Pivná cesta po Slovensku. Deň 7. Aj Levoča, ale hlavne Spišský Hrhov.

Nedeľa, 13. august
8:30- Budím sa do chladného 15 stupňového rána, chvíľu ešte meditujem v posteli a potom sa púšťam do menšieho upratovania izby, budím Samuela a dávame si raňajky.
10:00- Svätá omša v Bazilike sv. Jakuba v Levoči s vyrezávaným oltárom majstra Pavla. Do kostola prídeme s batohmi a kufrom, veci si odkladáme k lavici a sadáme si tak, aby sme videli na oltár. Na chvíľu sa tak spomalíme a počúvame múdre slová v kázni o tom, ako sa človek  riskovaním pomaly dostáva až k istote. Veľmi obohacujúci duchovný zážitok.
11:15- Dúfam, že nejaká reštaurácia bude podávať jedlo aj v nedeľu o takomto čase. Podľa googlu by to mala byť Kupecká bašta neďaleko centra mesta. Toto miesto bez problémov nachádzame, usádzame sa dovnútra a objednávame si ovocný čaj, krémovú cesnakovú polievku, k tomu bravčovú panenku na hríbovej omáčke pre mňa a rizoto s hlivou pre Samuela. V reštaurácii nám ochotne schovajú kufor do pivnice a my sa môžeme vydať do mesta.
12:30- Prejdeme si historické centrum, zájdeme k hradbám a pozorujeme prelínanie sa krásneho historického centra s ošarpanými starými domami hneď za rohom. Zájdeme na kávu do cukrárne na námestí a strávime tu nejaký čas, počas ktorého sa mi podarí nájsť a zarezervovať ubytko na ďalšie 2 dni v Košiciach.
***
15:40- Nasadáme na bus do Spišského Hrhova a za 2 lístky platím 95 centov. Cesta netrvá dlho. Hrhov je jedná natiahnutá dlhá dedina a ja smičím kufor najprv dole a potom hore kopcom. Míňame „centrum dediny“, hrhovské bájne vyrezávané drevené sochy pred obecným úradom a aj veľké písmená tvoriace nápis LÁSKA.
16:15- Ubytujeme sa v Penzióne Gróf a chvíľu oddychujeme. Píšem starostovi dedinky Vladovi Ledeckému, že už sme tu a že by sme sa o necelú hodinku mohli stretnúť.
***
17:45- Sadneme si dole v penzióne do reštaurácie a o minútku prichádza Vlado Ledecký. Zvítame sa, my so Samuelom si dávame Šariš 10ku, pán starosta je tu autom, a tak volí nealkoholický Birell. Hneď na začiatku od neho dostávam jeho knihu poviedok „S dušou tuláka“ a potom začneme debatu. Debatujeme o spravovaní obce, o prešovskej VUC-ke, efektivite nakladania s finančnými zdrojmi, o jeho konkrétnych skúsenostiach a príkladoch, ale aj o jeho cestách a mojich názoroch. Nesmierne oči otvárajúce stretnutie, počas ktorého čas letí neskutočne rýchlo.
19:45- Po 2 hodinách rozhovoru dostávame ponuku: „Vezmem vás do rómskej osady, idete?“ A o chvíľu na to nasadáme do auta a ideme do rómskej osady v priľahlých Roškovciach. Autom zastavujeme pred jedným domom. Veľa domov je tu na počudovanie murovaných s peknými červenými strechami. Všetci dospelí vítajú starostu, nás vítajú decká, podávame si ruky, dávame si s nimi high five a nasledujeme starostu do jedného z domov. V dome je asi 7 ľuí, privítame sa, začneme sa rozprávať, no ja hlavne počúvam.
Potom prídu ďalšie decká a ja sa dávam do reči s prváčkou Simonkou a siedmačkou Dagmarkou. Malé, zvedavé a zároveň hanblivé dievčatá, ktoré ale nechcú nič iné, než pozornosť a ochotu počúvať ich. Vydržal by som tam rozprávať sa s nimi dlhé hodiny a hlavne načúvať im detským plánom a snom, no nemáme veľa času a po 15 minútach sa lúčime. Mega silný zážitok.
***
20:15- Naspäť v Hrhove. Starosta nás berie na okružnú jazdu a ukazuje nám rôzne miesta v dedine. Fakt neskutočné, čo dokáže vytvoriť tím energických, proaktívnych a zapálených ľudí. Príklad hodný nasledovania. Výlet sem by si mal urobiť každý človek zainteresovaný v miestnej samospráve, aby videl, že veci sa naozaj dajú meniť, keď je na to spoločná vôľa.
20:30- Po okružnej jazde si ešte sadáme v reštaurácii na kávu, ja ostávam verný Šarišu, Samuel volí kofolu. Posedíme ešte tak polhodinu a lúčime sa. Toto bol highlight celej cesty, stretnutie s Vladom Ledeckým odporúčam každému. Viacej ľudí ako on.
21:15- Vychádzame so Samuelom von z reštaurácie, v diaľke vidíme nasvietený Spišský hrad a pozeráme sa aj na oblohu, majú padať perzeidy. Ale je vidieť len pár hviezd, nie je jasná obloha. Po skutočne vydarenom dni ideme teda naspäť na izbu, oddýchnuť si a dobre sa vyspať.

Peter Lukáč

Som. A som za to neuveriteľne vďačný. Moje staré blogy na adrese: http://petanlukac.blog.sme.sk/