Denník N

RegioJet ,,na tajnáša,, zaviedol novú triedu STANDARD lite – DOPLNENÉ o reakciu RegioJetu

Nový grafikon začína platiť na slovenských železniciach od nedele 13.12., ale zmeny sa už robia pár hodín vopred. RegioJet na slovenskej trati medzi Bratislavou a Košicami po mesiacoch sľubovania začal v každom spoji radiť ,,unikátny,, vozeň ASTRA. Prvá jazda však bola poriadnou degradáciou štandardných služieb RegioJetu a nepripravenosťou vedenia RegioJetu.

Vozeň ASTRA s typovým označením Bpmz 20-90 už vzbudil mnoho reakcií na Slovensku aj v Česku. Svoju pozornosť priťahuje hneď niekoľkými faktormi. Zaujímavé je jeho designové vyhotovenie, ktoré navrhol úspešný architekt Patrik Kotas a je to prvý železničný vozeň v Európe, v ktorom sú zabudované dotykové obrazovky s multimediálnym systémom priamo v kožených sedačkách.

Tento vozeň pre RegioJet vyrobila rumunská vagónka ASTRA Vagoane Calatori v Arade za cenu okolo 1 000 000 €. Vozeň ma najvyššiu konštrukčnú rýchlosť 200 km/h, čo však na našich železniciach zatiaľ a zrejme ani v dohľadnej budúcnosti nevyužije.  Zaujímavá je pritom aj samotná cena. Naše štátne železnice totiž obstarávajú vagóny približne za dvojnásobnú cenu. Cena vozňa ASTRA tak vyzerá pomerne zaujímavo. No pomerne nízka cena si vyžiadala daň na kvalite. Keď RegioJet na českej trati medzi Prahou a Ostravou v minulosti testoval prvý dodaný prototyp vozňa, tak mal mnoho nedostatkov. Jedným z nedostatkov bola poruchová elektronika a aj zlé tesnenie dverí o čom sa presvedčili stevardi jednej rannej zmeny, ktorí našli vstupný priestor dverí zaviaty od snehu. Vozeň sa tak obratom pobral do Rumunska na prerobenie.  To sa dalo celkom chápať. Však predsalen niečo testujem a chyby by výrobca mal odstrániť.  RegioJet však v uplynulých týždňoch preberá posledné kusy zo zazmluvnenej objednávky 10-tich nových vozňov, a tak zrejme ide o finálne kusy. Tie už nasadzuje do ostrej prevádzky, no vozne majú stále mnoho nedostatkov o čom sa cestujúci presvedčia po nástupe a inak tomu nebolo ani na prvom slovenskom spoji IC 404 z Košíc do Bratislavy v piatok 11.12. v ktorom RegioJet tento vozeň zaradil.

Okrem nedostatkov vozňa však bola prekvapením aj novinka, ktorú RegioJet zrejme na našej trati potajomky zaviedol. V tomto vozni, ktorý patrí do triedy STANDARD a zaplatíte zaň rovnako sa neposkytoval cestujúcim servis známy z triedy STANDARD, teda čaj, káva alebo ľubovolný výber z jedálneho a nápojového lístka o čom sa RegioJet nikde nezmienil a prvých cestujúcich tak poriadne zaskočil.

Do Košíc som sa vydal spojom IC 403 v ktorom si stevard vo vozni číslo 1 perfektne urobil svoju prácu a túto cestu považujem za najlepšiu akú som s RegioJetom zažil, okrem technických problémov vozňa, ktorý mal opäť ,,papuču,,, čo sa cestujúcim prejavuje ako keby vozeň nadskakoval na výmoľoch alebo niekto kladivom búchal po náprave vlaku, takže počas celej jazdy bolo počuť ,,ta-ta-ta-ta-ta,, :-)  Očividne by si vozeň zaslúžil technickú prehliadku na sústruhu. Cesta späť však bola o inom, ale nie zo strany stevardky, ale z vedenia, ktoré zrejme nejako ,,pozabudlo,, informovať cestujúcich o zmenách.

