Predstavuje každý imigrant bezpečnostné riziko?
Do akej miery sú otázky imigrantov pre Európskej spoločenstvo zaujímavé? Súčasné dianie žiaľ potvrdzuje, že migrácia patrí medzi top témy a agendu v Európskej únii.
Slovenská republika realizáciou štátnej politiky napĺňa svoje vnútroštátne a zahraničnopolitické zámery a záväzky. Migračná politika je jej prirodzenou a neoddeliteľnou súčasťou. Do akej miery sú otázky imigrantov pre Európskej spoločenstvo zaujímavé? Súčasné dianie žiaľ potvrdzuje, že migrácia patrí medzi top témy a agendu v Európskej únii.
Prioritné témy členských štátov EÚ:
- Ozbrojený konflikt na Ukrajine a nerešpektovanie medzinárodného práva.
- Vnútroštátna a medzinárodná migrácia obyvateľstva, s dôrazom na nelegálnu migráciu a obchodovanie s ľuďmi.
- Nezamestnanosť, primárne mladých ľudí v produktívnom veku a počet ľudí na hranici chudoby.
- Ochrana informácií a ochrana kritickej infraštruktúry.
- Ochrana ekonomických záujmov Európskeho spoločenstva a členských štátov, verejných financií.
- Radikalizácia spoločnosti a extrémizmus.
- Kvalita podnikateľského prostredia a investovania v reálnom a digitálnom priestore.
Pri pohľade len do vnútra EÚ, je agenda migračnej a azylovej politiky, boj s nelegálnou migráciou a proti obchodovaniu s ľuďmi, vlastne témou číslo 1 v súčasnosti.
Verejná diskusia k tejto vážnej problematike len naberá na intenzite. Platformu pre „polarizáciu“ spoločnosti a zástancov rôznych stanovísk tvorí zatiaľ nekompromisný postoj Bruselu, v ktorom sa prepočítavajú kvóty imigrantov pre jednotlivé krajiny. Cesta k dohode a riešeniu bude ale dlhá…. aj keď niektorí europoslanci sa už poponáhľali s vyhláseniami…
V zjednodušenej schéme prístupov k migrantom môžeme konštatovať minimálne sociologické, ekonomické a bezpečnostné hľadisko.
Jedna skupina občanov spravidla vníma tému imigrantov ako potenciálne nebezpečenstvo zhoršenia vlastných sociálnych podmienok zhoršením kvality života v prítomnosti cudzincov s rozdielnymi kultúrnymi a náboženskými hodnotami. Imigranti znamenajú pre nich najmä nových poberateľov sociálnych dávok a komunitu, ktorá si bude vyžadovať väčšiu pozornosť štátu, ktorá mohla byť venovaná pôvodným obyvateľom. Štát sa bude musieť prioritne venovať pomoci imigrantom s jazykovými bariérami, v oblasti vzdelávania, ubytovania, zamestnanosti, integrácie do spoločnosti a slobodného vierovyznania. To je veľmi ťažká úloha pre štát, aj keď s úctyhodným humanitárnym poslaním, pri pohľade na nezamestnanosť a počet občanov na hranici chudoby na Slovensku. Prioritná starostlivosť o imigrantov by mohla mať nádych pozitívnej diskriminácie. Diskriminácia s akýmkoľvek prívlastkom a dobrým úmyslom zostáva diskrimináciou… Štát bude pochválený Bruselom a organizáciami dohliadajúcimi na dodržiavanie ľudských práv a slobôd, ale čo náš občan? Komunikačná stratégia medzi štátom a občanom bude mať kľúčové postavenie v akceptácii rozhodnutí a prijatých opatrení. V neposlednom rade to občania cez štátny rozpočet, alebo „okľukou“ cez EÚ zaplatia / budú spolufinancovať.
Druhá skupina občanom môže vnímať imigrantov ako ľudí, ktorí potrebujú na trhu práce pracovné príležitosti a teda budú ich pravdepodobne oberať o možnosť zárobku a zhoršia tým ekonomickú situáciu rodín. Priemerný plat približne 800 eur môže byť atakovaný lacnejšou pracovnou silou imigrantov, ktorí tak „pokazia“ platy a odmeňovanie zamestnancov. Časť občanov si sľubuje, že prílev imigrantov pomôže vyvážiť nepriaznivý demografický vývoj a bude mať kto „pracovať na naše dôchodky“. Tento pohľad a prístup má veľa trhlín, ale vie pohnevať veľa ľudí.
Tretia skupina občanov vníma tému imigrácie spravidla najmä ako bezpečnostné riziko. Obávajú sa príchodu ľudí s kriminálnou minulosťou, ako neprispôsobivého obyvateľstva s rysmi agresivity, nedisciplinovaných, nečistotných a problémových ľudí. Štandardné mechanizmy odoberania odtlačkov prstov a ďalších biometrických údajov imigrantov do expertnej bázy dát a spolupráca pri hraničnej bezpečnosti medzi organizáciami EÚ ako FRONTEX, EUROPOL, CEPOL, OLAF a podobne, našich občanmi veľmi neuspokojujú.
„Agentúra pre správu operatívnej spolupráce pri vonkajších hraniciach“ FRONTEX bola vytvorená nariadením Rady (ES) č. 2007/2004 z 26. októbra 2004 (Ú. v. EÚ L 349/25.11.2004) s cieľom napomôcť k integrovaniu sa národných systémov hraničnej bezpečnosti.
http://www.europskaunia.sk/agentura_spolocenstva_frontex
V pracovných aj voľných dňoch… Popri ochrane Slovensko-Ukrajinskej štátnej hranice, vonkajšej hranice Schengenského priestoru 24 hodín denne, si závažnosť migračnej politiky v kontexte na dianie v rámci Európskej únie, vyžaduje kvalitný výber personálu a manažment procesov pre udržanie kvality výkonu služby najmä na Východnom Slovensku, kde sú:
- Riaditeľstvá hraničnej a cudzineckej polície v Prešove a v Sobranciach
- Oddelenia hraničnej a cudzineckej polície v Košiciach, Prešove, v Michalovciach.
- Útvar policajného zaistenia cudzincov v Sečovciach.
- V pôsobnosti migračného úradu ministerstva je o.i. aj azylové zariadenie: záchytný tábor v Humennom a pod.
„Podľa Medzinárodnej organizácie pre migráciu sa do Talianska v roku 2014 preplavilo viac ako 170-tisíc migrantov. Je to štyrikrát viac, ako v roku 2013. Z Talianska má byť ďalej do Európy presunutých 24-tisíc žiadateľov o azyl, a to v najbližších dvoch rokoch. Po európskych krajinách sa pritom v minulom roku smerom na sever presúvalo až 100-tisíc ľudí. Švédsko prijalo najvyšší počet migrantov na jedného obyvateľa v celej Európskej únii.“.
Nielen z uvedených dôvodov si agenda migrantov vyžiada hľadanie optimálnych riešení…