Blog
štvrtok

Prežil som elektronické colné konanie. Systém za 15 mil. € je nefunkčný paškvil.

Od 1.5.2017 musíte všetko, čo ste si kúpili v eshope mimo EÚ nad hodnotu 22 Eur, precliť elektronicky. Systém dodaný firmou Ditec mal „efektívne znížiť administratívnu záťaž“ a „zjednodušiť procesy“ . Opak je pravdou. Systém CEP je z užívateľského hľadiska nefunkčný paškvil a colné konanie sa stalo omnoho komplikovanejšie. Pre bežného užívateľa je prakticky nezvládnuteľné.

Do 1.5. sa pri leteckých zásielkach nad 22 Eur používalo tlačivo s názvom JCD. Nebola to žiadna malina, skrátený návod mal 50 strán, ale pri troche trpezlivosti ste to pomocou nejakého online toolu alebo vďaka návodu tejto milej osôbky nakoniec zvládli. Keďže som JCD v minulosti zvládol aj ja a eshop pre manželku bol tiež mojím výmyslom, povedal som si, že elektronické colné konanie si po prvýkrát ako vzorný manžel odtrpím tiež sám. Navyše, po predchádzajúcich skúsenostiach s informatizáciou na slovenský spôsob som tušil silný zážitok a to som si nemohol nechať ujsť. Áno, viem, asi mám sklony k seba-poškodzovaniu a mal by som vyhľadať odbornú pomoc.

Registrujeme sa na CEPe

Odradiť ma mal už fakt, že na colné konanie potrebujete mať aktivovanú schránku na Slovensko.sk Do tej totiž príde správa, že bol aktivovaný CEP, čo je skratka pre „centrálny elektronický priečinok“, v ktorom riešite celé colné konanie. Prečo existujú dva „centrálne“ priečinky a aktivácia jedného podmieňuje aktiváciu druhého? Logika dostáva na frak #1 Prečo sa schránka na Slovensko.sk aktivuje fyzickej osobe až na tretí deň po kliknutí na tlačidlo „aktivuj“, kým právnickým osobám sa aktivuje hneď, dokonca prvým prihlásením, je tiež záhada.

Kúpil si mobil z Číny? Za trest ťa čaká Slovensko.sk

Na registráciu v CEPe potrebujete mať najprv takzvané EORI číslo, resp. pri fyzických osobách APV číslo, ktoré získate, keď tuto podľa návodu vypíšete tlačivko, podpíšete, oskenujete a mailom pošlete spolu s dokladmi na Finančnú správu. Oni Vám rovnako mailom napíšu, že Vaše EORI/APV je Vaše rodné číslo. Toto ste potrebovali už aj pri papierovom JCD a logiku to nemalo ani vtedy. Hejt #2: prečo nie je každý registrovaný automaticky, keď ho aj tak identifikujeme rodným číslom alebo ičo-m? Prečo ma s takouto registráciou vôbec niekto otravuje?

Registrácia ako aj celá práca v CEPe funguje iba pod Internet Explorerom. Nie pod Microsoft Edge, ako som sa naivne domnieval. Pod tým starým deravým neaktuálnym Internet Explorerom. Túto relikviu nájdete na moje počudovanie hlboko skrytú aj vo Windows 10. Hovorí sa, že ak k tomu všetkému, čo už máte nainštalované kvôli Slovensko.sk, nainštalujete ešte nejaký doplnok, pôjde to aj vo Firefoxe. Hejt #3.

Za deň až dva vám príde správa, že ste zaregistrovaný. Okrem Slovensko.sk vám to pošlú aj normálne na email. Prihlásenie nájdete „veľmi logicky“ po kliknutí na Obchodníci, v ľavej lište dole. #tonevymyslis Hejt #4 Ak ste dieťa šťasteny, pri pokuse o prihlásenie dostanete hlášku Zadané prihlasovacie údaje nie sú správne, alebo je účet neplatný!

Následne som absolvoval ďalších asi desať telefonátov na technický helpdesk. Trvalo to dva dni, už aj helpdesk vyhlásil kapituláciu a potom si pán náhodou všimol, že kolegyňa pri mojej registrácii zle prepísala môj ZEP, a preto sa neviem prihlásiť. Dovolím si zdôrazniť dva fakty:

  • v elektronickom systéme za 15 miliónov je ľudský element, ktorý prepisuje dáta z tabuľky do tabuľky, z čoho vlastne vyplýva, že registrácia je len obyčajný zberný formulár bez akýchkoľvek prepojení,
  • niekto, kto disponuje všetkými mojimi identifikačnými údajmi, narába s jedným z hlavných bezpečnostných prvkov môjho elektronického OP (ZEP). A ešte ho prepisuje z tabuľky do tabuľky. Toto samotné by malo stačiť na okamžité zrušenie celého CEPu.

To boli hejty #5 a #6.

Prihlásenie vám nemusí ísť ešte z jedného dôvodu. V CEPe sa podpisujete iným certifikátom ako na Slovensko.sk. Ono to väčšinou ten podpisovač rozozná a ponúkne vám správny certifikát, ale ak náhodou nie, tak si musíte zvoliť „žiadny filer“ a potom certifikát s koncovkou ACA. Hejt #7: jeden štát, jeden certifikát, jedno prihlásenie!

Podávame colné vyhlásenie a pracujeme s CEPom

Konečne sme sa prihlásili a ideme nájsť, kde sa to teda podáva. Nie, nemôže to byť ako u príčetných, musíte ísť cez „vyhľadávanie formulárov“ (dôverne známe zo Slovensko.sk) a tam zadať čarovnú formulku. Hejt #8. Nie, nie je to JCD. Áno, samozrejme som začal vypĺňať nesprávny formulár. Čarovná formulka je „colné vyhlásenie“. Konkrétne dovozné colné vyhlásenie a vybrať si musíte tú najaktuálnejšiu verziu.

Keď zavoláte na helpdesk, že kde vôbec máte nájsť to, čo potrebujete vyplniť, odkážu vás na stránku Finančnej správy, kde asi na šesť klikov (!) nájdete podstránku s návodmi, na ktorej v druhom pdf od vrchu (!!) na šiestej strane (!!!) nájdete toto edukačné video. Video je síce nakoniec platné ako drátom do oka, ale ušetrilo mi to odhadom takých päť ďalších telefonátov. Fajnšmekrom odporúčam minutáž 8:04, kde sa milej pani celé tlačivo zrazu „samovyplní“. Superhejt #9 Podotýkam, že na samotnej stránke CEPu pod „Príručky a návody“ nenájdete nič použiteľné. Hejt #10.

Vypĺňaniu samotného formulára sa budem venovať v osobitnom blogu, tu spomeniem len fatálne funkčné chyby, ktoré z toho robia nepoužiteľný paškvil. Ako to už pri štátnom IT býva, všetko je pre istotu nazvané tak, aby ste ani náhodou nevedeli, čo sa po vás chce. Napríklad ešte pred založením colného vyhlásenia musíte zadať rovno na dvoch miestach(!) hejt #11 Značku obchodníka (ZOT).

Keď to vypĺňate tak ako ja priamo na colnom úrade (však snáď mi poradia), nebude vám to nič platné. Colník videl ZOT prvýkrát v živote rovnako ako ja. Colníkov totiž vôbec nezaškolili, systém, ktorý máme používať, nikdy nevideli, formulár nikdy nevypĺňali. Hejt #12 Povedali im, že ľudia budú chodiť s elektronicky vyplnenými colnými vyhláseniami a ak im niečo nepôjde alebo budú mať otázky, majú volať na helpdesk.

Po telefonáte som nakoniec zistil, že do ZOT môžete napísať aj hop šup tralala, lebo je to len váš názov podania. Pripomínam, že ho zadávate dva krát. Aby nebola nuda, hneď prvá položka vo formulári je LRN (Local Reference Number), kde môžete opäť napísať hop šup tralala, len tento krát v číselnej verzii, lebo je to opäť len vaše identifikačné číslo podania.

Ak ste veľmi invenčný a všade zadávate čísla ako 69, 666, či 1488, tak nakoniec po odstránení všetkých chýb je Vám colné vyhlásenie odmietnuté s hláškou, že v systéme nemôžu byť prijaté dve colné vyhlásenia s rovnakým LRN :) hejt #13

Vyplnenie elektronického colného vyhlásenia je oveľa náročnejšie ako bolo papierové JCD. Ak ste papierovú formu vyplnili aspoň ako tak správne, so zvyškom vám už pomohli colníci. Napríklad ak ste nevedeli „kód nomenklatúry tovaru“, lebo dovážate niečo, na čo vám nesedí ani jeden kód z 397 stranového dokumentu (CTRL+F nepomohlo), tak colník to vyplnil za vás. V elektronickej verzii sa to nestane, lebo bez kódu nomenklatúry a množstva ďalších údajov podanie neodošlete.

