Stopom po Nórsku – z Trondheimu do Bergenu cez fjordy

Okrem našej cesty stopom po vnútrozemí z Trondheimu do Bergenu cez fjordy sa dozvieš prečo sme išli z Bergenu 28 km pešo na letisko a čo sme popritom videli.

Toto je pokračovanie článku Nórsko stopom – z Bergenu do Trondheimu po vnútrozemí, a tentokrát nás čakala náročnejšia cesta naspäť. Aj kvôli nepriaznivému počasiu, aj pre náročnejšie hľadanie vhodných miest na stanovanie, ale užili sme si to tak či tak :)

Z Trondheimu do Bergenu sme sa prestopovali za 5 dní a prešli sme cca 800 km [zdroj – maps.google.com]
Po ceste z nášho kempovacieho miesta sme si batožinu odložili v múzeu umenia a druhú časť v kine – treba vždy len skúšať, kde sa vám pošťastí :) Náš deň v Trondheime sme začali pri majestátnej gotickej katedrále Nidaros Cathedral z 11.storočia. Bola krásna aj zvnútra, s dvoma orgánmi, len škoda bola, že sa tam nemohlo fotiť.

Gotická Nidaros Cathedral z 11.storočia v Trondheime

Prešli sme sa po krásne upravenom nábreží rieky Nid so zelenou trávičkou a dali sme si na miestnom susedskom bazári domáce wafle. Cestou som nezabudol obdivovať krásne zachovalé historické autá :)

Main square v centre Trondheimu
Miestny trh s dobrotami pri rieke

Ďalej sme sa vydali do prístavu, kde nájdete aj Rock hall, či sochu Ericssona a malý majáčik, kam sa dá vyliezť a budeš mať odtiaľ pekný výhľad na známy turistický ostrov Munkholmen.

Socha známeho Vikinga Ericsona s majáčikom opodiaľ Ostrov Munkholmen

Takisto netreba vynechať staručký červený most The Old Town Bridge, odkiaľ budeš mať super výhlad na pestrofarebné domčeky v s typickou severskou architektúrou. Po tomto moste nasleduje prudké stúpanie do kopca spolu s mini eskalátorom pre bicykle :)

Cesta smerom od Rock hall k červenému The Old Town Bridge
The Old Town Bridge
Eskalátor pre bicykle :)
Tieto pestrofarebné domčeky proste milujem :)

Na miestnom kopci objavíte po miernom stúpaní starú bielu pevnosť Kristiansten Fortress, kde popravili fašisti členov nórskeho národného odporu. Je to super miesto na prechádzku a navyše je odtiaľ výborný výhľad na celé mesto.

Kristiansten Fortress

TRONDHEIM – ANDALSNES

Nasledovala pre nás nová skúsenosť a to, ako odstopovať z rušného mesta. Prešli sme sa k miestnej benzínke pri hlavnom ťahu a dlho nechcel nikto zastaviť. Janka teda začalo oslovovať ľudí priamo na benzínke a zobral nás postarší pár, pričom opäť platí, že aspoň jeden z dvojice (pani) vie po anglicky. Zobrali nás až do 200 km vzdialeného Dombasu, čo bola výborná križovatka ciest smerujúcich na fjordy prípadne na juh.

„chlieb“ náš každodenný v Nórsku :P
Drevený kostolík v Dombase

V Dombase sme si akurát pofotili miestny drevený kostolík a po menšom nákupe sme už smerovali k našej novej destinácií Andalsnes, teda smerom k fjordom. Zobral nás milý starý pán s dodávkou plnou náradia. Ako sme sa dozvedeli, takto na dôchodku si rekonštruuje svoj starý víkendový dom. Bol to bývalý učiteľ geografie a geológie na strednej, a tak sme mali cestu s odborným výkladom :)

Troll wall

Prechádzali sme cez jedno údolie kde permanentne hrozí zosuv hory do údolia, a tak to tam majú neustále monitorované. Takisto sme prechádzali obľúbeným miestom horolezcov a base jumperov na ostrých strmých skalách – Troll Wall, čo je najvyššia kolmá skala Európy. Tí čo neprežili majú svoj pomník pri odpočívadle so stenou trolov, kde je zároveň aj staré policajné auto. Opäť raz platí, že starý Nór, ale s angličtinou absolútne žiaden problém a ešte v pohode vedel narábať aj s tabletom.

