Denník N

Od Danka nepotrebujeme frázy, ale činy!

Minulý týždeň sa predseda parlamentu Andrej Danko zúčastnil oficiálnej návštevy Ruskej federácie. Návšteva poskytovala možnosť, ako konečne vytvoriť priestor na aktívnu spoluprácu oboch našich krajín. Napríklad v toľko národniarmi spomínanom cestovnom ruchu. Na sociálnych sieťach sa predseda SNS dokonca pochválil, že rokovania s ruskou delegáciou prebehli aj na tému rozšírenia kooperácie v oblasti turizmu. Aká je však realita?

V tom istom týždni sa v Saint Petersburgu konal už v poradí šiesty ročník medzinárodnej konferencie „International Cultural Forum“. Podujatie, ktoré svojou návštevou dokonca poctil samotný prezident Ruskej federácie Vladimír Putin. Jedna z odborných sekcií konferencie bola venovaná práve cestovnému ruchu. Avšak oficiálneho zástupcu zo Slovenska by ste tam ťažko hľadali. Celú sekciu venovanú tejto problematike úspešne „obsadili“ naši susedia z Rakúska. Malebnými prezentáciami o Salzburgu, jednotlivých lyžiarskych strediskách, ako aj o príbehu vzniku piesne „Tichá noc, svätá noc“ očarili viac ako stovku zúčastnených delegátov. Úzka spolupráca medzi samotnými Rusmi a Rakúšanmi bola až do očí bijúca.

Prezentácia o kúpeľnom meste Trenčianske Teplice z mojej strany, bohužiaľ, situáciu v tejto presilovke nemohla zachrániť. Pritom by stačilo málo. Urobiť len to, čo robia ostatní.   Nepotrebujeme počúvať floskule a frázy. Nepotrebujeme sa opäť učiť ruštinu. Nová generácia Rusov hovorí plynule a bez problémov po anglicky. Netreba snívať o veľkých študentských výmenách, keďže ruskí študenti sa na naše školy hrnúť nebudú.

Ak chceme hovoriť o podpore cestovného ruchu a lákať Rusov k nám, mali by sme sa v prvom rade zamyslieť nad našou vízovou politikou. Solventný Rus, ochotný míňať peniaze, omnoho ľahšie získa víza do Rakúska alebo Nemecka, ako k nám. Nehovoriac o tom, že víza sme schopní a ochotní vydávať len na dvoch miestach v celom Rusku (Moskva a Saint Petersburg). Náš južný sused Maďarsko dokáže poskytovať tento servis vo viac ako 50-tich miestach. Takže sumár: nulová prezentácia, žiaden marketing, komplikovaný proces vydávania víz, a to len na dvoch miestach.  Potom ťažko môžeme zápasiť o túto klientelu s konkurenciou, ktorá namiesto politických fráz reálne už niekoľko rokov aj koná.  Už dávno to pochopili Nemci, Rakúšania, chápu to aj Maďari.

Kedy to pochopia naši politici, je viac ako otázne. Pre našich politikov sa stáva už pravidlom, že je jednoduchšie vystrúhať jednu-dve frázy, uspokojiť sa s mediálnym vystúpením, ako niečo konkrétne urobiť. Prezentácia Slovenska ako destinácie cestovného ruchu je toho smutným príkladom.

Teraz najčítanejšie

Štefan Škultéty

Zaujímam sa o zahraničnú, bezpečnostnú a obrannú politiku. Venujem sa témam ako obranný priemysel, čerpania euro fondov, fungovanie samosprávy, marketing,  manažment cestovného ruchu a v profesionálnom športe.