17:17: Vlak IC 404 práve vyráža z Košíc do Bratislavy. Cestujúci sú prekvapení z vozňa, no nie je všetko na prvý pohľad také pekné ako sa zdá:

  • NEFUNGUJE internet (klasika) a to ako na dotykových obrazovkách, tak ani na vlastných zariadeniach. Opäť som tak odkázaný na svoje mobilné dáta.
  • NEFUNGUJE palubný portál na vlastných zariadeniach
  • SERVER v Astre videl svet internetu naposledy 21.mája 2015. Svedčí o tom neaktuálnosť informácii v palubnom portáli RegioJetu, čo vidieť na poslednej novinke Denníka N
Zastaralé dáta v palubnom portáli
Zastaralé dáta v palubnom portáli RegioJetu
  • Nad hlavami cestujúcich začínajú blikať niektoré nočné lampičky na čítanie. Cestujúci sa ich snažia vypnúť, no neúspešne.
  • Samozrejme NEFUNKČNÉ toalety, ale na to som si už z českých spojov zvykol, že je to trinásta komnata RegioJetu do ktorej sa cestujúci často nedostane.

17:20: Vo vozni sa o cestujúcich stará pomerne milá sprievodkyňa. Rozdá každému 0,33 l minerálku, ktorá sa stáva posledným občerstvením na dlhú dobu, ale o tom cestujúci ešte netušia.

17:21: Cestou z druhého konca prebehne vo vozni kontrola zľavových preukazov a následne stevardka ponúkne dennú tlač alebo časopis.

17:38: Stevardka rozdá cestujúcim, ktorí pristúpili v Kysaku balenú vodu a ponúkne taktiež dennú tlač. Hneď za tým ponúkne slúchadlá ak nemáte vlastné a chcete si pozrieť napr. film zo zabudovanej dotykovej obrazovky. Medzitým sa obzerám po občerstvení z palubného menu, ktoré sa nachádza v multimediálnom systéme pred Vami.

17:47: Stevardka začína behať s táckou a zbiera prípadný odpad. Keď sa zastaví pri mne, tak jej hovorím, že by som si niečo objednal z ponuky občerstvenia a tu začína nemilé prekvapenie. Oznámi mi, že vraj tento vozeň slúži ako oddychová zóna a na zábavu s obrazovkami na sedadlách a tu sa vraj servis neposkytuje. Som pomerne zaskočený a namietam, že na českých spojoch predsa aj vo vozni ASTRA prebieha štandardné občerstvenie v rámci tarify STANDARD. Stevardka odvetila že ale na slovenských spojoch je to iné a servis neprebieha, takže som s požiadavkou občerstvenia nepochodil. To už započuli aj cestujúci okolo a začínajú sa diviť. Tak fajn, občerstvenie nedostanem, ale ak je toto vozeň v ktorom si mám oddýchnuť, tak to ani náhodou. Okom nezažmúrite pre silné osvetlenie a ak chce RegioJet cestujúcich prinútiť oddychovať, tak by mali stlmiť osvetlenie ako to v tomto vozni robia na českých linkách.

Na českých linkách môžu cestujúci oddychovať pri stlmenom osvetlení, čo ako svoj tromf vypichoval v minulosti aj samotný riaditeľ. No napriek tomu, servis vo vozni vždy prebiehal
Na českých linkách môžu cestujúci oddychovať pri stlmenom osvetlení, čo ako svoj tromf vypichoval v minulosti aj samotný riaditeľ. No napriek tomu, servis vo vozni vždy prebiehal

Očividne tak RegioJet po tichosti zaviedol nejakú novu triedu, ktorú nazývam pracovným názvom: ,,STANDARD LITE,,. Platíte síce ako za bežnú triedu STANDARD, ale až vo vozni sa dozviete, že nedostanete ani čaj, ani kávu, ani mušt a dokonca si ani nemôžete objednať jedlo a ďalšiu vodu zo štandardného palubného menu triedy STANDARD a RELAX,. Namiesto toho dostanete slúchadla a to je jediný servis, ktorý pre Vás RegioJet momentálne robí.

18:28: Cestujúci sa neustále pýtajú stevardky, či si môžu niečo objednať, no tá ich objednávky zamietne, že servis sa v tomto vozni neposkytuje.

18:36: Otázky cestujúcich na servis sa zrejme hromadia, a tak sa z vlakového rozhlasu ozýva oznam, zrejme teamleaderky, že vo vozni číslo 1, teda v tom našom vozni sa servis neposkytuje. To je určite novinka aj pre ďalších cestujúcich. Ak je pravda, čo v rozhlase vyhlásili, tak potom sú ľudia vo vedení RegioJetu očividne neschopní, keď na webe nie sú schopní cestujúcich informovať, že vo vozni Astra nemajú cestujúci nárok na občerstvenie z palubného menu a podobnú informáciu sa cestujúci nedozvedia ani pri predaji lístku a ani z nejakého nápisu vo vozni.

19:14: Nachádzame sa pred Ružomberkom a prichádza veľká kritika cestujúcej sediacej vedľa na stevardku, že nikde nebol oznam o tom, že v tomto vozni nemá cestujúci nárok na občerstvenie a že vo vozni ASTRA neprebieha servis. Cestujúca vysvetľuje, že zo zdravotných dôvodov si potrebuje prejesť a že sa na to spoliehala. Stevardke s rozčúleným tónom oznámila, že keby o tejto skutočnosti bola informovaná, tak si lístok kúpi do iného vozňa a rada si aj priplatí.

19:29: Cestujúca od vedľa privilegovane, zrejme zo zdravotných dôvodov dostáva croissant. Ostatní cestujúci však majú naďalej smolu a zostávajú hladní a smädní. Môžu maximálne slintať.

19:42: Teamleaderka so stevardkou otvárajú riadiacu skrinku vozňa. Niečo tam bezradne robia. Po minúte začína prúdiť studený vzduch. Aha, zapli chladenie a v pôvodne vykúrenom vozni začína byť zima.

19:52: Milá stevardka si zrejme začína uvedomovať, že bez tekutín absolvovať cestu z Košíc do Bratislavy tak ľahko nepôjde a všetkým cestujúcim rozdáva ďalšiu dávku 0,33 l vody. No keďže som nachladnutý, tak by som radšej ocenil čaj. Toho sa však nedočkám.

20:12: Za pár minút je tu Považská Bystrica kde vystupujem a už teraz mi v bruchu od hladu hrá celý orchester.

20:33: Vlak prichádza do Považskej Bystrice a tu idem vystupovať a ,,jejej,, …. rumunská klasika vozňa ASTRA ……. dvere zasa ,,odišli,,

Nefungujúce dvere vo vozni Astra sú pomerne štandardom
Nefungujúce dvere vo vozni Astra sú pomerne štandardom

Vystupujem tak dverami vedľajšieho vozňa a počas vystupovania sa so mnou lúči stevardka, ktorá sa nielen mne, ale aj ďalším dámam ospravedlňuje, že neboli informovaní o tom, že vo vozni ASTRA sa nerobí servis. Nuž, ak je pravda to čo hovorila a skutočne majú nariadené nerobiť vo vozni Astra servis, tak by sa v prvom rade mali ospravedlniť ľudia z vedenia RegioJetu, ktorí k dnešnému dňu neboli schopní absolútne nikde informovať o tom, že vo vozni Astra sa cestujúcim neponúka občerstvenie.

Záver

Kto sa chce počas jazdy hrať alebo pozerať filmy, tak pre neho je vozeň Astra, ktorý je radený vo vlakoch z Bratislavy do Košíc ako vozeň číslo 6 a z Košíc do Bratislavy ako vozeň číslo 1 vhodnou voľbou, ale nezabudnite si nabaliť rezeň s chlebom až od hladu nedostanete cukrovkový záchvat, prípadne iné nepríjemnosti, pretože RegioJet zrejme po tajomky zaviedol novú triedu, kde zaplatíte ako za triedu STANDARD, ale namiesto občerstvenia dostanete len slúchadla a môžete sa hrať s obrazovkou pred sebou. Nič viac nečakajte a nespoliehajte sa ani na internet. Bežným javom vozňa ASTRA je, že nefungujú toalety a pravdepodobne budete musieť vystupovať dverami iného vozňa, pretože posuvné dvere opäť raz nebudú fungovať.

