Denník N

Orwell v liberálnom dome

V liberálnom dome na plno zneužili zložitosť odvodového bonusu. To čo malo byť oslavou, bol v skutočnosti pohreb. Reakciou na kritiku reformy je zvláštny prepočet podstatne zmenenej reformy.

V piatok mali SaSkári tlačovku o „finálnom prepočítaní“ odvodového bonusu. Prepočítali a vyhlásili, že reforma je rozpočtovo neutrálna. Akosi zabudli zdôrazniť, že prepočítavajú novú podstatne upravenú verziu tejto reformy, navyše z ich vlastných výpočtov priamo vyplýva, že aj táto upravená verzia je vysoko deficitná vzhľadom na verejné financie a nepriamo aj na štátny rozpočet.

Zrušenie stropov je radikálna zmena

V reforme prišlo k zásadnej zmene – zrušeniu stropu na odvody (zdravotný a solidárny). Táto zmena by napríklad v odvodovom bonuse III priniesla viac ako 900 miliónov eur navyše, ak by sme ju aplikovali na Sulíkove výpočty za rok 2014.

Vtedy však predpokladali 36,3 miliárd superhrubých zdaniteľných príjmov. V najnovšej kalkulácii za rok 2016 predpokladajú už iba 34,9 miliárd eur, napriek dvom rokom intenzívneho rastu. Je teda evidentné, že sa vo svojej poslednej publikácii poriadne sekli a reforma bola vysoko deficitná. Namiesto priznania však prišli maskovacie manévre.

Nová verzia je tiež deficitná

Aj podľa prezentovaných kalkulácii je upravená verzia reformy vysoko deficitná, hoci sa to jej apologéti pokúsili bizarným spôsobom zahovoriť.

Hneď na začiatku si musíme ujasniť, že Sulík vo svojej publikácii tvrdí, že OB je neutrálny na verejné financie, kam spadá aj zdravotné poistenie.

„…celkový dopad Odvodového bonusu na verejné financie je neutrálny.“

Takto je predstavená kapitola makrodopady, ktorej výpočty kritizujem:

Predmetom tejto kapitoly je najprv výpočet autorov dopadov na verejné financie…

Z jeho vlastných výpočtov však vyplýva, že napriek úplnému zrušeniu stropov, v systéme zdravotného poistenia zanechal deficit 390 miliónov eur. Aký efekt zo zdravotného poistenia si v prospech svojej reformy zarátal? Plus 1,4 miliardy, celú terajšiu dotáciu zo štátneho rozpočtu, akoby deficit 390 miliónov na výbere zdravotného poistenia prišiel zatiahnuť nejaký bohatý strýko z Ameriky.

Je v poriadku sa tváriť, že sme ušetrili celú dotáciu zdravotníctva zo štátneho rozpočtu, keď sme v ňom oproti súčasnom stave nechali dieru za 390 miliónov?

Uniká mi zmysel takejto schovávačky. Ľubovoľná reforma, ktorá je vysoko deficitná vzhľadom na verejné financie je nerealizovateľná. Ak chce šibalsky prezentovať efekt iba na štátny rozpočet, musí vysvetliť kto iný ako štát deficit na zdravotnom poistení zatiahne, čo nespravil.

Dozvedeli sme sa, že zdravotný odvod by bolo treba zvýšiť o jedno percento, aby deficit na zdravotnom poistení nevznikol.  Prečo potom nebola celá reforma „finálne prepočítaná“ s touto sadzbou? Pretože stále by to nesedelo, reforma by bola stále deficitná. Zvýšenie sadzby zdravotného odvodu totiž negatívne ovplyvní iné parametre v jeho kalkulácii (napr. vyrovnávacia dávky, výnos DPH).

Úmyselná nepravda

Problém so zdravotnými odvodmi sa Sulík pokúsil zhodiť na externé okolnosti – neúmerne stúpajúce výdavky na zdravotníctvo. Vraj v roku 2014 stačil odvod vo výške 9%.

To nie je pravda, opakovane som na to upozornil. V roku 2014 plánoval výber 3 726 miliónov eur a reálny výber zdravotného poistenia vtedy bol 3 968 miliónov. Už vtedy to teda ani zďaleka nestačilo. Už vtedy rozdiel nevyriešil.

Navyše čím viac treba zdravotníctvo dotovať zo štátneho rozpočtu, tým lepšie pre súčasné Sulíkove výpočty. Predpokladá predsa, že celú túto dotáciu ušetrí a deficit na zdravotnom poistení spôsobený jeho reformou sa štátneho rozpočtu vraj netýka. V roku 2014 si takto polepšil kalkuláciu o 1 204 miliónov, v roku 2016 je to už 1 378 miliónov.

2,5 miliardy eur pracujúcim navyše? Stavme sa, že nie

Objavilo sa tvrdenie, že pracujúci si polepšia skoro o 2,5 miliardy. Zatiaľ nebol poskytnutý žiadny dôkaz a som ochotný sa staviť, že v tejto upravenej verzii odvodového bonusu to bude určite podstatne menej.

Pozor na osvedčené bonusové triky. Ako napríklad, keď sa porovnáva čistý príjem pracujúceho, ktorý má dôchodkové a nemocenské poistenie s pracujúcim v OB, ktorý sa aj tak bude musieť povinne prihlásiť do druhého piliera a pokiaľ nemá veľké úspory, mal by sa rozhodne pripoistiť aj na nemocenské. Porovnávajme porovnateľné, až potom hovorme kto je na tom vlastne lepšie.

Problémov v novej kalkulácii vidím viac, všetky sa ešte nedajú obšírne komentovať, keďže výpočty neboli kompletne zverejnené. Iba ich skromné torzo.

Začiatok konca

Reforma s nastavením aké som kritizoval (38% daň + odvody, strop 1980 eur mesačne) už neexistuje. Upravená verzia je tiež vysoko deficitná vzhľadom na verejné financie, aj keď berieme vážne nové Sulíkove výpočty.  Uznaných bolo päť námietok, vyvrátených doposiaľ nula. Celkom dobrý začiatok konca.

Medzičasom sa v liberálnom dome tvária, že je všetko v poriadku. Deficitné je neutrálne. Zásluhové je solidárne a cesta do Grécka je vlastne cestou do Švajčiarska.

 

Teraz najčítanejšie

Marian Jánoš

Pracujem ako manažér v oblasti financií. Mám finančné a medicínske vzdelanie. Na blogu sa chcem venovať najmä medicínskym hoaxom a verejným financiám.