BLOG
Nové školstvo
Nové školstvo
1 329

Peniaze, peníze, peňeži

Témy týždňa 27. 11. 2017 – 3. 12. 2017 | Učiteľské platy opäť na pretrase • Politici i odborníci hovoria o ďalšej reforme školstva do šuplíka • Po Rokycanoch ministerstvo ruší aj školu v Sečovciach

Zdroj: unsplash.com

Výrok týždňa

„Odhalenie, že naše deti nevedia spolupracovať, by nás nemalo prekvapiť. Ako môžeme 15-ročným vyčítať, že nedokážu pracovať tímovo, keď s tým majú problém aj dospelí z rezortu školstva? V októbri sme počuli, že ministerstvo do konca roka predstaví Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania. Keďže zatiaľ len oslovujú expertov, nevyzerá to ružovo. Ak si žiaci svoje domáce úlohy plnia rovnako svedomito, nečudo, že sme na chvoste OECD.“

Martin Behul
komentátor
komentári Hospodárskych novín | 28. 11. 2017

 

Výber z udalostí

• V uplynulom týždni boli témou číslo jedna platy, a to nielen v školstve. Kým o platoch ústavných činiteľov sa hovorilo v súvislosti s ich rozmrazovaním, členovia predsedníctva Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZPŠaV) varovali, že kvôli nezvyšujúcim sa platom učiteľov môžu zorganizovať celoštátne protesty.

Výsledok kolektívneho vyjednávania, podľa ktorého sa v januári zvýšia platy štátnych a verejných zamestnancov s výnimkou pedagógov o 4,8 percenta, označili školskí odborári za pomstu predsedu vlády Roberta Fica (Smer-SD) kvôli nepodpísaniu memoranda o sociálnom zmieri.

„Zdôrazňujeme, že predchádzajúce vlády, ani súčasná vláda neboli schopné vyčleniť dostatočné finančné prostriedky na zásadnú reformu školstva, čím vláda hazarduje s pozitívnym vývojom slovenskej ekonomiky v budúcnosti,“ upozornili odborári.

• Úrad vlády vo svojom stanovisku uviedol, že vyhlásenie o pomste považuje za nehorázne. Pripomenul, že pedagogickým aj odborným zamestnancom a vysokoškolským pedagógom sa platy zvyšovali v januári 2016 o štyri percentá a ďalšie navýšenie bolo o šesť percent od 1. septembra 2016.

„To znamená o štyri mesiace skôr, a o dve percentá viac ako ostatným zamestnancom verejnej a štátnej správy,“ píše sa v stanovisku s tým, že k zvýšeniu o šesť percent došlo aj od 1. septembra 2017 a spolu za roky 2016 a 2017 boli učiteľom zvýšené platy o 16 percent.

• To, že platy by učiteľom mohli rásť aj v roku 2018, v nedeľnej diskusnej relácii RTVS pripustila ministerka školstva Martina Lubyová (nom. SNS). Spôsob kolektívneho vyjednávania aj stanovovania platov v školstve by sa podľa nej mal zásadne zmeniť.

Ministerka zároveň reagovala na zlé výsledky slovenských žiakov v oblasti tímového riešenia problémov a avizovala, kedy bude z dokumentu Učiace sa Slovensko vypracovaný Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania. Ma sa tak stať na začiatku budúceho roka, kedy má byť prijatý aj prvý akčný plán na realizáciu reformy.

Poslanec Miroslav Beblavý (nez.), ktorý s ministerkou v relácii diskutoval, upozornil, že mnohé z plánovaných zmien boli opakovane avizované aj v minulosti. Zmeny sa podľa neho dôsledne nerealizovali najmä kvôli ľuďom a záujmovým skupinám v školstve, ktorým súčasný stav vyhovuje.

 

 

• O tom, že chystaná školská reforma zostane len na papieri, písali Hospodárske noviny. „Parlamentný výbor, kde sme o tom mali hovoriť, sa zrušil a tam práve mala prísť pani ministerka a povedať, čo sa vlastne bude diať,“ uviedol jeho člen a opozičný poslanec Branislav Gröhling (SaS).

Poslankyňa Zuzana Zimenová (nez.) si myslí, že ministerka školstva sa diskusii v parlamente vyhýba. Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania bude podľa nej vytvorený bez prihliadania na víziu dokumentu Učiace sa Slovensko.

 Vladimír Crmoman z Iniciatívy slovenských učiteľov vidí v súvislosti s realizáciou reformy problém v koalícii. „Za to je zodpovedná vláda a jej predseda, ktorý sa k reforme ešte nevyjadril. Ani celá vláda neprejavila doteraz zásadný postoj,“ skonštatoval Crmoman.

Tlačové oddelenie ministerstva školstva v októbri potvrdilo, že do konca novembra sa vytvorí skupina expertov, ktorá z Učiaceho sa Slovenska vypracuje národný program. „V súčasnosti ministerstvo finalizuje proces vytvárania expertných skupín,“ odpovedalo ministerstvo minulý týždeň.

