Blog
utorok

N - Príručka proti dezinformáciám vs. Natrium Fluoratum

Tento blog venujem autorom nápadu a pripomínam, že od myšlienky k úspešnej realizácii je cesta dlhá, ale s vyzbieranými peniazmi široká, hladká a dobre osvetlená.

Denník N vyzbieral na “príručku proti dezinformáciám / konšpiráciám” k dnešnému dňu skoro desaťnásobok plánovanej sumy.

Koľko by ste zaplatili za to, aby ste žili v krajine inteligentnejších ľudí?

Ja som si odpovedal a prispel, lebo táto iniciatíva má tomu šancu pomôcť. Ale začnem inak.

Za socíku nám na základnej z času na čas priniesli krabice s flaštičkami plnými drobných bielych tabletiek. Nedalo sa to veľmi použiť ako zbraň, ako munícia celkom obstojné. Ešte väčšie kreatívne možnosti sa naskytli, keď ste tabletky rozdrvili na jemný biely prášok. Flaštišky tiež neboli na okamžité zahodenie. Nespomínam si, že by niekoho zo spolužiakov vôbec napadlo, že by to bral ako medikament, hoci to tak nejaký dobrotivý súdruh zamýšľal pre socialistický drobizg. Je pritom možné, že nám to aj ktosi z pedagogického zboru kládol na srdce. Natrium Fluoratum sa to volalo, ak si dobre spomínam.

 

10x plánovanej sumy na príručku od N je výborná správa, lebo dáva príležitosť “urobiť to poriadne”. Nie je jasné, či príručku majú už autori pripravenú a ak áno, čo presne obsahuje. Podporovali sme tak trochu mačku vo vreci.

Nechcem porovnávať mentálnu úroveň stredoškolákov s mojou vyššie popísanou skúsenosťou zo základnej školy, ale záleží mi na tom, aby príručky nedopadli tak, ako Fluoratum.

Nasleduje preto niekoľko narýchlo spísaných tipov, pokúsim sa tým prispieť k “hodnote za peniaze”, ktoré som ako darca do iniciatívy “investoval”.

 

