Denník N

Prečo Adela Banášová doporučuje zastaviť?

Reakcia na komentár Adely Banášovej (mimochodom pekne napísaný)

Prečo Adela Banášová doporučuje zastaviť?

 

Rozhlasová a televízna moderátorka Adela Banášová vo svojom komentári pre HN sa 21. augusta venovala téme: Dovoľme si zlyhať. Je to normálne.

S úvodom o motivačných seminároch súhlasím. Súhlasím aj s teóriou o menej úspešných. Ale koláčová teória o cestnej premávke je scestná. Nie preto, že by teória o červenej a zelenej nefungovala. Ona funguje celé stáročia. Niekto stojí na červenej celý život, niekto vlezie do slepej uličky a už z nej nevie vycúvať. Niekto jazdí rýchlo a kľučkuje, aby sa masou áut predral čo najrýchlejšie a bol v cieli prvý. Neobzerá sa naľavo alebo napravo, nerieši škody, ktoré svojou bezohľadnou jazdou napácha, dôležité pre neho je byť za každú cenu v cieli čo najskôr . Toľko z dopravnej spoločenskej výchovy. Lenže Adela abstrahovala ľudí čo nemajú auto, abstrahovala náhodu, zlomyseľnosť, zákernosť a šťastie.

 

A tak mi dovoľ Adela, aby som ja napísal komentár ku dnešnej dobe a porovnal ju aj s dobou v roku 1968, lebo je august. V tej dobe sa nikto autom neponáhľal, nikto nekľučkoval, nikto nikoho z “pozvaných armád” neohrozoval, a predsa sa mnoho ľudí v ten deň domov nevrátilo. A vieš prečo? Lebo boli tolerantní, žili podľa pravidiel a slušnosť spolu so solidaritou mali v srdci. Zatiaľ čo barbari, ktorí prišli na oceľových ozrutách, slušným ľuďom vzali nádej, ideály a sny. Vzali im vieru v lepší život. Pätnásťročnej študentke Danke Košanovej vzali okupanti to najcennejšie čo mala, jej život. Ona tam šla brániť slobodu, solidaritu a nádej. Zatiaľ čo okupanti si brali všetko vrátane ľudských životov.

Vieš Adela prečo sa ľudia dnes musia ponáhľať? Odpoviem otvorene a naberiem odvahu vysloviť svoj názor, lebo ľudia, ako si už písala v komentároch predtým, sa vraj dnes boja viac ako za komunizmu. Tak poďme ku pravidlám. Použijem príklady z našej TV brandže aby to bolo jednoduchšie. Ako povedala matka Tereza “Hlad na svete nie je preto, že nedokážeme nasýtiť chudobných, ale preto, že nedokážeme nasýtiť bohatých”. A v akomkoľvek biznise je vždy pár jednotllivcov, čo si chcú z daného koláča vziať čo najväčší podiel. Nie preto, že to potrebujú, ale preto, lebo z princípu egoizmu nedoprajú iným. Ako príklad použijem tender na žrebovanie lotérie spoločnosti TIPOS. Výhercom súťaže sa stala spoločnosť IX Production s.r.o. s výslednou ročnou sumou 2,4 milióna Eur bez DPH. Zmluva je podpísaná na päť rokov. Teda dokopy na 12 miliónov EUR. Spoločnosť Omega Plus ponúkala tú istú službu za 901 tisíc EUR. Predstav si, že zvíťazila spoločnosť ktorá v tom čase nemala ani len web stránku, technické zabezpečenie a portfólio. Do tejto súťaže sa chcelo prihlásiť cca 5 spoločností, no podmienky boli napísané tak, že nakoniec ich splnila len jedna spoločnosť a to taká, čo nemala ani len kameru, zvuk, strih, nemala vôbec nič. Všetko si prenajímala vrátane ateliéru. Škoda spôsobená spoločnosti TIPOS je teda cca 7,5 miliona EUR. To je tak ročný rozpočet malého mesta. Čiže jeden človek potrebuje na svoje živobytie toľko finančných zdrojov ako jedno mesto. Takže dôvodom naháňania sa ľudí môže byť aj to, že štát zadá tender, ktorý je päťnásobne drahší ako by reálne mal byť! Ľudia sa nenaháňajú preto, lebo chcú, ale preto, lebo musia. Onoho času si jeden pán Z. v RTVS pýtal 40% províziu za podpísanie externej zmluvy. Všetci producenti to najskôr odmietli, potom jeden producent (volajme ho kučeravý) pristúpil na podmienky a 40% provízii sa prispôsobili všetci. To, že to je priama korupcia, že sa kradnú verejné zdroje, do ktorých musíš Ty a aj ja prispievať, lebo zo zákona musíme, no kontrolovať už nesmieme, políciu vôbec nezaujíma! Vieš na koho korupcia dopadla najviac? Na výrobné zložky, lebo na nich sa začalo šetriť. Takže kým vedenie hodovalo, ľud dole sa uskromnil.

