Denník N

Poľsko má návod na lepšie školstvo

Zdroj: naukawpolsce.pap.pl
Zdroj: naukawpolsce.pap.pl

Nielen krowky či pápež u nás preslávili Poľsko. V posledných rokoch je Poľsko známe hlavne pre maximálne úspechy v školstve s minimom financií.

V roku 2014 bolo poľské školstvo vyhodnotené ako štvrté najlepšie v Európe a desiate na svete. Začiatky ale nemali ľahké. Po páde komunizmu až 60 % Poliakov žijúcich vo vidieckych zónach nemalo strednú školu. V roku 2000 Poľsko dosahovalo podpriemerné výsledky vo všetkých troch predmetoch testov PISA (matematike, čítaní aj prírodných vedách).

Nikto preto neočakával, že v roku 2012 bude v testoch Poľsko na 9. mieste v prírodných vedách, 10. mieste v čítaní a 14. mieste v matematike. Predbehlo tak USA aj Spojené kráľovstvo – krajiny, ktoré do vzdelania investujú dvakrát viac.

Tajomstvom Poliakov boli dlhodobé reformy v priebehu dvadsiatich rokov. V roku 1999 zaviedli novú štruktúru škôl: šesťročná základná škola, trojročná nižšia stredná škola (s dvomi povinnými jazykmi), z ktorej možno ísť na štyri typy škôl. Trojročné lýceum, ktoré je obdobou nášho gymnázia a je ukončené maturou, trojročné profilované lýceum, štvorročná technická škola s maturou, a odborná škola.

Cieľom bolo presne profilovať a usmerniť žiakov počas ich štúdia, no zároveň im neuprieť možnosti zmeniť svoje smerovanie, dorobiť si maturu a pokračovať na vysokú školu. Na základnej škole robia Poliaci skúšku, ktorej výsledky sú dostupné len pre samotnú školu, aby sa informovala o úrovni svojich žiakov a určila, či má zlepšiť výučbu. Takto Poliaci začali sledovať aj pokrok svojich žiakov.

Ďalšie výrazne reformy začali po roku 2007. V tomto roku sa zamerali na vzdelávanie učiteľov a spôsoby výučby. Osnovy určili všeobecné ciele vzdelania, ktoré majú žiaci dosiahnuť a učitelia dostali nezávislosť a možnosť byť inovatívne vyučovať. Poliaci zrušili hodnotenie učiteľov iba na základe odpracovaných hodín  rokov praxe a pridali k nemu hodnotenie na základe výsledkov, inovatívnych metód učenia, kvalite výučby a kvalifikácie.

Ďalej sa Poliaci venovali zlepšeniu kvality predškolskej dochádzky. Dali si za cieľ dosiahnuť, aby v roku 2020 až 90 % štvorročných a päťročných detí navštevovalo predškolské zariadenie. Odborné vzdelávanie aktualizovali, aby sa prispôsobili požiadavkám globálnej ekonomiky. Do odborného vzdelávania zapojili aj zamestnávateľov, ktorí mali určiť štandardy na hodnotenie študentov a rozšírili možnosti praxe na týchto školách.

Od roku 2000 Poľsko ukazuje neprestajný nárast výsledkov a to vďaka neustálej práci v rezorte školstva. Dnes sa udáva ako príklad pre všetky krajiny, ktoré potrebujú zapracovať na svojom školstve. Pre porovnanie, u nás medzičasom škôlky praskajú vo švíkoch a nie je ich dosť, metódy výučby a vybavenie odborných škôl sme ponechali z minulého režimu a jedna z mála zmien, ktorá sa v rezorte školstva udiala, bolo duálne vzdelávanie, ktoré je dnes nefunkčný projekt, „cez kopírák“ prebraný od Nemcov.

Pridajte sa ku mne na Facebooku: Brani Gröhling – Vo vzdelaní je budúcnosť krajiny

Prečítajte si aj: 7 krajín, ktorými sa môžeme v školstve inšpirovať

Teraz najčítanejšie