Denník N

Peter Skalník: Chceme zachrániť plagáty pre 21. storočie

Rozhovor s Petrom Skalníkom, slovenským entrepreneurom, majiteľom reklamnej agentúry Peter LAUGAR, ktorý vyvinul globálne užitočnú aplikáciu Yellow Posters. Yellow Posters je web a aplikácia, je to prehľad podujatí inšpirovaný čiernym výlepom.

Na vizitke máš funkciu Chief Evangelist, čo to znamená?

U teba som si zase všimol, že si píšeš “hýbateľka”. Priznám sa, že som sa inšpiroval Guy Kawasakim. Na Udemy som pozeral jeho kurz The Art of Evangelism a tam som zistil, že on je Chief Evangelist of Canva (pozn. Guy Kawasaki bol aj hlavný spíker bratislavskej konferencie TechMatch Slovakia 2015). To je jednoduchý grafický program, v ktorom si môžeš nadizajnovať posty na Twitter, Instagram, ale aj plagát. Tak som mu napísal, či by nemohli do Canva pridať export do formátu pre Yellow Posters. Vymenili sme si pár mailov, ale nakoniec sa to nezrealizovalo. Pod evangelizáciou si môžeš predstaviť nenásilný spôsob marketingu. Guy vysvetľuje, prečo by mali ľudia používať Canva, lebo v nej každý dokáže urobiť rýchlo pekný post na sociálnu sieť či aj spomínaný plagát. A ja vysvetľujem ľuďom, prečo sa vrátiť k tvorbe plagátov a vešať ich na Yellow Posters. Lebo jednoducho fungujú. Jedným pohľadom zistíš, čo sa deje a či je to pre teba.

Kedy ste začali s Yellow Posters?

Web je vonku 3 roky a odvtedy ho ladíme, postupne sme naprogramovali aplikácie pre iOS a Android. Začalo to nevinne, keď som ešte kedysi dávno robil Willsonic. Nemali sme sa kde poriadne prezentovať, pretože klasické reklamné plochy boli pre nás príliš drahé. A pritom som vedel, že artisti si plagáty robia. Len ich, okrem čierneho výlepu, nemajú kam poriadne vylepovať. Tak som prišiel s Yellow Posters. Celkovo ale s Yellow Posters sledujeme tri veci. Chceme zachrániť plagáty pre 21. storočie. Trochu patetické, ale pravdivé. Chceme podporiť umelcov, dať im priestor zviditeľniť svoje podujatia a chceme inšpirovať ľudí, ako si viac užiť tento život.

Prečo vás lákajú práve plagáty?

Lebo plagáty naozaj fungujú. Od nepamäti. Dobrý plagát ti za tri sekundy povie kde – čo – kedy . A svojou atmosférou, tonalitou, grafickým dizajnom si pritiahne tých správnych ľudí. Jednoducho povedané, depešáci nikdy neklikajú na metalové postre. Ale plagáty si nenašli svoje čestné miesto v digitálnom priestore, boli nahradené menej vhodnými formátmi ako skyscrapper či cover photo.

Čiže je to postavené čisto na prvotnom vizuálnom vneme?

Áno, ja dokonca tvrdím, že dobrý plagát je rýchlejší v prenose informácie ako video. Plagáty sú tu roky, naučili sme sa ich čítať. Nie sme jediná event aplikácia, ale ísť na to čisto cez vizuálnu stránku, nezávisle od reči a krajiny, robí Yellow Posters unikátnou aplikáciou. Momentálne ešte nie sme v ideálnom stave, sťahujeme dáta z Facebooku, niektoré obrázky sú potom nešťastne orezané, ale pracujeme na tom, aby sme mali celý obsah vlastný, teda aby artisti a promotéri začali vylepovať svoje plagáty priamo cez nás, cez Yellow Posters. Za štyri minúty to dá každý.

A čo Facebook?

Facebook je dobrý, čo sa týka obsahu, množstva eventov. Ale funguje ako lievik. Preskenuje si tvoj profil a všetkých tvojich priateľov a ponúka ti, čo si on myslí, nejaký algoritmus si myslí, že by sa ti mohlo páčiť. Ale svet takto nefunguje. Facebook nevie, na čo myslíš v danom momente a akú máš náladu. My ti chceme predostrieť všetky podujatia, všetky možnosti, a ty si tá, ktorá sa rozhodne. Ty si vyberieš, podľa svojej nálady, podľa svojho akutálneho nastavenia, čo ťa zaujíma. A možno sa posunieš mimo svoj stereotyp.

Prečo práve taký formát?

