Denník N

Neznáme dievča

Dardennovci rozohrávajú im tak typickú hru, ktorá nie je z pohľadu ich predošlej tvorby nijak prekvapivá ale robia to naďalej majstrovsky.

Keď je doktorka Davin prijatá na kliniku a prestížnu pozíciu, je stále zaneprázdnená svojou dočasnou praxou. Tu v ambulancii zastupuje chorého, do dôchodku odchádzajúceho doktora. Toto je miesto, na ktoré sa obracajú prevažne ľudia so slabším sociálnym zázemím, ľudia bez poistenia alebo ilegálni imigranti. Jedno popoludnie Davin nejaví záujem o dievča prichádzajúce do ambulancie po pracovnej dobe a jej zvonenie a  snahu dostať sa dnu. Jenny Davin uznáva profesionalitu a zásady. Zavrhuje rozhodovanie na základe emócií v prospech správnych diagnóz a pevných rozhodnutí. Neznáme dievča je na druhý deň mŕtve.

Desaťkrát

Desiaty celovečerný film La Fille Inconnue (Neznáme dievča) vychádza dva roky po úspešnom Dva dni, jedna noc. Belgickí režiséri, bratia Luc a Jean-Pierre sú absolútne jednotní v ich pohľade na filmovací proces. Teda to tvrdia oni a žartujú, že sú vlastne jedna osoba. Majstri minimalistického realizmu a európskej sociálnej drámy majú za sebou filmy ako Sľub, Syn alebo jeden z vrcholov žánru, film Rossetta

Bratia Dardennovci vsádzajú väčšinou na relatívne neznáme mená (vo filme sa objavia aj stálice Dardennovského filmu ako Jérémie Renier a Olivier Gourmet). V prípade Neznámeho dievčaťa, však obsadzujú tretíkrát po sebe známu herečku a po Cécile de France a Marion Cotillard je to tentokrát Adèle Haenel. Tá získala Cézara za rolu vo filme Láska na prvý boj a a jej výkon v ostatnom filme sa strašidelne približuje tomu čo predviedla Cotillard vo filme Dva dni, jedna noc.

Pri ich doteraz poslednom filme sa zas raz tak ako aj pri filme Dva dni, jedna noc, púšťajú do schémy boja s časom. Doktorka Davin chodí od jedných dverám k druhým a pátra po mene a príčinách smrti dievčaťa. Je to tak Dardennovska detektívka, kde morálne zásady ako aj doktorský sľub sú hlavným faktorom. Hlavná postava pátra na vlastnú päsť a prekračuje svoje limity na viacerých úrovniach.

Jenny

Psychológia postáv je ako vždy jeden zo základných prvkov tvorby bratov. Haenel ako doktorku Gavin, chladného a maximálneho profesionála nevidíme plakať, kričať ani smiať sa. Cez minimum výrazu presviedča, že je novou hviezdou francúzskeho filmu. Práve akási klamlivá “plochosť” a minimalizmus jej herectva je to čo Dardennoci využívajú ako aj vždy predtým na pomalé budovanie napätia, ktoré je nezameniteľné s inými tvorcami. Svedomitá lekárka sa ocitá v konflikte keď jej bežná pracovná rutina je nabúraná zúfalým hladom po pravde a faktoch ohľadom smrti neznámeho dievčaťa. Davin je zrazu v úlohe akejsi pseudo matky Terezy, ktorá je však hnaná pocitom viny a predstavou bezmenného náhrobného kamena.

the-unknown-girl-02Jenny, ktorá má až komicky večne oblečenú tú istú károvanú bundu pôsobí často nevinne a strateno. Neuvidíme ju v kruhu jej známych a kamarátov. Takisto ani len netušíme nič o jej rodinných väzbách či romantických vzťahoch. Je stále prezentovaná hlavne ako doktor, profesionál. Nie je nám ponúknuté nič cez čo by sme si mohli k nej utvoriť vzťah a tápame v absencii emócií. Na druhej strane vidíme Haenel, ktorá si ako Jenny varí cestoviny vo viac než skromne zariadenom byte nad ambulanciou a Dardennovci sa nám snažia povedať koľko obetovala svojej práci. V ťažkých chvíľach sa paradoxne obracia na mladého praktikanta, ktorý v zásade odmieta jej kontakt, pomoc a aj budúcu prácu lekára.
Kto je teda to neznáme dievča? Nie je to pre nás náhodou aj hlavná postava?

 

Prečo by ste chceli tento film vidieť?

Čo sa nám teda snažia Dardennovci povedať? Ako by mal človek, čo ich tvorbu predtým nevidel, prijať napríklad tento film? Neznáme dievča nie je film politický avšak prináša témy aktuálne a ich sociálno ekonomický aspekt je význačný.
Dardennovci a ich potreba zabárať sa do ich večnej témy, odhaľuje bežný život v šedších odtieňoch, dosť surovo no napriek tomu opatrne až nežne. Odmietajú, že by tento film bol zaujatím postoja k ľudom Európy. Pre nich je to vždy ten jeden človek, to osobné. Vždy to je jednotlivý život a pre ich filmy neoddeliteľné postoje jednotlivca, pohľad na morálku.

V našej  maličkej Európe dnešných dní keď pojem “multi-kulti“ je už dlhšiu dobu viacmenej nadávka  preto potrebujeme tvorcov s tak priamočiarou no stále svojsky artovou optikou, ktorá má potenciál dotknúť sa širšieho spektra divákov.

 

U nás v distribúcii na jar 2017.

Fotky © Wild Bunch

 

Teraz najčítanejšie