom, aby v potenciálnom kupcovi a budúcom predajcovi vyvolali dojem exkluzívnosti, kvality, vhodnosti a potrebnosti.

Človek si ho v dobrej viere zakúpi a podporený zväčša silným províznym ohodnotením odporúča produkt svojim známym, kamarátom či rodine. Spôsob, akým ho odporúča ďalej môže byť kľudne aj prostredníctvom sociálnych sieti. Je jednoznačne menej náročné stlačiť CTRL+C a CTRL+V na klávesnici ako vyhľadať telefonický kontakt na dotyčného a spojiť sa s ním…

Príklad ako vyzerá prezentácia toho, s čím je človek dokonale stotožnený vyzerá napríklad aj takto:
diskusia

Ja len podotknem, že sa jedná o správu, ktorú dostal môj nemenovaný kamarát od jeho bývalej spolužiačky, ktorú nevidel hodne dlhú dobu a neboli spolu v kontakte. Vnútorná intuícia mi navráva, že takúto správu neposielala iba jemu ale ďalším x známym, medzi ktorými tiež boli takí, ktorým by bežne žiadnu správu nenapísala… motivácia robí svoje a evidentne prekonáva vopred zaužívané limity a bariéry.

Kvalitné finančné poradenstvo?

Podľa slov kamaráta, mu dotyčná nevedela vysvetliť pojem inflácia, čo je bez pochýb jeden zo základných ekonomických pojmov, ktoré by každý človek, zaoberajúci sa osobnými financiami mal mať v malíčku… Tiež vraj nepatrila v škole k najchytrejším a dobrá známka bola u nej skôr výnimkou ako pravidlom. Na obranu dotyčnej neznámej dávam pomyselný palec nahor, pretože jasne uviedla (i keď nepriamo) že je v oblasti financií nováčik a komunikáciu deleguje na svojho riaditeľa.

Nebudem chŕliť oheň i keď mi pri čítaní takýchto „milých“ správ vystúpi tlak, no poviem len svoju skromnú básnicku otázku:

„Nemala by dotyčná informovať svoje okolie so službami a produktmi, ktoré ponúka až po tom, čo si je dokonale istá, že majú požadovanú kvalitu alebo až po tom, čo si ozrejmí a osvojí elementárne ekonomické poznatky?“

Elementárne poznatky

Kamarát od nej nežiadal vysvetlenie typu: „Čo spôsobí pokles akcií Deutsche bank a ich následne vyradenie z indexu Euro stoxx 50 s európskym akciovým trhom, ani nechcel vedieť vplyv možnej implementácie nového zákona o stavebnom sporení…“ chcel vedieť „basic level“ informáciu. Nikto od nej neočakáva aby sa stala chodiacou encyklopédiou ale ako by ste sa zatvárili, ak by ste sa šli radiť s odborníkom na výživové doplnky a on sa začervená a zamyká plecami pri slove sacharidy. To jednoducho nejde…

Toto je jeden z dôvodov, prečo MLM nenahráva kvalite finančného poradenstva a prečo ľudia pri vyhlásení „som finančný poradca“ na dotyčnú/dotyčného pozerajú s ťažkými predsudkami.

Ponuka práce

A tieto obrázky, sú dôvod číslo dva, prečo MLM škodí tak dôležitej a nenahraditeľnej službe ako je finančné poradenstvo:

Nemalo by byť niekde aspoň v zátvorke uvedené:

  • nutnosť analytického myslenia
  • schopnosť dobre sa orientovať vo finančnej matematike
  • predpoklad porozumieť finančným produktom

alebo aspoň fakt, že sa jedná o prácu finančného sprostredkovateľa a nie administratívneho pracovníka?

Záver

Nájsť kvalitného poradcu sa zdá byť ťažšie ako hľadanie ihly v kope sena. MLM generuje tisícky premotivovaných odborníkov, ktorých provízna motivácia výrazne predčí ich odbornosť. Jediný spôsob, ako si overiť kvalitu finančného poradcu, je pripraviť si otázky a argumenty na stretnutie s ním. Internet ponúka kopec informácií. Pýtajte sa veľa a odpovede si dodatočne overte. Ale hlavne nepodpisujte nič, čomu dokonale nerozumiete.

P.S.: Každý v článku použitý pojem „finančný poradca“ je synonymom k pojmu „finančný sprostredkovateľ“, tieto pojmy nezamieňam, len sa snažím textom priblížiť laickému čitateľovi.

Ing. Marcel Onufer


Čítajte viac:

Teraz najčítanejšie