Blog
utorok

Neverila som, kam sú schopní zavesiť reklamu na vodku

Spoločnosť Gas Familia sa minulý rok predviedla nechutnou kampaňou s dievčatami vo vani a v smetnom koši, ktoré vyzerali ako opité. V novej kampani, ktorá zaplavila Slovensko, ukazuje, že jej dno je ešte hlbšie. Nielen bezohľadným umiestnením bilbordov ale opäť aj kreatívou.

Na bratislavskej budove, v ktorej sídli Centrum pre liečbu drogových závislostí, je takýto nápis: Alkoholizmus je metla ľudstva. V Centre liečia aj závislých od alkoholu. Pred budovou im v týchto dňoch pribudol bilbord. Firma Gas Familia na ňom ponúka vodku a tvár mladíka prekrýva nápis „Keď nie si len mamkin synáčik. Ži po svojom.“

Foto: MK

Keď som chvíľu stála pri bilborde, videla som párik, ktorý prišiel do Centra. Mladé vychudnuté dievča kráčalo neistou chôdzou. Z jej tváre bolo jasné, že, ak niečo berie, berie to už dlho. Vedľa nej kráčal jej brat, možno kamarát. Niesol jej tašku, sama by to nezvládla. Ľudia, ktorých väčšinou ich najbližší privedú do Centra, sa neopili raz, ani dvakrát. Do Centra prídu, lebo už si nevedia sami ani s pomocou rodiny poradiť. Firma Gas Familia si vybrala na bilbord s vodkou a nápisom "ži po svojom" práve toto miesto, pod oknami, kde sa snažia títo ľudia so závislosťou bojovať.

Bilbord s fľašami vodky pribudol aj na plote pred Základnou školou na Kalinčiakovej ulici v Bratislave a je aj v blízkosti ďalších škôl.

Bilbord na plote školy Foto: MK

Podľa zákona sa nesmie reklama zameriavať na maloleté osoby, podľa kódexu reklamy nesmie byť v blízkosti škôl. Aj zadávateľ aj agentúra, ktorá bilbordy umiestňuje, by mali poznať základné pravidlá reklamy. Reklama na alkohol nesmie byť pri škole. Ale ja si myslím, že tieto firmy - Gas Familia a BigMedia - to dobre vedia.

Viac: Podrobnosti, čo všetko nesmie byť v reklame na alkohol

Hoci je na bilbordoch malým písmom napísané, že produkt je len pre starších ako 18 rokov a osoba, ktorá je zobrazená, je tiež staršia ako 18 rokov, slogany spomínajúce "mamkinho synáčika" a "ocinovu princeznú" v kombinácii s výberom modelov jasne hovoria, na ktorú skupinu reklamu zacielili.

Percento detí, ktoré majú problém s alkoholom, každoročne narastá. Odborníci hovoria, že účinky alkoholu na mládež a deti sú podobné ako účinky drog na dospelých, preto je slovenská legislatíva na reklamu s alkoholom oveľa prísnejšia, ako na iné produkty.

Nie je umenie vymyslieť kontroverznú kampaň. Ľudia si ju určite všimnú. Ale všimnú si aj opakovanú bezohľadnosť firmy, čo nemá pocit zodpovednosti k deťom aj závislým, ktorým strká reklamu pod nos.

Firma si môže dať na bilbord čo chce a možno jej opäť príde napomenutie od Rady pre reklamu, aké dostala minulý rok. Vodku nekupujem. Ale aj keby táto firma predávala jogurty, tak si ich práve kvôli bezohľadnej reklame nikdy nekúpim.

Aktualizácia (5. 8.): Bilbord s vodkou a mamkiným synáčikom z plota školy ráno zmizol, na reklamu prišlo množstvo sťažností

Prečítajte si aj ďalšie články, hodnotiace médiá. Sledujte články aj na Facebooku.

 

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Tento mediawatchblog hodnotí etiku v žurnalistike, prešľapy novinárov, zásahy do ich práce. Jeho cieľom je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. V minulosti som pracovala pre SME a Trend. Manžel je redaktorom Denníka N. Vediem web OMEDIACH.com. Staršie komentáre hodnotiace médiá nájdete aj na http://omediach.blog.sme.sk/.

Blogy

|