Denník N

Občianskym združeniam svitá na lepšie časy

Každá vyspelá a prosperujúca ekonomika a štát musia fungovať na princípe spolupráce troch Svätoplukových prútov – štátu, podnikateľov a neziskového sektora.

Štát by mal legislatívou a opatreniami vytvoriť podmienky, aby podnikateľský sektor mohol podporovať ten neziskový a neziskový by za pomoci tejto podpory mohol realizovať aktivity, ktoré neurobí ani štát, ani podnikatelia. Bohužiaľ, v tejto krajine ešte chvíľu potrvá, kým sa budeme môcť zaradiť medzi takto fungujúce ekonomiky, napriek tomu po poslednej schôdzi Národnej rady svitlo neziskovému sektoru na lepšie časy. Ten lúč nádeje sa volá charitatívna reklama.

Princípom zdaňovania príjmov organizácií nezriadených za účelom podnikania je ich rozdelenie do dvoch veľkých skupín, a to príjmov, ktoré sú, a ktoré nie sú predmetom dane. Tie, ktoré sú predmetom dane zákon následne ešte vo veľkej miere oslobodzuje a medzi príjmy, ktoré doteraz za každých okolností ostávali predmetom dane, patrili príjmy z prenájmu, z reklamy a príjmy, ktorými vie organizácia dosiahnuť zisk. Po poslednej novele zákona o dani z príjmov sa príjmy z reklamy nebudú zdaňovať za každých okolností, pretože do zákona pribudla možnosť prijať príjmy z tzv. charitatívnej reklamy a tie budú do výšky 20 000 eur za rok oslobodené. Na to, aby mohli byť pre neziskovú organizáciu oslobodené, však musia byť splnené určité podmienky. Aké?

Charitatívnou reklamou sa bude rozumieť reklama, určená na charitatívne účely, ktorú získa nadácia, nezisková organizácia, neinvestičný fond a občianske združenie od podnikateľov. Príjem z tejto charitatívnej reklamy bude oslobodený od dane do výšky 20 000 eur a podnikatelia, ktorí tieto finančné prostriedky poskytnú, si dajú tento náklad do výdavkov.

Zákon zároveň ustanovuje povinnosť prijímateľov finančných prostriedkov v rámci charitatívnej reklamy, použiť oslobodené príjmy iba na všeobecne prospešné účely, ktoré poznáme z mechanizmu 2 % dane, ako je napríklad podpora a rozvoj športu, podpora vzdelávania, ochrana ľudských práv, poskytovanie sociálnej pomoci a pod. Povinnosť použitia oslobodených príjmov plynúcich z charitatívnej reklamy na všeobecne prospešné účely musia prijímatelia rovnako ako pri 2 % splniť do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy získali. Ak nezisková organizácia nepoužije oslobodené príjmy alebo ich časť na zákonom vymedzené účely do uplynutia uvedenej lehoty, je povinná v zdaňovacom období, v ktorom uplynie táto lehota, zvýšiť základ dane vo výške oslobodených príjmov alebo ich nepoužitú časť na vymedzené účely, teda jednoducho ich zdaniť ako doteraz pri klasickej reklame.

Čo je druhým veľkým pozitívom tejto novinky je fakt, že na strane podnikateľa, ktorý vynaložil výdavky na charitatívnu reklamu, sú tieto výdavky daňovými výdavkami a môže si o ne znížiť svoj základ dane až po ich zaplatení.

Toto je po dlhej dobe dobrý krok na sfunkčnenie spolupráce medzi podnikateľmi a organizáciami neziskového sektora, pri ktorom si môžu podnikatelia podporou týchto organizácií znížiť svoj základ dane a môžeme len dúfať, že v budúcnosti bude takýchto pozitív v legislatíve čoraz viac.

Teraz najčítanejšie

Jaroslava Lukačovičová

Poradkyňa Združenia podnikateľov Slovenska, prezidentka účtovnej asociácie a expertka na dane, odvody a podnikateľské prostredie.