Denník N

Prieskumy Verejnej Mienky. Fakt alebo Fikcia?

Mojim študijným odborom je politológia. Politike sa aktívne venujem už takmer 8 rokov. Za ten čas som stihol postrehnúť všeličo. Vzostupy aj pády politických gigantov. Videl som ako vyrástol SMER na Sociálno Demokratickú stranu západného typu. Videl som ako SDKÚ, strana, ktorá reformovala Slovensko v ťažkých časoch po Mečiarovi padla zo svojho piedestálu až niekde za Komunistickú Stranu Slovenska. Politiku a jej procesy preto vnímam vo viacerých rovinách. Veľmi podstatné sú však dve. To, čo sa deje v realite – reálne uskutočnený progres politickými stranami podľa programu. A to, čo sa odohráva v prieskumoch verejnej mienky – teda to, čo by malo byť, podľa toho čo si myslí 1089 respondentov od 18 rokov prostredníctvom telefonického, alebo iného druhu prieskumu. Kým to, čo sa deje v realite dokáže objektívne ohodnotiť každý jednotlivec, ktorý túto realitu sleduje, pri prieskumoch verejnej mienky je to úplne iné. Tie majú svoju najväčšiu silu práve pred voľbami, kedy dokážu ešte nerozhodnutých voličov presvedčiť o tom, komu sa oplatí dať hlas a komu zas nie. Čo je asi najpodstatnejšia časť demokratického procesu..

Zdroj: Owl.sk

Podľa priemeru prieskumných agentúr (Median.sk, Focus, Polis, AKO, MVK) za posledné mesiace sa hodnoty preferencií politických strán, ktoré majú šancu dostať sa do parlamentu, pohybujú asi v takomto poradí:
Smer-SD – 40%
#Sieť – 11%
KDH – 9%

MOST-HíD – 8%
SNS – 7,5%
OĽaNO – 7%
SaS/SMK – 5%*

To, koľko mandátov pripadne tej-ktorej strane je otázkou 6. marca 2016. Čo je však podstatnejšie v probléme prieskumov verejnej mienkypozície strán, ktoré sa nachádzajú pod hranicou zvoliteľnosti do NR SR, teda tých, ktoré v prieskumoch nedosiahli potrebných 5%. Pri stranách tohto typu sa objavujú rôzne zvláštnosti a nezrovnalosti. Nechcem priamo narážať na to, že niektoré agentúry sú predajné, ale nedalo mi nevšimnúť si, že sa kde-tu vyskytnú výsledky pri najmenšom pochybné. Začnem preto jedným príkladom, ktorý poukazuje na to, akú moc majú agentúry a prieskumy a ako dokážu (pre niekoho prospech) ovplyvniť rozhodnutie voliča pri voľbách..

Prieskumy dokážu nepriamo ovplyvniť správanie voliča

Povedzme, že ste volič so slovenským občianstvom, ale maďarskej národnosti. Žijete na južnom Slovensku. Vo vašej rodine je zakoreneným zvykom, že volíte SMK. Zapnete si televíziu a vidíte, že sa SMK trendovo pohybuje v prieskumoch pod hranicou zvoliteľnosti, teda že má okolo 4%. Začnete kalkulovať. Chceli by ste síce voliť SMK, ale z prieskumov vyplýva, že aj keby ste jej dali hlas, tak do parlamentu neprejde. Preto sa rozhodnete dať hlas niekomu, o kom viete, že má reálnu šancu dostať sa za brány NR SR. Preto pri voľbách vhodíte do urny radšej kandidátku strany MOST. A to všetko kvôli tomu, aby Váš hlas neprepadol, ale aby vo voľbách zavážil.

Ak sa nad tým hlbšie zamyslíte zistíte zaujímavú vec. Je tu predpoklad, že ak by sa tento volič a jemu podobné tisíce voličov pred voľbami nerozhodovali podľa takejto kalkulačky, mohli by strane, ktorú preferujú (napr. SMK) svojimi hlasmi zvýšiť počet percent zo 4 na 5% a tým im otvorili cestu do parlamentu. V tomto spočíva čaro a sila prieskumov verejnej mienky. Preto je na mieste položiť si otázku.. Sú prieskumy verejnej mienky skutočné, reálne? Alebo sa navyšuje počet percent pre toho, kto si tento prieskum objedná, alebo pre toho, kto zaplatí viac?

Zdroj: http://europskaunia.sulik.sk

Každopádne, prieskumy verejnej mienky majú veľkú moc ovplyvniť výsledky celoštátnych volieb. Vo svojej podstate by nemali fungovať ako ukazovateľ presných preferencií ľudí, ale ako ukazovateľ trendu vývoja preferencií strán za určité obdobie, aby sa mohol človek objektívne rozhodnúť, komu dá svoj hlas, ale čo ak je to..?
Ďalej vám ponúknem príklad, ako dokáže prieskumná agentúra svojim úsilím posunúť tú-ktorú stranu do centra záujmu voličov. Samozrejme nepriamo..

MVK, Miškov a SKOK!

Dalo by sa to prirovnať takmer k zázraku. Z pomedzi nových, mladých ministrán sa v prieskumoch agentúry MVK darí najlepšie práve Miškovovmu SKOKu. Od svojho založenia vyskočil SKOK! v agentúre MVK z 0% na 2% čím predbehol aj ostatné ministrany ako Šanca, Tip či NOVA. NOVA sa však pred nedávnom spojila s Matovičovým OĽaNO. 2 percentá sú pre stranu, akou je SKOK! vodou na mlyn, pretože ju vyčleňujú z pomedzi ostatných ministrán a dávajú najavo, že so SKOKom treba počítať. Napríklad taká SaS mala pred voľbami v roku 2010 medzi 1% a 2% a po voľbách skladala vládu.

 

Ďalšou zvláštnosťou je efekt nárastu preferencií tam, kde sa pohybuje Juraj Miškov. Keď bol členom strany SaS, agentúra MVK jej zvykla namerať veľmi priaznivé čísla, niekedy až ďaleko za 5%. Neskôr, keď sa Miškov presunul do strany NOVA, agentúra MVK začala vo svojich prieskumoch zaznamenávať nárast sympatií ľudí voči strane NOVA, čo sa prejavilo v rastúcich preferenciách, ktoré však opadli, keď si Miškov založil vlastnú stranu, ktorá, ako som už vyššie spomínal, vyskočila v prieskumoch MVK z 0 na 2% veľmi rýchlo. Miškov objednával prieskumy keď pôsobil v SaS, keď pôsobil v NOVA a aj teraz keď vedie vlastnú stranu SKOK! Samozrejme u MVK, s ktorou sa asi stihol spriateliť.

Netreba zabúdať na to, že prieskum je len prieskum a robí sa na vzorke maximálne tisíc ľudí. Nie je to presný odraz sympatií každého Slováka, či Slovenky. Prieskumy sa môžu mýliť a áno, môžu sa aj ovplyvňovať podľa potreby. Každopádne však majú veľkú moc. Čo poviete fakt, alebo fikcia? Nech každý posúdi sám..

*(Percentá v prieskumoch pre SMK a SaS sa pohybujú v rozmedzí od 3 do 5% a ich možnosť dostať sa do NR SR je z hľadiska trendu menej jasná)

Teraz najčítanejšie

Igor Melicher

Podpredseda Mladých sociálnych demokratov (MSD). Politológ. Sociálny demokrat. Ľavičiar. Pokrokový. Školstvo. Veda, výskum a technológie. ;)