  1. Myslite na cieľovku.
  2. Fakt myslite na cieľovku. Viaceré z nasledujúcich bodov budú rozšírením tejto myšlienky.
  3. Čo tak dať dokopy focus group z typickej strednej školy (žiadne bratislavské elity) a zistiť, čo funguje, čo nie, čo momentélne fičí?
  4. Asi najhoršie, ako môže príručka dopadnúť je séria long-read článkov bez tl;dr.
  5. Povinnosť je dodať kůl faktor. Autentický, nie silený, ktorý dopadne trápne.
  6. Ako to spraviť? Neviem, treba prebrať priamo so stredoškolákmi. Viď bod 3. Čo tak nejaký jutúber? Aktuálne internetové mémy? Kto zo slovenských a svetových celebrít je medzi nimi populárny a pritom dáva použiteľné citáty na tému racionalita? Čo tak nechať niečo napísať, alebo prepísať priamo stredoškolákom?  
  7. Krátky attention span dnešných mladých ľudí je súčasť problému, ktorý treba riešiť, ale príručka by ho mala brať do úvahy - viď bod 4.
  8. Atraktívna infografika namiesto, alebo ako doplnenie textu. Ak nie sú zdroje na kvalitnú infografiku všade, tak aspoň diagramy, boxes and arrows v ktorých sa ľahko orientuje.
  9. Za nazbierané peniaze z toho môže byť kvalitná brožúra mäkkej väzby, nech to pôsobí hodnotnejším dojmom ako “iba časopis”, ktorý sa spravidla vyhadzuje.
  10. Nie som si istý, či stratégia “sypeme to na Slovensko ako z helikoptéry” nepovedie scenáru typu Fluoratum. Možno stojí za úvahu scarcity marketing. Dodáme najprv jednej - dvom triedam v rámci školy, ak sa uchytí a vypýtajú si ďalšie, možno dodáme (radšej pokryť viac škôl aj keď len čiastočne, ako menej škôl kompletne). Rozdávať ďeťom až po úvodnom “školení”. Čím viac sa zvýši hodnota v očiach študentov, tým väčší efekt možno čakať.
  11. Takže ešte raz - ako prispievateľ by som radšej ako “kobercový nálet” výsledkom na úrovni špeciálneho vydania časopisu videl cielené operácie s kvalitnejším materiálom na úrovni špecializovanej publikácie. Zdroje ste na to vyzbierali.
  12. Hodnota príručky sa prirodzene zvýši tým, že bude naozaj prakticky použiteľná. Mala by obsahovať “kuchárku” ako rozpoznávať dezinformácie, ďalej niečo ako lexikon bežných mýtov, odkazy na spoľahlivé zdroje, link na nejaký živý web, ktorý bude tlačenú príručku priebežne doplňovať, bude slúžiť možno aj ako diskusná platforma na témy z príručky - pre študentov, ale aj učiteľov…
  13. Tematicky vidím obsah príručky v oblastiach ako kritické myslenie, práca so zdrojmi, skepticizmus (v zmysle vedecký skepticizmus), záľudnosti ľudskej mysle, základy racionálnej diskusie a (čo možno nie je také zrejmé) základov vedecky metodického prístupu k realite.
  14. Na Slovensku sme v týchto oblastiach výrazne pozadu, ale recyklovateľného materiálu z týchto oblastí je neúrekom v anglosaskej kultúrnej sfére. Odporúčal by som preto angažovať niekoho, kto sa týmto oblastiam venuje intenzívne a profesne. Nemusí to byť nutne niekto “domáci”, vzhľadom na prvú vetu tohto bodu.
  15. Za vyzbierané peniaze nie je problém nechať posúdiť obsah vysoko kvalifikovanému vývinovému psychológovi a nakalibrovať ho podľa jeho spätnej väzby. Opäť to nemusí byť niekto “domáci”.
  16. Stredoškoláci sú veľmi široká skupina - od tých kognitívne najjednoduchších, po vysoko talentovaných, schopných vstrebať aj sofistikované myšlienky. Vyzbierané peniaze podľa mňa dovoľujú pokryť obsahom široké spektrum - spraviť príručku atraktívnu aj pre tých, ktorí by jednoduché diagramy vysvetľujúce princípy kritického myslenia považovali za urážku svojho mladého ale vysokého intelektu, pokiaľ by chýbal stĺpček s hustým textom typu “Ak chcete vedieť viac…”.
  17. Abstraktné myšlienky by pre stredoškolákov mala vyvažovať konkrétnosť. Dobré môže byť napríklad štruktúrovane prehľadne (napríklad formou otázka - odpoveď) rozobrať niektoré známe konšpirácie (od chemtrails, cez 9/11, po vakcíny) a mýty (napr. vysvetliť, čo presne je homeopatia a nechať posúdenie na domácu úlohu).
  18. (doplnené) Desaťnásobok vyzbieranej sumy dáva aj ďalšiu možnosť - rozdeliť aktivitu na niekoľko agilných iterácií. Začať v pôvodne plánovanom rozsahu, zozbierať spätnú väzbu, vylepšiť produkt, opakovať niekoľko krát.
  19. Nie som psychológ, ale predpokladám, že dnešní stredoškoláci kŕmení memorovanými znalosťami bez dôrazu na súvislosti a vzory (patterns) nemajú ešte dostatočné vedomostné základné kamene a z veľkej časti fungujú emocionálne. Čo by ma presvedčilo ako dieťa brať Natrium Fluoratum? Možno, keby mi niekto názorne ukázal, aké peripetie a bolestivé procedúry čakajú niekoho, kto sa o svoju dutinu nestará.

 

Držím palce.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Čitateľ medziriadkový.

Blogy

|

Už viac ako 126581 z vás dostáva správy e-mailom