Denník N

Páchatelia obchvatu reagujú

Po zverejnení analýzy PPP obchvatu prišla zo strany ministerstva dopravy očakávaná spŕška zavádzaní a brnkanie na primitívne emócie.

Či je obchvat predražený zistíme, až keď bude finálna ponuka

Fráza ako z príručky internetových úderníkov z twilight street. V prípade našej analýzy triafa úplne mimo.

Na základe našich výpočtov sa totiž projekt nemal nikdy realizovať. Šesť miliónov eur na poradenstvo sa nemalo nikdy vyplatiť a veľká časť z pozemkov sa nemala (minimálne zatiaľ) skupovať. Ak očistíme výpočty poradcov od skreslení v prospech PPP, tento variant obstarávania je veľmi nevýhodný. Ministerstvo sa rozhodlo na základe skreslených výpočtov. Navyše ponúkame výhodnejšie alternatívy, najmä so skoršou realizáciou R7. Tie neboli poradcom pre istotu vôbec analyzované.

Tu vstúpi na javisko ministerstvo dopravy a začne bez hanby tvrdiť, že sa vlastne nič nedeje. Veď to opäť prepočítame keď budeme mať finálnu ponuku, tak čo riešite? Nuž moji zlatí, zaplatíte zo svojho milióny vyhodené na poradenstvo pri PPP? Vyše rok práce desiatok úradníkov?  Náklady stratených príležitostí? Vykúpite naspäť pozemky, ktoré nebudeme potrebovať?

Že sa tak nechystáte urobiť? Tak potom si láskavo voči našim zisteniam ubráňte analýzu, na základe ktorej tento projekt páchate.

Povedzte to vodičom zo Šamorína

„Každý, kto tvrdí, že veľký bratislavský obchvat nie je potrebný a bolo by lepšie jeho výstavbu odložiť do budúceho desaťročia, by podľa rezortu dopravy mal svoje názory konfrontovať s vodičmi denne stojacimi v zápchach na Prístavnom moste alebo príjazdových cestách od Šamorína.“

Presne toto sme čakali, primitívna hra na emócie. Nech si motoristi čakajúci v zápchach spomenú na odporných analytikov, čo si dovoľujú namietať voči miliardovému predraženiu. Len tak mimochodom, zamlčíme, že extrémne drahá D4 pomôže prístavnému mostu len minimálne. Odkiaľ to máme? Nuž, z dokumentu, na základe ktorého ministerstvo tento PPP projekt realizuje.

tabulka FS intenzita pristavny most
Intenzita dopravy bez realizácie D4/R7 a s realizáciou D4/R7

Zamlčíme, že skoršiu realizáciu rýchlostnej cesty R7, ktorá je finančne dostupná zo štátneho rozpočtu a nepomerne lacnejšia ako D4 navrhujeme ako jednu z alternatív, s výrazne vyššou hodnotou za peniaze ako súčasná realizácia D4 a R7.

O výstavbe by mali rozhodovať odborníci, nie politici

Zo všetkých pesničiek, táto je mi tou najveselšou. Boli sme obvinení politikmi z toho, že postupujeme na politickú objednávku. Žiaden z nás, autorov analýzy sa pritom politicky neangažuje.

Pozrime sa ako doteraz o projekte rozhodovali „odborníci“. Súťaž na poradcu, jeden záujemca ako zvyčajne. Ak poradca zistí, že je PPP projekt výhodnejší, čaká ho aj miliónová zákazka na poradenstvo pri PPP projekte.

Štúdia, na základe ktorej bol PPP vyhodnotený ako výhodný, ráta s úrokovými nákladmi štátu počas 30 rokov na úrovni 3,4%, pritom ešte v čase prípravy štúdie uskutočniteľnosti bola úspešne umiestnená emisia štátnych dlhopisov s 15 ročnou splatnosťou s priemerným úrokom 1,92%. Už len úprava úrokových nákladov urobí rozdiel takmer 150 miliónov eur v neprospech PPP.

Diaľnica vo variante verejnej zákazky má vyššie náklady na súvislú údržbu na 23 rokov prevádzky ako PPP diaľnica za 30 rokov. Stavebné náklady verejnej zákazky vyššie ako v prípade PPP, pritom doterajšie skúsenosti z diaľnic za posledných 8 rokov sú presne opačné. A mohli by sme pokračovať, napokon naša analýza má takmer 50 strán závažných zistení.

Po mesiacoch prípravy našej analýzy však zostala jedna otázka stále nezodpovedaná. Je možné aby im to na Slovensku nakoniec všetko prešlo?

Teraz najčítanejšie

Marian Jánoš

Pracujem ako manažér v oblasti financií. Mám finančné a medicínske vzdelanie. Na blogu sa chcem venovať najmä medicínskym hoaxom a verejným financiám.