• Jedným zo základných princípov dokumentu Učiace sa Slovensko je inkluzívne vzdelávanie. Mýty, ktoré sú s ním na Slovensku spájané, opísali analytici projektu To dá rozum Jozef MiškolciMiroslava Hapalová. Jedným z prevládajúcichmýtov podľa nich je, že špeciálne školstvo je pre deti so znevýhodnením univerzálne vhodné, a to napriek kritickým postojom mnohých rodičov a výskumným zisteniam.

• Tému neoprávneného zaraďovania detí do špeciálnych škôl opäť oživilo opozičné hnutie OĽaNO v súvislosti s dávnejšou kauzou špeciálnej školy v obci Rokycany (okres Prešov). Tú na základe chybnej diagnostiky navštevovalo 80 percent žiakov obce namiesto bežnej školy.

Predstavitelia OĽaNO naznačili, že Rokycany nie sú jediným prípadom tohto druhu a vyzvali rezort školstva ku kontrole všetkých špeciálnych škôl. To, že prípad z Rokycian nie je jediný, pripúšťa aj vládny splnomocnenec pre rómske komunity Ábel Ravasz (Most-Híd). „Dlhodobo požadujem, aby sme urobili širokoplošné preverenie diagnostického systému na Slovensku,“ vyhlásil Ravasz.

Prípadu školy v Rokycanoch a deťom, ktoré ju navštevovali, sa v článku venoval Denník N.

• Na účelové diagnostikovanie detí centrom špeciálno-pedagogického poradenstva, pochybenia vo vzdelávacom procese a nehospodárne nakladanie s verejnými zdrojmi v prípade školy v Sečovciach (okres Trebišov) poukázala poslankyňa Zuzana Zimenová. Ministerstvo školstva oznámilo, že už vydalo rozhodnutie o vyradení školy zo siete.

Zimenová v reakcii na rozhodnutie ministerstva reagovala konštatovaním, že zrušenie školy má byť iba prvým krokom. „Chcem veriť, že príslušné orgány kauzu riadne prešetria a neuspokoja sa s tým, že sa škola zruší,“ povedala poslankyňa s tým, že nájomná zmluva elokovaného pracoviska školy bola v astronomickej sume podpísaná na 15 rokov a je dôležité odkryť, kto sa na tomto biznise na rómskych žiakoch obohacoval.

 

 

• Kritiku si v uplynulom týždni vyslúžila Katolícka univerzita v Ružomberku, ktorá udelila čestný titul doctor honoris causa podnikateľovi Milanovi Fiľovi. Udelenie titulu pohoršilo najmä preto, že jeho nositeľ sa podieľal na privatizácii počas vlád Vladimíra Mečiara a Katolíckej univerzite daroval 400-tisíc eur.

„O hlbokej kríze slovenského školstva vypovedá len máločo lepšie, ako čestné doktoráty pre pochybných podnikateľov za to, že si trošku obrusovali svoje svedomie. (...) Kým čosi podobné komusi v akademickom prostredí pripadá ako dobrý nápad, ako tu máme viesť debatu, prečo desiatky rokov v školstve neprebehla žiadna reforma a prečo sa u nás ešte aj v 21. storočí učí tereziánskymi metódami?“ pýta sa v komentári Tomáš Prokopčák.

 

Všimli sme si

• Inštitút pre verejné otázky zverejnil výsledky výskumu, ktorý sa zameriaval na nárast radikalizmu a extrémizmu na Slovensku. Výskumná štúdia Mladí ľudia a riziká extrémizmu konštatuje, že extrémistické sily majú pomerne veľkú oporu v orientácii mladých ľudí na hodnoty kultúrnej uzavretosti, národnú suverenitu a silný sociálny dištanc voči inakosti. „Ochrana bielej rasy“ je názorový prúd blízky až 45 percentám mladých ľudí. 

„Pravdepodobnosť, že v budúcnosti sa extrémistom podarí osloviť časť mladých, ktorí majú takúto ‚kompatibilnú hodnotovú výbavu’ je pomerne vysoká,“ hovorí autor štúdie Marián Velšic.

• Inštitút ekonomických a spoločenských analýz (INESS) pripravil pre stredoškolákov Ekonomickú olympiádu. Ide o celoslovenskú súťaž z ekonómie a financií, ktorej cieľom je súťaživou formou priblížiť praktické otázky z oblasti ekonomickej a finančnej gramotnosti. Prebiehať bude od januára do mája 2018. Viac o súťaži a o možnostiach zapojenia sa môžete dozvedieť na webe ekonomickaolympiada.sk.

• Unikátny portál o daniach pre deti a mladých pod názvom TAXEDU spustila Európska komisia. Formou hier, videoklipov, animácií, príbehov a kvízov tu skupina budúcich daňovníkov nájde odpovede na otázky súvisiace s platením daní, rozdeľovaním verejných financií a rôznymi životnými situáciami, ktoré ovplyvňujú výšku daňového a odvodového zaťaženia.

Obsah je dostupný v 22 jazykoch, vrátane slovenčiny. Súčasťou portálu je aj priečinok pre učiteľov, kde nájdu materiály, ktoré môžu využiť pri zvyšovaní finančnej gramotnosti svojich žiakov.

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Blogy

|