Denník N

Penta si z novinárov urobila atómový kufrík

Postoj Penty k médiám sa vyjasnil.

Foto: Smithsonian Institute, Jamie Chung

Trend, Plusku a časť Sme kúpila finančná skupina aj preto, aby mala pri podnikaní nástroj, ktorý prirovnal spolumajiteľ Penty k atómovému kufríku a štítu.

Prečo vlastne Penta nakupuje vo veľkom médiá? „Tretí dôvod vy novinári voláte atómovým kufríkom, štítom. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše. To, že médiá vlastníme, nám dáva istotu, že pre kohokoľvek bude horšie nás iracionálne napádať. To iracionálne by som podčiarkol,“ povedal jasne Marek Dospiva v čerstvom rozhovore pre české Hospodářské noviny, s tým, že majitelia Penty sú si v tom zajedno.

Minulý rok Penta získala takmer všetky hlavné mienkotvorné vydavateľstvá. Kontroluje dnes napríklad Trend, Plus 7 dní, aktuálne.sk, má takmer polovicu v Petit Presse, ktorý vydáva Sme. Snažila sa získať aj Markízu, či TA3. Na obavy z koncentrácie moci či zneužívania médií vo svoj prospech Penta minulý rok reagovala vzletnými vyjadreniami o tom, že médiá budú nezávislé, redaktori budú mať zaručenú slobodu a oháňala sa etickým kódexom. „Rozhodli sme sa investovať do médií, pretože veríme ich primárnemu poslaniu, ktorým je prinášať verejnosti kritické a slobodné informácie… Chceme im ponúknuť v ekonomicky ťažkom prechodnom období silné finančné partnerstvo, podporené skúsenosťami zo zložitých projektov,“ napísal vtedy Jaroslav Haščák.

Prešlo niekoľko mesiacov a majitelia Penty už nechodia okolo horúcej kaše. Dnes pomenovali jasne, na čo sú im médiá, ktoré nepatria medzi atraktívny biznis.
Pojem štít a atómový kufrík, vznikol počas studenej vojny. Atómový kufrík – teda zariadenie na spustenie jadrových zbraní – predstavuje krajné riešenie v boji proti nepriateľovi a trvalú hrozbu. Atómový štít znamená vlastnú ochranu pred útokom nepriateľa. Ak Dospiva vo vzťahu k médiám zvolil tieto dve prirovnania, vyslal tým dva signály:

Jeden pre všetkých potenciálnych partnerov, nepriateľov, politikov: kedykoľvek, pri ich postupe, ktorý Penta vyhodnotí ako „iracionálny útok“, má ako krajné riešenie prichystané médiá, ktoré nemá problém použiť. A aj keď by ich nikdy nepoužila tým, že to takto priamo hovorí, dáva na známosť, že médiá jej vytvárajú tichý ochranný štít. Tento dôvod vlastníctva médií je na kilometre vzdialené od podstaty nezávislosti médií.

Druhý význam majú jeho slová žiaľ pre médiá, ktoré vlastní. Aj keď sa budú akokoľvek snažiť písať v duchu svojho najlepšieho presvedčenia, dodržiavať etiku a budú bojovať proti autocenzúre, nepomôžu si. Už prehrali. Ich majiteľ nimi už verejne máva ako svojím štítom a atómovým kufríkom.

Odporúčam aj: Penta chce ovládať médiá, má to háčik

Ďalšie komentáre, hodnotiace médiá, nájdete na stránke Omédiách.com.

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog je o etike v žurnalistike, prešľapoch novinárov, zásahoch do ich práce.  Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend.