Denník N

Robert Fico nepovie nikdy to, čo David Cameron

Rodiny na Slovensku si zaslúžia povzbudenie a najmä konkrétny plán na zlepšenie životných šancí ich detí. Od Roberta Fica sa ho však nedočkajú.

Zdroj fotografie: Úrad vlády SR

Mesiac pred voľbami štrajkujú učitelia a zdravotné sestry, na svetlo vychádzajú ďalšie rozkrádačky v zdravotníctvepredražené tendre v školstve. Situácia sa vláde vymkla z rúk a Robert Fico na ňu reaguje s čoraz väčšou nervozitou a aroganciou – namiesto toho, aby ponúkal ľuďom riešenia, pýta sa ich, čo urobia oni pre štát.

V hluku okolo platov učiteľov, kde na jednej strane ulice burcujú učitelia vládu k ich navýšeniu a na strane druhej vláda prekrýva požiadavky učiteľov výpočtom rezortných „kvázi úspechov“, však zanikajú požiadavky na splnenie nárokov detí a tínedžerov, o ktorých by malo ísť v školstve v prvom rade.

„Kde sa podeli deti? spýtala sa po verejnej debate s ministrom školstva Jurajom Draxlerom v blogu Miroslava Zubová, odborníčka na špeciálno-pedagogické poradenstvo. Čo z nich vychovávame? Majú všetky kompetencie, ktoré sa od nich budú v dospelosti vyžadovať? Sú zdravo sebavedomé, neboja sa vyjadriť svoj názor, skoncipovať otázku? Neboja sa výziev a sklamaní?,“ kládla v blogu otázky, na ktoré v debate s ministrom nedostala odpovede.

Pritom odpovede na tieto otázky sú pre budúcnosť Slovenska kľúčové. Zaslúžia si byť nielen ministerskou, ale dokonca premiérskou témou, ako to nedávno predstavila #Sieť.

Na rozdiel od Roberta Fica si to myslí aj David Cameron, premiér Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska. Pred pár dňami predniesol prejav o životných šanciach detí, ktorý môže byť inšpiráciou nielen pre britské rodiny, ale aj pre frustrované Slovensko.

Vybrané pasáže z prejavu Davida Camerona jasne naznačujú hlavnú líniu chystaných opatrení na zníženie chudoby a zlepšenie vzdelávania v Británii:

„Fungujúce rodiny sú tým najlepším opatrením proti chudobe, aké existuje. Znamenajú systém starostlivosti, vzdelávania a poradenstva v jednom. Naopak, deti z nefunkčných rodín sú až dvojnásobne viac ohrozené chudobou. To je dôvod, prečo musí byť jadrom našej agendy posilnenie rodín.

Dobré vzťahy medzi rodičmi zlepšujú životné šance detí. Rovnako dôležité sú však aj vzťahy medzi rodičmi a deťmi. Neurológovia a biológovia  vravia, že sa vďaka čoraz lepším skenerom dozvedeli v posledných rokoch o fungovaní ľudského mozgu viac, ako počas celej doterajšej histórie ľudstva. Za zásadný považujú poznatok, že drvivá väčšina prepojení v mozgu, vďaka ktorým dokážeme myslieť, sa vyvíja v prvých dvoch rokoch života človeka.

Rané detstvo je príležitosťou, ktorá významne ovplyvňuje osud dieťaťa.  Na jednej strane vieme, ako vážne môže byť ohrozený jeho vývin, ak je citovo zanedbané, týrané alebo je svedkom domáceho násilia. Výskum doktora Jacka Shonkoffa z Harvardskej univerzity jasne ukázal, aké následky môže mať na deti tzv. „toxický stres“. Na druhej strane vieme, ako blahodarne vplýva na deti bezpečné, milujúce a stimulujúce rodinné prostredie.

Jedna štúdia nedávno odhalila, aké veľké sú rozdiely medzi rodinami v prístupe k deťom. Niektoré batoľatá počujú počas prvých 3 rokov svojho života až o 30 miliónov slov ako iné. To je ohromujúca štatistika. S tým však súvisí aj ďalší dôležitý poznatok. Čím viac slov deti v tomto útlom veku počujú, tým intenzívnejší je rozvoj ich rozumových schopností a tým je aj väčší predpoklad, že sa im bude neskôr dariť v škole.

Takže, maminy a ockovia doslova modelujú mozgy svojich detí. Keď rodičia s deťmi komunikujú, deti reagujú. Silné citové puto a naše rozprávanie sa s deťmi od prvých dní, hoci veľmi dobre vieme,  že nám ešte nedokážu odpovedať, to všetko je pre ich ďalší vývin veľmi dôležité. Deti potrebujú zažívať silné pocity lásky, dôvery a bezpečia. Preto musíme pomáhať rodičom, aby sa vedeli o svoje rodiny dobre starať a aby mohli byť skvelými mamami a otcami.

Ak majú niektoré deti ťažší štart do života, čo im môže pomôcť viac ako miesto, kde majú možnosť zažiť oslobodenie od stresu, prijatie, pochopenie, radosť z objavovania a nové výzvy? Takým miestom by mala byť škola. Ak má dieťa šťastie, narazí v nej na chápavého, inšpiratívneho učiteľa. No v tom je práve náš problém – len ak má šťastie.

Dnes majú šťastie na takých učiteľov najmä žiaci elitných škôl. Musíme to však dopriať všetkým deťom. Deti prospievajú podľa toho, čo zažívajú vo svojom najbližšom okolí – doma, aj v škole.

Vzdelávanie musí byť cestou k úspechu. Nám však ide o presný opak toho, čo sa rozumie pod kultúrou „všetci musia zažiť úspech“. Dnes už chápeme, že jadrom skutočného úspechu je niečo iné – budovanie charakteru a vytrvalosti. Ako ukázala Carol Dweck vo svojej práci na Stanfordskej univerzite – bez ohľadu na to, aký je človek šikovný, ak sa nenaučí dôverovať sám sebe, ak nebude veriť, že prípadný neúspech neznamená koniec, ale nový začiatok, nenaplní svoj skutočný potenciál. To je to, čo musíme naučiť naše deti – neustále sa snažiť, veriť si a keď príde neúspech, vstať a skúšať to znova.“

#Sieť má pripravený plán pre vzdelávanie, ktorý môže pomôcť deťom rozvíjať ich potenciál a prospievať nielen v škole, ale aj neskôr v dospelom živote.

Teraz najčítanejšie

Zuzana Zimenová

V oblasti vzdelávacej politiky sa pohybujem už niekoľko rokov ako analytička portálu Nové školstvo a autorka viacerých koncepčných návrhov a školských právnych predpisov. Patrím medzi iniciátorov kampane Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku. Od novembra 2016 som poslankyňou NR SR. V nadchádzajúcich voľbách sa uchádzam o hlasy voličov s číslom 28 na kandidátke SaS. Viac na www.zimenova.sk