Denník N

Mozog máme len jeden

Pozrieme sa na najčastejšie argumenty odporcov povinného nosenia prilieb, od tých racionálnejších až po absurdity, a prečo podľa môjho názoru ani jeden v konfrontácii s realitou neobstojí.

Zdroj: Helmets R Us

20150705_112420

V predchádzajúcom článku som sa Vám pokúsil stručne (tak ako sa len dalo) predstaviť 10 tipov, ako prežiť v Bratislave na bicykli. Ako som sľúbil, prinášam Vám špecializovaný článok o cyklistických prilbách a dôvodoch, prečo ich považujem za nevyhnutnú súčasť výbavy každého cyklistu.

Pozrieme sa na najčastejšie argumenty odporcov povinného nosenia prilieb, od tých racionálnejších až po absurdity, a prečo podľa môjho názoru ani jeden v konfrontácii s realitou neobstojí.

Kvôli prehľadnosti som si dovolil ich podeliť na tri kategórie, tj. estetické, praktické a absurdné.

Estetické dôvody sú také, pri ktorých sa človeku nepáči, akým spôsobom mu vraj prilba kazí celkový vzhľad alebo obmedzuje jeho štýlové sebavyjadrenie.

Pri praktických dôvodoch ide o pocit, že prilba jazdca nejako obmedzuje.

Nuž a tie absurdné už zachádzajú do fakt abstraktných teritórií, ktoré majú na realitu minimálny až nulový dopad, prípadne sa odvolávajú na práva a slobody.

 

1) Estetické dôvody

 

a) Pokazí mi to účes

Ak máte účes ako od top kaderníka, tak radšej nesadajte na bicykel. Ujasnite si priority, či chcete skvelo vyzerať alebo si chrániť zdravie. Úprimne dúfam, že svoj mozog a život si ceníte viac ako to, či na pár sekúnd oslníte okoloidúcich.

Navyše, ak napríklad nosíte cop, aj na Vás už výrobcovia prilieb mysleli. Existuje mnoho modelov, ktoré majú jeden otvor vzadu špeciálne určený nato, aby ste si tade mohli prestrčiť svoju cool šticu.

Ale vráťme sa k pôvodnému dôvodu. Áno, účes sa Vám zrejme pod prilbou pokazí, ale ten sa dá vždy znova spraviť. Poškodený mozog už ale naspäť nevyčaríte.

 

b) Vyzerám v tom hlúpo

Ťažko som sa rozhodoval, či tento argument zaradím medzi estetické alebo absurdné dôvody. Nakoniec skončil tu. Nič to ale nemení na fakte, že ide o bohapustú výhovorku.

Dnes už výrobcovia prilieb ponúkajú nespočetné kvantá modelov, každý navyše v niekoľkých farebných odtieňoch. To mi chcete povedať, že z takého množstva nenájdete aspoň jednu-jedinú, ktorá by podľa Vás vyzerala dobre?

V snahe ulahodiť zákazníkovi sa na trh dostalo nekonečne veľa fazón a tvarov, takže nie je problém prispôsobiť výber prilby aj Vášmu vlastnému štýlu. Pre tých trošku finančne lepšie zabezpečených existuje dokonca možnosť dať si na škrupinu prilby spraviť vlastný motív.

 

2) Praktické dôvody

 

a) Je mi v tom teplo, spotím sa / tlačí ma na hlave

Poviem Vám to narovinu – na vine nie je prilba, ale Vy a Váš výber. Ak viete, že budete jazdiť veľa na miestach, kde páli slnko a kde je poriadne sparno, treba si nájsť prilbu, ktorá má dobre riešené vetranie, teda buď väčšie množstvo vetracích otvorov alebo umne riešený vetrací systém. Ak si nie ste istí, personál v bike shopoch Vám odborne poradí.

Pri kúpe nezabúdajte nato, že Vám musí dokonale sadnúť. Nesmie Vám na hlave príliš lietať (nemusela by dokonale splniť svoju funkciu v prípade nehody), ani Vás príliš tlačiť. Radšej vyskúšajte viac značiek a typov, a vyberte si tú, ktorá Vám dobre sadne. Komfort pri nosení zohráva veľkú rolu v tom, ako radi ju budete nosiť.

 

b) Nie je to povinné

To máte sčasti pravdu, nie je. V meste. Ale každý, kto aspoň nejaký čas strávil v Bratislave alebo tu dokonca žije, vie, že čo sa dopravy a ciest týka, nebezpečenstvo číha takmer na každom rohu. Vo vlastnom záujme dôrazne odporúčam prilbu nosiť pri každej jazde, či už si vyjdete s kamarátmi na hrádzu alebo sa snažíte predrať plnou premávkou.

 

c) Nejazdím tak rýchlo

Na rýchlosti nezáleží. Je jasné, že ak vyletíte v rýchlosti povedzme 60 km/h (verte mi, v zjazde to nie je žiaden problém dosiahnuť), je väčšia šanca, že sa Vám niečo stane, ako keď sa plazíte tempom chôdze.