NEservis vo vozni Astra sa však na jednej strane dal čakať a mojou skúšobnou jazdou sa len potvrdilo to s čím som počítal už dva týždne vopred pri rezervácii miesta do tohto vozňa. Treba si uvedomiť, že na obsluhu 6-vozňového vlaku je k dispozícii jedna kuchynka. Vozeň ASTRA má kapacitu 80 cestujúcich, čo je výrazne viac ako cestujúcim doteraz známe vozne. Ak by na obsluhu vozňa ASTRA mala byť len jedna stevardka, tak by sa veru mohla ,,roztrhať,,. Pri jazdách v Česku totiž vo vozni ASTRA robili servis aspoň dvaja stevardi a k dispozícii bolo viac kuchyniek. Vozne s kuchynkami však RegioJet nemá a z jednej by očividne nezvládol servis cestujúcich v celom vlaku, prípadne by to bol veľký problém a tak sa po tajomky rozhodol, že cestujúcich vo vozni ASTRA jednoducho nebude obsluhovať.

Keď riaditeľ RegioJetu Jančura začal podnikať na železnici, tak vehementne vyhlasoval, že jeho cieľom je naučiť ľudí stravovať sa vo vlaku. Chcel docieliť toho, aby si cestujúci nenosili do vlaku rezne a všelijaké iné domáce špeciality, ktoré by potom po vozni šírili rôzne arómy a jeho ceny občerstvenia sú nízke preto, aby sa každý cestujúci občerstvil.

Dnes však on, resp. jeho podriadení zavádzajú presný opak a zrejme chcú cestujúcim zabrániť, aby prípadnými mastnými rukami chytali krásne vyleštené LCD monitory. Cestujúci si tak musí vybrať: Buď sa chce vo vlaku najesť alebo sa zabaviť.

Opäť sa však RegioJet veľmi nepekne zahral s cestujúcimi. Pokiaľ svoje novinky behementne ,,roztrubuje,, do médii, tak zmeny, ktoré rušia niečo, na čo si cestujúci zvykli sa neráči cestujúcim oznámiť.

RegioJet by tak urýchlene mal do rezervačného systému dopísať jasne viditeľnú poznámku: ,, Vo Vozni ASTRA servis neprebieha,, aby cestujúci z jeho vlakov nemuseli vystupovať hladní. Pokiaľ si teda budete kupovať lístok na vlaky RegioJetu a chcete si vychutnať kávu alebo čaj zdarma, prípadne sa občerstviť z ponuky palubného menu RegioJetu, tak dbajte na to, že vo vozni ASTRA RegioJet zrejme zaviedol novú triedu ,,STANDARD LITE,, o ktorej sa nezmienil ani na svojom webe a kde zaplatíte síce ako v bežnom kupé, ale občerstvenie nedostanete ani za poplatok. Zakúpiť jedlo v RegioJete, tak začína byť vážny problém. Nedostanete ho ani v rámci palubného servisu a ani v reštauračnom vozni, ktorý už viac ako 9 mesiacov nie je vo vlaku radení po vykoľajení na bratislavskom záhlaví hlavnej stanice, a tak skoro zrejme ani nebude.