Náš parádny kempovací flek nad Andalsnes

Prišli sme do jeho rodného mesta a Andalsnes a ešte nám ukázal aktuálnu, nie príliš lichotivú predpoveď na najbližšie dni na vlakovej stanici, a potom nás zaviedol k turistickej cestičke, kde sme si len po pár sto metroch mohli v kľude zložiť stan a ešte sme mali po ruke a krásny výhľad na celé večerné mestečko.

ANDALSNES

Zobudili sme sa do riadne upršaného rána a aj predpovede na najbližšie tri dni neboli veru nič moc. Aj napriek striedavým prehánkam sme sa vydali na miestnu vyhliadkovú plošinu Rampestreken viewpoint, ktorá bola síce len cca 2,2km vzdialená, ale so slušným stúpaním až do 550 m.n.m. a s plne naloženými ruksakmi. Išlo sa v lese po kameňoch a klzkých koreňoch stromov z upršaného počasia, ktoré boli hlavne cestou dolu nepríjemné. Ale výhľad z plošiny stál potom zato!

Kvôli počasiu sme sa museli znova posunúť o čosi bližšie k Bergenu. Z Andalsnes sa nám v daždi tak trocha ťažšie stopovalo a museli sme sa ísť aj vysušiť do miestneho obchodu. Nakoniec nám zastavila mladá pani učiteľka a hodila nás cez tunel do dediny opodiaľ, a tam nám opäť dlho nik nezastavoval. Zastavil až jeden Iračan v postaršej dodávke, ktorý si pofajčieval v aute a púšťal orientálne „vypalováky“. Ako člen irackej armády získal v Nórsku politický azyl. A tým pádom sa nesťažuje (už je to 15rokov). Skončili sme niekoľko dedín pred naším cieľom, Ausland. Obišli sme si tam miestnu priemyselnú zónu s hangármi a s loďkami hľadajúc vhodné miesto na stan s prístreškom. Nakoniec sme skončili kúsok od cesty neďaleko miestneho kempu. Dali sme si budík na piatu, a ďalši deň sme išli ďalej.

ALESUND, NORDFJORDIED

V tento deň sme sa povozili, až šiestimi stopmi:

• Nór smerujúci do práce do Alesundu
  • Chlapík so slnečnými okuliarmi a špinavým autom nás hodil mimo Alesund
  • „Jaro Slávik“ na BMW nás zobral k trajektu
  • Z trajektu francúzsky párik smerujúci do Bergenu
  • Z Voldy nás do 30 sekúnd zobral dlhovlasý blonďavý Nór (úplny Viking)
  • Mladý tak 18-ročný Nór nás zobral v daždi z pumpy do Nordfjordied, ten si s rýchlostnými obmedzeniami hlavu nelámal
Alesund

Alesund bolo veľmi sympatické fjordové mestečko. Dozvedeli sme sa, že mesto v minulosti vyhorelo a museli ho komplet nanovo vybudovať s architektúrou v germánskom štýle. Takisto, že až 21% svetového rybolovu je odtiaľto a že si skoro úplne vylovili haringov.

V samom centre sme si rozložili a sušili stan :) No a raňajky sme dali v prístave s výhľadom na maják a zbytkami prosciutto sme kŕmili vranu, ktorá ho ledva zhltla :)

Určite treba ísť na miestnu vyhliadkovú vežu Aksla Viewpoint, na ktorú vás čaká vyše 400 schodov. My sme išli aj s našimi plnými backpackmi. Výhľad odtiaľ je nádherný, môžete vidieť všetky priľahlé ostrovčeky, poprepájané aj podmorskými tunelmi, či výletnú loď kotviacu v prístave.

