Denník N

Niečo zhnité v našom meste Košice

Napíšem to rovno a po lopate. Platiť za parkovanie v centre je v poriadku. O tom niet pochýb. O čom však máme pochybnosti a proti čomu bojujeme je, aby sa na parkovaní priživovali súkromné firmy. Súkromné firmy nerobia charitu. Robia biznis a produkujú zisky pre svojich konečných odberateľov benefitov. A na tie sa vyzbierajú všetci občania svojimi peniazmi.

Tento blog napíšem krátko a po lopate tak, aby to pochopili aj platení pisálkovia.

Zodpovednosť za dopravu má samospráva a je na to vybavená zákonnými kompetenciami. Ak starostlivosť o dopravu prenechá súkromnej firme, zbaví sa kompetencií, ale nezbaví sa zodpovednosti za stav dopravy a za spokojnosť občanov.

Zároveň daruje firme výnosný biznis – tým lepší, čím menší vplyv si samospráva ponechá. Zodpovedné mesto by nemalo robiť biznis, ale chcelo by riešiť problém. Zriadením obecného podniku v zmysle zákona tak, ako to robí v prípade hromadnej dopravy, DPMK, s.r.o. alebo v prípade údržby zelene, SMSZ, s.r.o.

Aký je rozdiel v ochrane rezidentov, keď budú platiť 5 Eur alebo 35 Eur? Žiadny, len niekto nezarobí a presne o tento zárobok budú ukrátení všetci Košičania, najma rezidenti.

A že sa to dá, uvediem na príkladoch troch miest, ktoré majú podobný systém, ako zavádzame my v Košiciach. Zásadným rozdielom v neprospech Košíc však je, že financie vybrané od ľudí za parkovanie v týchto nižšie spomínaných mestách sa vracajú späť do riešení problematiky parkovania. Nie súkromnej firme a čo zvýši ľuďom na zalepenie úst v podobe neexistujúcich “unikátnych” projektov.

Príklad č.1: PRIEVIDZA

To, že Prievidza systém zverila do rúk svojej stopercentnej dcére, sa dnes ukazuje práve v cenovej politike.  Sme z miest našej veľkosti určite najlacnejší, čo sa týka hodinovej sadzby a jedným z najlacnejších, čo sa týka rezidentských kariet,“ hovorí Miroslav Procháska, konateľ mestskej spoločnosti UNIPA, ktorá prevádzkuje systém parkovania v Prievidzi.

Viaceré mestá zverili parkovací systém do rúk súkromných obchodných spoločností. Je to podľa vás rovnako efektívna cesta?
Určite nie a ukazuje sa to aj teraz. V Prievidzi je stále možnosť do systému zasahovať, prípadne ho nastavovať podľa potreby. Viaceré mestá, ktoré zverili systém súkromníkom, sa  prepočítali. Pri nich je totiž verejný záujem veľmi diskutabilný. Ak sa raz mestá upíšu súkromnej spoločnosti, strácajú kontrolu. Mestská spoločnosť na rozdiel od súkromnej nie je zameraná na tvorbu zisku. My nepotrebujeme zo systému „vytrieskať“ peniaze, ale dosiahnuť racionálnu reguláciu státia v širšom centre Prievidze.
Áno. To, že Prievidza systém zverila do rúk svojej stopercentnej dcére, sa dnes ukazuje práve v cenovej politike.  Sme z miest našej veľkosti určite najlacnejší – jednak v hodinovej sadzbe a jedným z najlacnejších aj v prípade rezidentských kariet.

Nech si každý čitateľ skúsi sám zodpovedať otázku, komu to prospieva. Je faktom, že nie každý bol spokojný s tým, že sa Prievidza rozhodla prevádzkovať systém mestskou spoločnosťou. Od začiatku prichádzali rôzne ponuky na spoluprácu pri realizovaní systému od súkromných spoločností. Samozrejme, systém sa dá robiť aj ako biznis a zarobiť na ňom pekné peniaze.  Vedenie mesta sa však rozhodlo inak.  Prečo sme atakovaní práve my a nie mestá, kde to robia súkromné firmy ? Nech si urobí  každý svoj úsudok. Ja sa obávam, že záujem sprivatizovať parkovanie v meste je stále aktuálny a ak sa to niekomu raz podarí, draho takéto rozhodnutie zaplatíme všetci. 

Príklad č.2: TRENČÍN

Parkovanie zostáva v réžii mestskej firmy

Mesto neplánuje na prevádzku nového systému osloviť súkromnú firmu, plánuje to riešiť cez svoju vlastnú parkovaciu spoločnosť. „Nebudeme to dávať žiadnemu tretiemu subjektu. Všetky peniaze, ktoré sa z parkovania získajú, budú zostávať v meste a bude o nich rozhodovať mestské zastupiteľstvo a samotná parkovacia spoločnosť,“ dodal Richard Rybníček.

Príklad č.3: TRNAVA 

Parkovací systém si bez problémov zabezpečujeme sami. Za minulý rok sme v tejto oblasti vykázali príjem viac ako 850-tisíc eur. Nedali sme to do rúk súkromnej firmy a nevidím na to ani žiadny dôvod.“ Peter Bročka, primátor Trnavy.

Bratislavská Petržalka teraz čelí kritike, že nový parkovací systém má zabezpečiť súkromná firma za päť miliónov eur. Vy to teda zvládate bez problémov sami?

Neviem, čo všetko ten petržalský systém obsahuje a či je viazaný na nejaké veľké investície zo strany súkromníka. Ale ak ide len o vyznačenie parkovacích miest, automaty na lístky a ich kontrolu, tak to v pohode zvládame vlastnými silami. Externe zabezpečujeme len SMS systém na platby mobilom.

Na záver na zamyslenie: 

Peter Jabrik

„Keby sme nútili rad radom každého mestského poslanca, aby nám prenajal svoj súkromný majetok za 1 euro na neurčito, označili by nás asi za idiotov. Keby v mene súkromného developera uzavrel jeho zamestnanec s niekým zmluvu na prenájom firemných pozemkov za 1 euro na neurčito, konateľ by ho zrejme označil za idiota a do hodiny by už nebol jeho zamestnancom.

Keď teraz poslanci prenajmú pozemky všetkých Košičanov súkromnému developerovi na neurčito za 1 euro, ťahali by nás pravdepodobne po súdoch, keby sme ich označili za idiotov. Len či tu niekto nerobí idiotov z Košičanov. Lebo ak nie, čo sa to tu potom vlastne okolo nás deje?“  Čítajte viac TU.

Peter Schutz

Aj keď uťahovať si z rezidentov, ktorých prebudí až nový poplatok, je dovolené, jasné celkom nie je, prečo by činnosť – správa parkovania – na ktorú je samospráva ako stvorená a výberom daní „predplatená“, mali robiť so ziskom kamaráti z firmy blízkej Smeru. To neznamená, že rezidenčné miesto by malo byť zadarmo, iba toľko, že je obyčajná nenažranosť vyberať zo všetkého desiatok pre vládnucu triedu.“ Čítajte viac TU.

Online petícia

CHANGENET.SK

Teraz najčítanejšie