Nevymyslel som nové médium, zobral som klasiku, ktorá funguje a obohatil som ju o všetky digitálne features, ktoré nám technológie ponúkajú. Môžeš využiť SEARCH a vyhľadať si iba konkrétny koncert alebo žáner. A ak plánuješ víkend v inom meste, v Berlíne, Londýne či Paríži, môžeš si vybrané podujatia dať do svojho kalendára. Ukážeme ti aj cestu do venue.

Vytvorili sme nový digitálny priestor, imitujúci výlepovú plochu, ktorú poznáš z reálneho života. Tak, ako chodíš v meste okolo výlepových plôch, môžeš sa dnes prejsť, skrolovaním, okolo nekonečne dlhej výlepovej plochy vo svojom mobile.

Radi by sme dostali všetky plagáty z ulíc miest do jednej aplikácie, do Yellow Posters. Aby ju ľudia používali podobne ako Uber, v ktoromkoľvek meste budeš, prehľad kultúry nájdeš vo svojom mobile. Navyše, v ľahko čitateľnom formáte plagátov, ktoré ťa rýchlo zorientujú. Pomôžu ti nasať atmosféru mesta.

Čierny výlep, Berlín

Kodaň

Ako je to podľa teba s atmosférou Bratislavy? Je plagátová kultúra na úrovni? Čo by sa dalo zlepšiť?

Isté reklamné plochy podľa mňa fungujú dobre, ale nie každý klub si ich môže dovoliť. BKIS má možnosť lepenia plagátov, ale tie plochy sú poničené, potrhané, hrdzavé. Strašné. Spoluorganizátori a mesto majú výlep zadarmo, ale často ani nie je voľné miesto a plôch je málo. Yellow Posters je alternatíva. “Vylepenie” plagátu je zadarmo, počet plagátov je neobmedzený. Nemusíš nikam chodiť a nikoho sa prosiť, plagát si vylepíš sama cez svoj počítač. Yellow Posters ponúka aj funkcie ako DUPLICATE, takže ak máš opakujúce sa podujatie alebo tour, stačí jeden plagát zduplikovať do ďalších miest.

Bratislava

Po kliknutí na plagát sa potenciálny návštevník dostane k ďalším informáciám. Môžeš mu podujatie viac popísať, pridať video a dôležitý call-to-action button na predpredaj vstupeniek. Tiež zadarmo. Navyše môžeš svoje podujatia promovať aj v iných mestách. Ak máš koncert v Prahe, môžeš ho vylepiť aj v Zlíne, Brne ale aj v Berlíne či Bratislave. Alebo ak ho máš v Trenčíne, tak v Trnave, Nitre a Bratislave.

Táto funkcia je platená, cena je 2 eurocenty za klik. Opäť pripomínam, že depešáci na metalové plagáty neklikajú, takže každý klik bude od relevantného záujemcu. Mňa baví kino, divadlo, jazz, fotografia a plagáty, samozrejme, klikám tiež na Workshopy Wima Hofa, ale ešte som sa neodvážil prihlásiť sa. No nebudem klikať na plagát kurzu čínštiny, varenia, Školský ples cirkevného konzervatória, či Streetpunk Winter Riot Fest.

Čiže napríklad si poviem, že o týždeň idem do Madridu, čo sa tam deje? Naklikám si Yellow Posters, ktorý v každej lokalite na svete berie základné dáta z Facebooku a ponúka možnosť editovať a pridávať ďalšie… a vyberiem si akciu na daný deň?

Áno, presne tak. Ale ideálne pre nás by bolo, keby tam Madridčania vešali svoje postery priamo, na tom pracujeme. Keď sa to podarí, vznikne na Yellow Posters niečo ako kultúrny  obraz mesta, mapa, v ktorej sa nestratíš, aj keby tam boli stovky plagátov, tie, ktoré rezonujú s tebou, si ťa pritiahnu. A uvidíš rozdiel medzi Berlínom a Londýnom. Čím žije v danom momente.

Editujete obsah? Ako máte zabezpečenú povedzme ochranu pred nevhodným obsahom? Kde je ešte hranica kultúrnych podujatí, ktoré chcete, aby sa cez vašu platformu ponúkali?

Ak nám niekto nahlási nevhodný obsah, vieme ho dať samozrejme dole. Yellow Posters je zameraný na spoločenské podujatia, kultúru, šport aj kurzy, vzdelávanie. Lucia Pastierová Čarná dávala na Yellow Posters nové knihy. To je fajn, veď aj obal knihy je niečo ako poster. Čo nie je vítané, je komercia, zľavy na produkty, politika a podobne.