Ale stačí dopadnúť v nesprávnom uhle na „vhodné“ miesto a možno aj v nie práve najlepší čas a je to. Intenzívka alebo funus. Nemusíte letieť ako blázon, ale keď padnete na určité miesta hlavy bez akejkoľvek ochrany, poriadne si to odnesiete.

Uvediem v krátkosti osobnú skúsenosť. Šiel som kúsok od električkovej trate, na druhej strane bol obrubník. Medzi nimi bola fľaša rozbitá na kúsky. Za mnou šlo auto. V snahe príliš pred ním „nešibrinkovať“ som sa pokúsil tú kôpku skla obísť, pričom sa mi predné koleso zachytilo v žliabku koľaje. Nestačil som už udržať rovnováhu, a letel som rovno na betón. Zátylkom. Ešte aj cez prilbu to vcelku bolelo.

Nebolo všetko jedno, a keď som doma pozrel nato, v akom stave je prilba… bolo mi jasné, že ak by som ju vtedy nemal na sebe, nechcem ani pomyslieť, čo sa mohlo stať.

Dodávam, že ak je škrupina prilby po páde na hlavu puknutá, nezlostite sa. To práve znamená, že si splnila svoju funkciu. Áno, sú to ďalšie peniažky na novú, ale keď sa zamyslíte, puknutá škrupina mohla byť Vaša lebka.

Ešte na slovíčko o  rýchlosti. Ako extrémny prípad si uveďme cestné bicykle (myslím tie ľahučké žihadlá s užšími plášťami a ohnutými riadidlami „baranmi“). Vedia dosiahnuť priemernú cestovnú rýchlosť okolo 25-45 km/h, zvyčajne okolo tých 30 km/h. V zjazde dokážu tie najlepšie stroje letieť bleskurýchlo, aj cez 100 km/h.

Ak som spomínal, že na mozgovú praženicu stačí aj krokové tempo, tak si viete asi predstaviť, čo s obsahom Vašej hlavy môže narobiť pád v takej rýchlosti.

 

d) Jazdím po chodníku

NIE. Cyklista na chodník nepatrí. Je to zákone, a naučte sa to aj Vy. Pokiaľ to NAOZAJ nie je nutné (napr. vozovka je v zlom stave, nemáte sa ako inak dostať niekam, a pod.), nechoďte na chodník.

Z osobnej skúsenosti Vám môžem povedať, že jazdenie po chodníku má viac nevýhod ako výhod. Chodníky sú predovšetkým pre chodcov. Čo môže na istých miestach znamenať, že vyzerajú ako po zásahu kobercovým bombardovaním. Ale keďže človek je vybavený dokonalým systémom odpruženia zvaným pohybový aparát (kosti, kĺby, šľachy, väzivá), tak sa to príliš nerieši.

Poviete si, na ceste je to nebezpečné. ALE. Autá sú veľké, ich pohyb je predvídateľný a navyše disponujú silnými kotúčovými brzdami. Vedia teda včas spomaliť alebo sa Vám vyhnúť. Motocyklisti sú na tom podobne. Ale chodci? To je čistý neriadený živel. Nemajú žiaden systém, nepredvídateľne menia smer a chodia si, kade sa im zachce.

A teraz si predstavte, že tomuto živlu musíte na chodníku čeliť. Nielen Vy ste v ohrození, ale aj chaoticky sa pohybujúci chodci. Ak nechcete skončiť zle alebo niekomu ublížiť, treba buď zosadnúť z bicykla (čo je pre väčšinu cyklistov mučivá predstava) alebo výrazne spomaliť. Na ceste môžete naplno dupnúť do pedálov a ukázať, čo za Sagana vo Vás je.

Čilli. Chodníky sú často nebezpečnejšie ako normálne cesty.

 

e) Je to drahé, aj tak jazdím málo

Nemusíte vykradnúť banku, aby ste si mohli kúpiť prilbu. Ak nejazdíte často, naozaj nepotrebujete top model, ktorý nosia jazdci v pro pelotóne. Pre bežné účely úplne stačí aj lacná prilba za 10-20 eur zo supermarketu alebo športového obchodu. Síce nevydrží viac ako jeden-dva pády na hlavu, ale aj to je dosť.

Ak chcete ešte väčší pocit bezpečia, odporúčam trošku zainvestovať a kúpiť si prilbu v cenovej hladine medzi 30-60 eur. Za taký peniaz už dostanete nie škrupinu lepenú na EPS (expandovaný polystyrén, tj. pena pod škrupinou), ale riadnu in-mold prilbu (škrupina je s EPS spojená do jedného kusu, čím sa dosahuje nielen nižšia celková váha, ale aj väčšia pevnosť).

