Denník N

Pustíme autá medzi mamičky s deťmi či športovcov?

Keď poslanci pred rokom schválili balíček opatrení na podporu rekreácie a športu v bratislavskom lesoparku, ani vo sne by mi nenapadlo, že už po roku budú tlaky na zrušenie jedného z kľúčových opatrení – zákazu vjazdu na Železnú studničku.

Keď poslanci pred rokom schválili balíček opatrení na podporu rekreácie a športu v bratislavskom lesoparku, ani vo sne by ma nenapadlo, že už po roku budú tlaky na zrušenie jedného z kľúčových opatrení – zákazu vjazdu na Železnú studničku. S petíciou za povolenie vjazdu prišli rybári a mestskí poslanci ju dostanú na stôl v novembri. Železná studnička pritom patrí k jedným z najobľúbenejších miest pre rodiny s deťmi, dôchodcov, cyklistov či bežcov a to aj počas pracovných dní. Jedno z mála miest, kde sa dá v Bratislave nerušene oddychovať, či športovať v prírode. Pľúca Bratislavy. Poslať autá medzi týchto ľudí, je také – bratislavské.

Smutné je zistenie, že tlaky na zrušenie zákazu nejdú len od rybárov alebo developerov, ale priamo z magistrátu a Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). A tak sa môžeme v novinách dočítať, že oddelenie koordinácie dopravných systémov navrhuje vrátiť dopravný režim do stavu pred poslednou zmenou, údajne kvôli autám SHMÚ alebo EKO Podniku. Divný postoj, pretože tých pár obyvateľov v lesoparku, autobusy MHD, zásobovanie alebo vozidlá údržby si môžu ľahko vybaviť povolenku, keď je ich potreba vjazdu opodstatnená.

Zaujal ma aj postoj jednej projektovej manažérky z BSK, bývalej pravej ruky exriaditeľa MLB Kutku. Na poslednom pracovnom stretnutí sa verejne vyjadrila v zmysle, že ona nemá chuť čakať na Patrónke na autobus a dýchať splodiny, ale radšej by išla na Železnú studničku autom. Šokovaný som sa vtedy zmohol len na poznámku, že prečo by mali ostatní návštevníci, čo idú oddychovať do prírody, dýchať splodiny z jej auta. Na toto som už odpoveď nedostal.

Ako občianska iniciatíva Naše Karpaty sme už minulému vedeniu MLB dávali návrhy, ktoré by zlepšili bezpečnosť a rekreáciu v mestských lesoch. Navrhovali sme napríklad minimalizovať vjazd áut do lesoparku a osadiť rampy na všetky vstupy, prísne kontrolovať nepovolený vjazd zo strany mestskej polície, či po vzore Partizánskej lúky vytvoriť správcu areálu Kamzík a zlepšiť zázemie pre návštevníkov. Tak výnimočné územie ako sú mestské lesy v Bratislave, si treba chrániť. Vandalizmu, vozeniu odpadu do lesa, neregulovanému poľovníctvu alebo preháňaniu sa na luxusných SUV po lúkach, by bolo treba po rokoch konečne urobiť koniec. Ak túto úlohu mestská polícia dlhodobo nezvláda a stráž prírody vidieť len výnimočne, iniciatívu by mali prebrať Mestské lesy a zriadiť vlastnú stráž lesoparku. Dali by sa na to použiť prostriedky ušetrené na opravách lavičiek, altánkov zničených vandalmi alebo na likvidácii čiernych skládok.

rybar blog 1
Aj takto bežne vídať parkujúcich rybárov. Ak mestská polícia nezvláda kontrolu dodržiavania zákonov, riešením by mohlo byť vytvorenie stráže lesoparku.

Potešiteľný je postoj primátora, ktorý sa s petíciou rybárov nestotožňuje. Zásadný ale bude postoj nového riaditeľa Mestských lesov. Pre minulé vedenie bolo všetko problémom, preto verím, že nový riaditeľ Zikmund nebude len konsenzuálny riaditeľ, ale bude aj zásadový šéf, ktorý dokáže povedať jasné nie nezmyselným tlakom, akými sú rôzne megalomanské developerské projekty v srdci lesoparku alebo zvýšenie ťažby dreva. Pustiť autá medzi mamičky s deťmi a športovcov rozhodne tiež za zmysluplné nepovažujem.

Aj preto sme vytvorili petíciu za zachovanie zákazu vjazdu, ktorú už v prvý deň podpísalo viac ako 500 ľudí. Aj vy ju môžete podpísať tu.

Autor je členom občianskej iniciatívy Naše Karpaty.

Teraz najčítanejšie

Jakub Mrva

Som ochranár, cyklista, turista, otec 2 detí a predseda občianskeho združenia Iniciatíva Naše Karpaty, ktoré sa dlhodobo venuje boju proti nadmernej a nešetrnej ťažbe dreva, nevhodným developerským projektom a zároveň snahe podporovať rekreáciu v súlade s princípmi ochrany prírody. Som spoluautorom Koncepcie rozvoja bratislavských mestských lesov, Zonácie mestských lesov a Dohody medzi hlavným mestom a LESMI SR ohľadom zníženia ťažby dreva. Od roku 2018 pôsobím ako poslanec mestského zastupiteľstva hl. mesta SR Bratislavy za Team Bratislava (Team Vallo) a miestneho zastupiteľstva mestskej časti Nové Mesto.