Prečo by mali byť plagáty na Yellow Posters? Nie sú už ľudia preťažení množstvom platforiem?

Okrem toho, že ide o propagáciu eventov, ide aj o propagáciu tvorcov plagátov. Chceme pritiahnuť aj grafických dizajnérov a dať im možnosť vytvoriť si niečo ako portfólio. Máme funkciu pridať meno autora plagátu s možnosťou linkovať na jeho profil či portfólio. Naše informatívne plagáty k aplikácii robila Veronika Holásková. Na základe tejto práce sa potom dostala k ďalším zákazkám.

A veľmi sexi mi príde možnosť propagovať výstavy. Môžeš uviesť otváracie hodiny, obdobie… a každý deň sa bude ukazovať poster. Ostatné podujatia sú ako jednorazové.

Ktorého grafického dizajnéra teda považuješ za dobrého?

Nepoviem ti dizajnéra, to sa asi ani nedá, ale štýl. Mňa baví minimalizmus. V decembri bola v Bratislave skvelá výstava Mykola Kovalenka v Open Gallery na Baštovej.

Myslíš, že cesty, ako si podujatia nájdu svoju cieľovku sa rokmi veľmi zmenili?

Podujatí je určite oveľa viac. To je dobre. A stále je ťažké ľudí na podujatie dostať. To je horšie. Jeden promotér mi povedal, že jemu stačí Facebook, má tam 8 000 likeov, takže osloví veľa ľudí zadarmo. Chodím do toho klubu, väčšinou je prázdny. Treba využiť čo najviac možností.

Nemáš pocit, že Facebook začína byť out? Hlavne v niektorých štátoch EÚ sú ľudia povedzme oveľa aktívnejší na Instagrame, na Twitteri…

Facebook stráca dych, ľudia sú už menej zdielni, používajú ho na selfpromo, reklamu. Oveľa viac ľudí zrazu používa Instagram. Môj pocit.

Je to reklamou? Mám pocit, že dosť ide o to, či sa ľudia cítia byť bombardovaní a zneužívaní na promo rôznych firiem a produktov a obmedzuje ich to v nekomerčnom sieťovaní “len tak” pre zábavu. Väčšinou je za určitým médiom najprv čisto radosť vedecká, “nerdovská” komunita a keď príde obdobie zisku a prosperity, chcú sa nabaliť aj ostatní…

Osobný názor, ľuďom tiež začína prekážať, že sú prenasledovaní. My na Yellow Posters nikoho nestallkujeme. Diskutoval som s ľuďmi, čo sa venujú sociálnym médiám, radili mi pridať niečo ako “like button”, vytvoriť komunitu trendsetterov, aby ich ostatní videli a mohli sledovať. Ale ja to robiť nechcem. Malo by to byť tvoje vlastné prostredie. Nik nemusí vidieť, na čo klikáš. Neposielame ti newsletter “minule si klikol na Fíha Tralala, tak tu je nové Spievankovo”. Ale ak chceš zdieľať, zdieľaj, intergrovali sme pestrý share button. Keď nechceš, nemusíš. Čo ťa zaujalo, si pridaj do svojho kalendára.

 Áno, kliknutie, že “idem na event” sa značne zdevalvovalo.

To máš pravdu, neponúka žiadnu pravdivú informáciu promotérovi. My naozaj nesledujeme, čo si pozeráš. Nechcem ani dávať odporúčania. Kultúrne podujatia u nás o svojho návštevníka súťažia kultúrne, len cez kvalitný dizajn plagátu. Rád hovorím “čím lepší plagát, tým lepšia akcia”. Čo nemusí byť pravda, ale ak si už artista dal záležať na prome, na dizajne plagátu, tak asi ani tú akciu ako celok neodflákol. Ja by som rád docielil situáciu, že si naozaj každý môže sám vybrať, čo chce. A nevnúti mu to algoritmus. Potrebuješ diverzitu.

Čiže trochu návrat k životu, ktorý prináša diverzitu a máme nad ním kontrolu?

Áno. Mám jednu osobnú skúsenosť. Kolegyňa podľa našej aplikácie začala chodiť na jogu. Proste cez nás dostala konkrétny impulz o mieste a čase a konečne sa rozhodla prihlásiť.

Plagáty vylepujte cez web, prezerajte cez iPhone / Android aplikáciu.

 

Teraz najčítanejšie

Zuzana Duchová

Site specific súčasné umenie, architektúra, dizajn, reprezentácia Slovenska a iné presahy Kreatívna Európa