Podané vyhlásenie sa ani nedá opraviť. Keď je vyhlásenie odmietnuté, musíte ho podať odznova. Vzhľadom na fakt, že formálnu správnosť podania (povinné polia a prípustné hodnoty v poliach) kontroluje automat, zvolený proces sa prieči logike. Napríklad ja som svoj tovar preclil až na desiaty pokus. Systém colnej správy som teda zahumusil deviatimi zbytočnými podaniami. Ak by sa správnosť vyplnenia kontrolovala v reálnom čase, ešte pred odoslaním, celý proces by bol omnoho jednoduchší. Hejt zásadného charakteru #14

V colnom vyhlásení sú povinné aj položky, ktoré nie sú označené ako povinné! Prídete na to až po podaní vyhlásenia, keď sa vám vráti zoznam funkčných chýb. Ja som ich dostal pri prvom pokuse 13. Položky sú navyše vzájomne podmienené. Ak v jednom poli zadáte napríklad X, znamená to, že musí byť vyplnené aj pole niekde na konci formulára, ktoré môže nadobúdať hodnoty napríklad Z,U,W. Toto sa vo svete 21. storočia rieši interaktívnymi formulármi, do ktorých sa v reálnom čase doťahujú len hodnoty, ktoré môže položka nadobúdať. To by však CEP nemohol byť nakódovaný na úrovni 90. rokov minulého storočia. Hejt #15 Toto ja osobne považujem za najfatálnejšiu chybu celého systému.

Ako sme si už povedali, chyby sa nedozviete v reálnom čase, ale vyhlásenie musíte podať a čakať na rezultát. Ten vám príde do CEPu asi za dve minúty v podobe štyroch správ, z ktorých sú dve a dve väčšinou totožné. Prečo to nie je desať správ alebo napríklad iba jedna, je ďalšou záhadou. Hejt #16 Správu si dokážete prečítať na tri kliky. Hejt #17 Žalostnú odozvu systému, niekde na úrovni dial-up spojenia, škoda vôbec komentovať. Hlášku chyba servera uvidíte veľa krát. Hejt #18

Zoznam funkčných chýb je skutočná lahôdka, kochajte sa. Tak napríklad, prvá chyba je označená ako SAD.ProcedureCodeRequested + SAD.ProcedureCodePrevious. V colnom vyhlásení sa tieto položky volajú Kód požadovaného režimuKód predchádzajúceho režimu. Prídete na to dedukciou. Možno. Popis chýb je veľavravný: Ak nie je pre daný element aplikované žiadne z uvedených pravidiel, ktoré hovorí o povinnosti/nepovinnosti elementu, tak je element povinný. Hejt #19

Formulár verzus výpis chýb. SAD.Item(1). ValidationMethodCode. Čo to len bude. Kód umiestnenia tovaru? Alebo kód výsledku kontroly? Alebo nebodaj kód metódy hodnotenia?

 

Chyby opravujete metódou pokus – omyl. Môžete to poňať aj ako spoločenskú hru. Ja som si do tímu vybral zbor colníkov na colnom úrade letisko a veru nedali sme to. Aj keď musím povedať, že boli dosť ostýchaví a hrať hru „hádajme, čo to je za chybu a čo patrí do kolónky“ sa im veľmi nechcelo.

Oprava jednej chyby často vyústi do vygenerovania inej chyby. Ľahko sa vám môže stať, že nesprávnou dedukciou vyplníte nesprávne pole, čo spôsobí vygenerovanie úplne nových chýb. Systém vám totiž umožní vypĺňať aj polia, ktoré pre vás nie sú určené. Hejt #20

Na správnom vyplnení niektorých polí sa nezhodnú ani colníci. Tak napríklad, na colnici by ako druh zabezpečenia uviedli „oslobodenie od zabezpečenia colného dlhu“. Elektronický formulár však chce „úhrada colného dlhu pred prepustením do režimu“.  Pomohli na helpdesku. Problém je aj vyplnenie kódu letiska. Kód dodaný Fedexom by na colnici akceptovali, sami ho používajú, systém to však považuje za chybu, chce iný kód, ktorý si musíte v systéme vyklikať. S výberom z posledných troch možností pomohli colníci. Hejt #21

Za spomenutie stojí ešte jedna funkčná chyba. Systém nerozpozná APV kód a vráti error, že nie ste evidovaný v Centrálnom registri subjektov colnej správy. Pamätáte sa? To bola tá úplne zbytočná registrácia na začiatku systémom tlačivo – podpis – scan – email, po ktorej vám vrátili email, že ste zaregistrovaný pod rodným číslom. Hm, takže ste prihlásený v CEPe, všetko podpisujete ZEPom, ale systém vás nevie overiť v nejakom ďalšom registri. #hlava22ješuvix  Hejt #22  Hádajte, kde je chyba? Rodné číslo musíte zadať aj s lomítkom, lebo vás zaregistrovali aj s lomítkom a bez lomítka vás to proste nerozpozná. Jednoducho štátne IT po slovensky, kde vás dokážu registrovať v zbytočnom registri v dvojtvare a aj zadávať vám to dovolia v dvojtvare. Hejt #23 Mimochodom, toto vám príde ako úplne prvá chyba a až po jej odstránení sa v ďalšom podaní dozviete ďalších XY chýb.