V centre je ešte jeden veľmi pekný starý kostolík. A to bolo z pozerania pamiatok na ten deň všetko, lebo sa znova blížil dážď. Ďalšími piatimi stopmi sme sa dostali do krásnej dediny Nordfjordeid. Od jedného mladého blonďavého Vikinga sme sa dozvedeli, že čím viac idete severne v Nórsku, tak tým viac strávených hodín v aute neznamená nič. Rozprával nám o jeho ceste na Lofoty zo stredu Nórska, ktorá trvala 3 dni!

V Nordfjordeid majú krásny drevený kostolík a aj helikoptéru pripravenú k zásahom, ktorá v ďalší deň ráno aj vzlietla a zmizla v diaľke upršaných fjordov.

NORDFJORDEID – FORDE

Jeden chlapík nás vzal k trajektom a tam sme pred trajektom oslovovali ľudí až nás jedna pani vzala s jej malým bielym psíkom , podobným polárnej líštičke. Vzala nás do Sandane. A tam nás už zobral manažér pre údržbu kamiónov Volvo. Zobral nás až do Forde a tam sme dosť času strávili po nákupných centrách. Predtým, ako nás vyhodil vo Forde, dal nám vizitku, že zajtra ide do Bergenu skoro ráno za kamarátom a ak ho počkáme na jednej pumpe, môže nás vyzdvihnúť a zobrať až do Bergenu. Ale musíme tam byť presne, lebo nám ujde :)

Sockovanie v miestnom nákupnom centre, kde som si za posledné NOK kúpil dáždnik :D
Náš núdzový kempovací plac vo Forde (tmavý kút napravo budovy)

Nás večerný sightseeing po Forde sa v neustávajúcom daždi zúžil iba na hľadanie prístrešku pre stan. Pred jedným domom bol pekný uzavretý altánok. Spýtali sme sa majiteľky v dome, či by sme tam mohli zakempovať, ale nesúhlasila. A tak sme nakoniec skončili pod jedným tmavým prístreškom pri vchode do miestnej knižnice.

FORDE –BERGEN

Ráno som počul jedno auto až podivne blízko k nášmu stanu, svietiac reflektormi smerom k nám. Chvíľu na to prišiel človek s baterkou k nášmu stanu pýtajúc sa či je niekto vo vnútri. Hneď som otvoril, pozdravil a pýtal sa nás, či tu kempujeme, odkiaľ sme a či môže vidieť našu ID kartu. Preukázal som sa a povedal, že chceme hneď o piatej ráno odísť a že sme na takomto mieste, len kvôli tomu silnému dažďu. Bol to pracovník súkromnej bezpečnostnej služby, mal pre našu situáciu pochopenie a poprial nám pekný zbytok nášho tripu a odišiel :)

To bolo akurát 4:46, pobalili sme sa a išli čakať náš dohodnutý stop na pumpu . Pán mal aj členskú kartičku na trajekt, a tak nás vzal zadarmo. Bavili sme sa o rôznych témach, napríklad aj o tom, že v súkromných firmách sa do dôchodku počíta posledných 40 rokov a pri verejnom sektore posledných 30 rokov. Alebo, že radi chodia so svojou ženou s ich karavanom po celom Nórsku. Takisto majú problém v Nórsku ako na Slovensku so staršími zamestnancami, už vás len tak niekde nezoberú. Na dôchodok môžu ísť v 62 ale lepšie je ísť neskôr. Po príchode do Bergenu samozrejme pršalo a podarilo sa nám o týždni zase stretnúť s našimi parťákmi a porozprávať si zážitky. V daždi sme toho veľa nenapozerali, pretože dážď vôbec neutíchal a naša impregnácia bola už nejaký ten deň neúčinná a vydali sme sa k večeru na miestny kopec Floyen.

V Bergene nás privítala takáto netradičná architektúra
Damsgård Manor
Tento krásny zelený les cestou na kopec Floyen ma uchvátil – až tak, že som si ho dal spraviť na akrylátové sklo ako dekoráciu do izby :)
Fish Market

Cestou sme išli s veľkou skupinou turistov, kde sa nám prihovoril jeden Rus, že vyzeráme ako Slovania :) Bola to necelá hodinka šlapania do riadneho serpentínového kopca ale odmenou nám boli krásne výhľady na mesto.