Keď TV Markíza začala prepúšťať, vieš koho vedúci realizačných pracovníkov vyrazil? Napríklad kameramana, ktorý po mozgovej príhode oslepol na jedno oko a ostal prakticky nepoužiteľný pre plné využitie (na štúdiovú prácu ale stačil). Mal dva roky do dôchodku. Upozorňujem Ťa, že sa tak dialo v televízii ktorá si hovorí, že je rodinná a za Modré z neba vyplácala 100 000 EUR za jeden diel. Adela, za všetkým treba hľadať vlastné záujmy a nenažranosť jednotlivcov. Aj v RTVS, keď sa volí generálny riaditeľ, vždy zvíťazia politickoekonomické záujmy jednotlivcov a nie spoločenský záujem. Ako príklad uvediem voľbu generálneho riaditeľa STV v roku 2006. Vtedy sa Hrehovi ľudia spoločne s kandidátom na riaditeľa STV Romanom Liptákom stretli o 11,00 v kaviarni na Junáckej ulici. Ich rozhovor bol veľmi stručný. Dohodli sa tam na delení kompetencií, a to, že Liptákova “podpora v rade” prejde na Hrehovu stranu a Roman Lipták bude programovým riaditeľom. (Hreha bol v tom čase nominant SMERU). Takže normálne kupčenie s hlasmi ako na Bagdádskom trhovisku. Myslím, že dohoda bola vrátane bakšiša. Mimochodom, komentáre píšeš pre denník, ktorý patrí oligarchovi Babišovi. Ten tiež háji hlavne svoje záujmy. Ako príklad uvediem pani v tyrkysovom kostýmčeku, ktorá obišla všetkých predsedov politických strán aby vylobovala pozitívny postoj voči Babišovým daňovým prázdninám. Vieš si vôbec Adela predstaviť o koľko by ľudia mohli spomaliť, keby Babiš nemal daňové prázdiny? Babiš je už teraz najbohatší, no stále má málo. Potrebuje mať stále viac a to aj za cenu obetí pri svojej bezohľadnej jazde. Svet je Adela nastavený tak, že iba rýchlosť a bezohľadnosť sa nosí. Alebo máš pocit, že oligarchovia jazdia pomaly, dodržiavajú rýchlosť, nikoho neobiehajú a sú so spoločnosťou solidárni?

Myslím si teda, že väčšina ľudí chce dodržiavať rýchlosť a žiada, aby tú rýchlosť dodržiavali všetci. Ten hurá systém tu vytvorilo pár neukojených jednotlivcov, ktorí prechádzajú plnou rýchlosťou na červenú a je im jedno či niekoho cestou zvalcujú.

 

 

Teraz najčítanejšie

Peter Nôta

Podnikateľ, kameraman na volnej nohe, publicista, dokumentarista. Získal som medzinárodnú cenu na Ukrajine za dokument o Spolužití v Krásnej Hôrke. Pracoval som pre ČT, TV NOVA, STV, MARKIZA. Publikoval v Domino Fórum, Vasarnap, HN. Vytvoril som portál sociálnej internetovej televízie Chilli.today Zatiaľ je vo forme Start Up projektu. vysielať chcem začať na jeseň. Momentálne hľadám strategického investora.