Colník občanovi: vy ste nefunkčný!

Po podaní prvého colného vyhlásenia mi ako odpoveď prišlo 13 nezrozumiteľných funkčných chýb. Následne som zavolal na helpdesk Finančnej správy, aby mi s ich identifikáciou pomohli, keď to už vymysleli takto inteligentne. Dozvedel som sa, že pomáhať mi nebudú a ak na to nemám, mám využiť služby špedičky. Na moju námietku, že štát za naše dane vybudoval systém, ktorý mi ako občanovi má umožniť podať colné vyhlásenie a ten systém zjavne nefunguje, som sa dozvedel, že nie systém, ale JA som nefunkčný. V podobnom duchu sa niesol aj zvyšok telefonátu. Mám napríklad pochopiť, že vo mne je chyba. Keďže som už na začiatku tušil, kam to bude smerovať, telefonát som si nahral. Prajem príjemnú zábavu. Svoje meno mi colník odmietol povedať.

Aby som bol korektný, musím povedať, že až na tohto exota sa snažili byť ostatní colníci naozaj nápomocní. Pomôcť sa snažili na Colnom úrade letisko-BA a veľmi ochotný bol aj pán na technickom helpdesku. Hovorí sa, že pri troche šťastia natrafíte aj na helpdesku Finančnej správy na milú pani, ktorá vraj s nejakým iným neborákom prešla celé colné vyhlásenie bod po bode.

Podal som colné vyhlásenie, zábava nekončí

Na desiaty pokus som teda colné vyhlásenie podal. Colník mi vytkol iba dve malé chybičky. Lenže ejha, colník do toho nevie nič dopísať a tak mi v systéme odošle takzvanú Výzvu deklarantovi na doplnenie. Príde vám to ako zásielka, na ktorú systém ponúka 9 možných odpovedí, opäť v podobe formulárov. Ktorý máte použiť, nevie ani pán na helpdesku. Zistí a zavolá mi naspäť. Formulár na opravu dvoch položiek má asi 100 políčok, celé colné konanie v podstate absolvujete odznova. Hejt #24 Po prekonaní menšej srdcovej slabosti som sa rozhodol, že na to kašlem a celé colné vyhlásenie som podal ešte raz s už opravenými chybami. Pokus č.11.

Preclil som to. Zaplatím a čakám na potvrdenie, s ktorým pôjdem do Fedexu po moju zásielku. No lenže systém so žiadnymi potvrdeniami neráta. Všetko je elektronicky a colníci mi nič dávať nemajú. Fedexu tiež nič nepríde, lebo nie je účastníkom konania. Na základe čoho mi teda dajú zásielku? Hejt #25 Nakoniec som musel vo Fedexe otvoriť notebook, prihlásiť sa do CEPu a ukázať Rozhodnutie o prepustení tovaru. Po miernom škrabaní sa po hlave mi to nakoniec dávajú. Bol som úplne prvý, komu sa to podarilo.

Napadá vás niekoho ako by sa to dalo dobabrať ešte viac? CEP je len kopa neinteligentných formulárov bez akýchkoľvek prepojení. Ešte raz si zopakujme, že za toto je zodpovedná firma Ditec. Za 15 miliónov Eur dodali niečo, za čo by sa hanbil aj stredoškolák. Koľko stojí prevádzka a „podpora“ nevieme.

V tomto blogu som napočítal 25 chýb, viacero z nich tak fatálnych, že CEP by mal byť okamžite vypnutý. Čo na to Pellegrini, čo na to Imrecze a čo na to Kažimír? Za SaS vám môžem sľúbiť, že sa ich na to určite spýtame.

V ďalšom blogu napíšem návod ako vyplniť formulár colného vyhlásenia. Ak si trúfnete.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Prémiový článok e-mailom
raz týždenne zadarmo!

Finančný analytik, člen SaS. Spoluzakladateľ portálu MôjPoradca.sk Venujem sa ochrane spotrebiteľov vo finančnom sektore a druhému pilieru. Živí ma najmä ekonomické poradenstvo a sprostredkovanie finančných produktov. Na blogu Denníka N budem písať hlavne o Druhom pilieri a komunálnej politike. Viac na www.petercmorej.sk

Blogy

|

Už viac ako 91056 z vás dostáva správy e-mailom