 

3) Absurdné dôvody

 

a) Pádov na hlavu je málo, to by aj chodci mali nosiť prilby

Áno, nemýlite sa. Podľa štatistík naozaj nie je tých pádov na hlavu veľa. Ale zapnite závity, aspoň na chvíľku. Potrebujete dva, tri, či desať pádov na hlavu nato, aby sa Vám niečo stalo?

Nie. Úplne v pohode stačí jeden. Napríklad na betón. Nemusíte ísť rýchlo a zbesilo, jazdiť ako pomätený blázon, či preceňovať svoje sily. Môžete byť skvelý jazdec. Ale ostatní nemusia byť. Alebo sa Vám do cesty postaví absolútne neočakávaná vec alebo situácia. Pokojne aj nejaká drobnosť. A letíte dole. Nie vždy viete svoj pád dokonale kontrolovať. A ak vtedy medzi Vašou hlavou a miestom dopadu nič nie je, môže to skončiť nepekne.

 

b) Nikto mi nemá čo kázať, lebo sloboda

Síce absurdný, ale sčasti pravdivý argument. Máte právo si robiť, čo chcete. To zahŕňa aj, akokoľvek bizarne to znie, právo „roztrepať si kečku“.

Zábava ale končí v momente, keď Vás napríklad naberie motorista, ktorý Vás nezbadal včas (a nemusí to byť žiadny cestný pirát, ale celkom obyčajný a slušný človek). Vy spadnete na hlavu, utrpíte ťažké zranenia. Keďže ste nemali na sebe prilbu, následky sú omnoho vážnejšie.

Vám je asi zdravie alebo život niekde. Ale skúste sa na situáciu pozrieť cez oči toho motoristu. Nielenže bude z celej situácie celý vyklepaný, ale ešte kvôli tým následkom bude mať aj väčšie problémy. Tu už nejde len o nezodpovednosť z Vašej strany. Dovolím si tvrdiť, že ide až o sebectvo.

Ďalšia skupinka ľudí sa čertí, že ide jednu z mnohých vecí, do ktorých nás tlačí systém, a oni sa nenechajú. Áno, vláda a systém (či ako sa práve nazýva centrálny objekt výhovoriek) plodí veľa hlúpostí. Ale občas presadzujú aj niečo užitočné a dobré. Pre mňa za mňa, buďte si hrdinom. Načo Vám to bude platné, keď budete po nejakom páde slintať do vankúša, naozaj netuším.

Keď si toto všetko zrátame, naozaj nie je dôvod, ktorý by v realite obstál. Špeciálne ma vie „dožrať“, keď vidím cyklistu, ako mu prilba visí buď na riadidlách alebo inde. Načo si ju teda kupoval? Žiadne, opakujem, žiadne sparno nedáva dôvod dávať si prilbu dole. Bez nej akurát skôr dostanete úpal. Čo takto vyskúšať vyliať si trošku vody na hlavu cez vetracie otvory prilby? Ale ok, dosť už o tom.

 

Na záver by som Vám rád dal pár odporúčaní ohľadom kúpy prilby, jej nosenia a pod.

Najprv si rozmyslite, na aký druh jazdy ju potrebujete. Iný typ Vám poslúži, ak jazdíte v lese alebo rovno downhill (zjazd strmým svahom dole), na mestskom bicykli relaxačným tempom na nákup alebo letíte na cesťáku na druhý koniec mesta.

Keď si rozmyslíte účel, viete podľa toho zúžiť výber. Pridáte ešte filter estetický (aby sa Vám prilba páčila). Nuž a zostáva len zistiť, či Vám dokonale sedí, dobre sa zapína a pod.

Nešetrite, ale ani neplytvajte peniazmi. Ak chcete jazdiť na cestnom bicykli a pekne rýchlo, zainvestujte do plne in-mold prilby, ktorá Vám poslúži lepšie ako lacnejšia lepená.

 

Je mi nad slnko jasnejšie, že debata, či by cyklisti mali alebo nemali nosiť prilbu, mojim článkom neskončí. Prinášam ale svoj pohľad, podložený tisíckami najazdených kilometrov v hustej bratislavskej premávke aj na cestách mimo Bratislavy.

Došiel som k záveru, že niektoré z mojich argumentov nikdy nepochopí človek, ktorý sa v takej situácii neocitol. Človek, ktorý nikdy nepadol na hlavu a nezažil ten skvelý pocit, že môže odkráčať po vlastných a nemusí ho odvážať sanitka.

Pamätajte si, že hlavu a mozog ste dostali do vienka len jedny. Nedostanete žiadnu náhradu. Tak si toho sakramentsky vážte a dbajte o svoje zdravie a bezpečnosť. Nejde totiž len o Vás, ale v istom ohľade aj o ostatných. Sú tu Vaši kamaráti, rodina… a tí by o Vás istotne neradi prišli. Ak Vám už nezáleží na Vás samotných, tak myslite aspoň na nich, o čo môžu prísť oni, ak Vás stratia.

Teraz najčítanejšie

Miroslav Kizák

Metalista, ktorému nie je jedno, čo sa deje vo svete i doma :)))