Doplnené 12.12. 14:46: Piatkové prvé radenie vozňa Astra na slovenskom spoji podľa zdrojov blízkych z prostredia RegioJetu prekvapilo nielen cestujúcich, ale aj posádku a pravdepodobne aj vedenie slovenského RegioJetu. Operatívne tak pár hodín pred výjazdom IC 404 bolo v RegioJete rozhodnuté o tom, že stevardi nemajú cestujúcim vo vozni Astra poskytovať servis. Táto degradácia služieb tak prišla nečakane. Z interného emailu bolo badateľné prekvapenie zo zaradenia vozňa ASTRA na slovenskom spoji na čo príslušní manažéri neboli pripravení a neposilnili posádku vlaku. Na zabezpečenie plynulého servisu vo vozni Astra je totiž potrebná obsluha aspoň dvoma stevardami, tak ako je to štandardnom na českých spojoch. Namiesto toho, aby vedenie pripravilo všetko na kompletný servis, zaškolilo, posilnilo a poučilo posádku a svojich ďalších podriadených a bolo napríklad stevardom k dispozícii, tak nechalo ich sa na spoji IC404 trápiť, zatiaľ čo sa vedenie zabávalo na vianočnom večierku. To, že sa servis vo vozni Astra nebude poskytovať pre nedostatok obsluhujúceho personálu je tak zrejme aj faktom nasledujúcich dní. Podľa informácii sa cestujúcim má poskytovať od nedele 13.12. len servis z vozíka. Objednávky z palubného menu sa však stále nebudú prijímať. Základ toho, čo RegioJet začal odlišovať od štátneho dopravcu teda ,,servis pre cestujúceho,, sa počas víkendu otriasol v základoch z čoho určite nemôže byť nadšený riaditeľ Jančura.

Doplnené 13.12. 22:44: Dnes sa cestujúcim poskytoval aspoň základný servis ako ponuka rozlievanej kávy alebo čaju. Taktiež prebiehal predaj croissantov. Objednávky z palubného menu ako objednávka koláčov, piva alebo iných pochutiniek však naďalej neprebieha.

Doplnené 14.12. 13:18: RegioJet stručne zareagoval na svojom Facebooku:

Reakcia regiojetu

 

 

Doplnené o oficiálnu reakciu RegioJetu 14.12. 17:23: Ako potvrdil samotný RegioJet, tak vo vozni Astra prebieha zjednodušená verzia servisu pre cestujúcich:

,,Vzhľadom k podnetom cestujúcich, ktorí sa na nás stále viac obracali s prosbou o kľudovú zónu vo veľkopriestorovom type vozňa (usporiadanie lietadlo), testujeme na Slovensku upravený rozsah servisu vo vozoch Astra. Pre mnoho cestujúcich bolo opakované ponúkanie občerstvenia rušivým momentom. Rozhodli sme sa preto spoločne s nasadením nových vozňov Astra do prevádzky zaviesť tieto vozy ako kľudovú zónu s upraveným servisom, ale súčasne tiež práve s nerušenou možnosťou využívať nový systém palubnej zábavy s individuálnymi obrazovkami v sedačkách. Obmedzený servis zahŕňa balenú vodu zdarma, ďalej zdarma nápoje z vozíka (americká káva, čaj z čerstvej mäty a jablčný mušt), z ktorého člen palubného personálu obsluhuje trikrát v priebehu cesty. Súčasne majú cestujúci možnosť si od stevarda zo servisného vozíka zakúpiť vybrané položky občerstvenia. Ďalej si môžu jedenkrát v priebehu cesty (v smere z Košíc po odjazde zo stanice Ružomberok a v smere z Bratislavy do odjazde zo stanice Považská Bystrica) objednať ďaľšie občerstvenie z palubného menu. Všetky informácie o tomto nastavení budú čoskoro pridané na naše stránky a rovnako tak do nášho rezervačného systému, aby o tomto boli cestujúci informovaní už počas rezervovania cestovného lístka. Veľmi sa ospravedlňujeme, že tomu tak nebolo ešte pred prvou cestou 11.12. .
Dňa 11. 12. 2015 však došlo v spoji 404  vo vozni číslo 1, bohužiaľ, k pochybeniu v servise cestujúcim, ktorí neboli obslúžený vôbec, za čo sa taktiež veľmi ospravedlňujeme. Za týmto spôsobené nepohodlie sme im poskytli kompenzáciu vo výške 25 % z ceny cestovného, ktorú by mali mať v tejto chvíli pripísanú na konte cestovného lístka a ktorú  vyplatia na našich predajných miestach.,, uviedol RegioJet.

Šťastnú cestu :-)

Teraz najčítanejšie

Peter Minárik

redaktor, vývojár, marketingový špecialista, zakladateľ portálu www.iMeteo.sk a fanúšik železníc