Výhľad z Floyen

BERGEN

Sobota sa už lepšila s počasím, keďže spŕchlo už len semtam. Parádne sme si odložili batožinu v jednom luxusnom hoteli, pekne v uzavretej miestnosti na kód :)

A konečne sme si mohli pozrieť všetky dôležité pamiatky v Bergene:

• Bergen Cathedral – katedrála bola bohužiaľ v rekonštrukcii.
  • St. Mary’s Church – kostol s dvoma vežičkami bol pekný, ale kvôli miestnej svadbe sa nedalo ísť dnu.
  • Fort Bergenhus – jeden z najstarších a najzachovalejších zámkov v Nórsku, je odtiaľ pekný výhľad na mesto
  • Haakon’s Hall – banketová budova a kráľovské sídlo
  • Fish Market – rybí trh stoji za pozretie, aj keď si tam práve nič neplánujeme kúpiť, má to tam svoju atmosféru.
  • Bryggen – jedna z najkrajších častí, ktoré môžete vidieť v Bergene sú drevené domčeky pri promenáde popri vode – je tam veľa turistických obchodíkov.
Den Nationale Scene
Bryggen
V uličkách za Bryggen
St. Mary’s Church
St. Mary’s Church – svadobné autíčko
Fort Bergenhus
Haakon’s Hall

No a čo sme sa rozhodli nechať si na posledný deň je špeciálny challenge – ísť pešo vyše 28km na letisko! Keďže lietadlo nám malo letieť až v pondelok ráno a v Bergene sme už mali všetko dôležité pobehané, tak sme si povedali, že budeme mať cez deň aspoň nejakú aktivitu.

The Royal Residence

Po ceste sme mali totiž staré kráľovské sídlo The Royal Residence z roku 1900, ktoré používala Nórska kráľovská rodina. Dali sme si tam pekný piknik v slnečnom počasí (až 18C) a pokračovali sme k starému drevenému vikingskému kostolíku Fantoft Stave Church, ktorý bol 800 rokov starý. Bol na pohľad veľmi zaujímavý, za vstup do areálu sa platilo 40 NOK, ale dal sa poobzerať aj zvonku.

Fantoft Stave Church

Potom naša cesta zamierila do potravín, ako jedny z mála čo boli otvorené a tam sa nám aj stalo, že nám neakceptovali Visu ani Maestro a NOK sme už nemali. Požičali sme si od nášho Miška 100 NOK a predavač  nám to dal za tú stovku, aj keď to bolo zjavne viac, milé gesto :)

Podľa tohto nadjazdu sme vedeli, že letisko je už naozaj blízko

Pred obchodom sme stretli aj postaršieho pána na bicykli, ktorý sa bavil geocachingom po celom Nórsku a rozhodol sa nás chvíľu sprevádzať po bočných cyklocestách, namiesto toho aby sme šli po rušnej hlavnej ulici. Neskôr sme už pokračovali opäť sami a keď sme došli na letisko, mali sme dosť :)

A sme tam! :)
Naša 32 kg „guča“ batožina bola neprehliadnuteľná :)

Tak to bolo zaujímavé ukončenie nášho super severského dobrodružstva. Boli sme po všetkom unavení, zničení, ale zato plní zážitkov a neľutujeme ani jeden deň strávený v tejto jedinečnej krajine :)

Z miest, ktoré nám na tejto ceste najviac učarovali bolo Andalsnes a Alesund. Určite by sme tam strávili aj viac dní, keby nás nehnalo preč upršané počasie.

Na TripLovers.sk si môžeš pozrieť všetky fotografie z nášho nórskeho dobrodružstva ;)

Fotodokumentácia – Fotograf Milan LahučkýCestovateľský portál TripLovers.sk

Získaj naše 4 tajné články z polročnej cesty po Ázii!