BLOG
Peter Cyprich
Peter Cyprich
4 392

Klasický Shakespeare po francúzsky

Po Činohre a Balete SND prišla s príbehom Romea a Júlie aj Opera. Prečítajte si recenziu víkendovej premiéry.

Kyungho Kim (Rómeo), Eva Hornyáková (Júlia). Foto – Jozef Barinka

Francúzskemu skladateľovi Charlesovi Gounodovi sa priečila pompéznosť grand opéra, veľkej opery, pre ktorú boli príznačné vyšší počet účinkujúcich, veľké scény a bohaté orchestrálne zastúpenie. Stále viac zameriaval svoje diela meditatívnejšie.

Samozrejme, nebol prvý, kto zhudobnil klasický príbeh Romea a Júlie. Bol však prvým autorom, ktorý sa orientoval na pôvodnú Shakespearovu drámu, preto v opere nechýba žiadna podstatná zložka vyvrcholenia a rozuzlenia príbehu tak, ako ho poznáme z literatúry.

Monika Fabianová (Stéphano), Kyungho Kim (Rómeo), Martin Gyimesi (Paris)
Monika Fabianová (Stéphano), Kyungho Kim (Romeo), Martin Gyimesi (Paris).

Vďaka meditatívnosti Gounodova hudba viac vystihuje vnútorný svet hlavných postáv ako ich konanie. Z tohto vyplýva viacero záverov: napríklad sa nemôžeme čudovať, že dielo plné hudobnej charakteristiky mnohovrstevnej ľudskej mysle nedokáže zasiahnuť diváka s rovnakým účinkom ako dramatické či baletné spracovanie na scéne toho istého divadla.

V Gounodovej opere sa viac než ansámblové zložky uplatňujú veľké sólistické partie. Širokou klenutou melódiou dielo prekonalo operu Vincenza Belliniho (Montekovci a Kapuletovci) na ten istý námet a zostalo až do novej doby ukážkou najčistejšieho typu lyrickej opery.

Kyungho Kim (Rómeo)
Kyungho Kim (Romeo).

S touto charakteristikou diela by zrejme súhlasil aj slovinský režisér Diego de Brea, ktorý v jednom rozhovore doplnil: „Keď ľudia počujú Romeo a Júlia, okamžite im príde na um veľká láska. Ale tento príbeh nie je len o nej. Sú tu dve najmocnejšie a znepriatelené rodiny zaoberajúce sa oportunizmom, peniazmi a politickými sobášmi.“

Divadelná scéna počas trojhodinového predstavenia pracuje s minimálnym využitím kulís. Javisko je po bokoch otvorené, dramatický účinok režisér okrem silného príbehu postavil iba na svetlách – ktoré, treba povedať, naozaj sú pôsobivé. Na druhej strane sa speváci dostali do nezávideniahodnej situácie: byť sám na prázdnom veľkom javisku a pritom udržať dramatickú líniu diela je nemožné.

To vyvolalo rôzne reakcie – časť publika potešilo, že sa príbeh sústredil predovšetkým na vnútorný svet Romea a Júlie, iným pripadalo predstavenie vyslovene nudné. Ja sa pripájam k početnejšej prvej skupine.

Denisa Šlepkovská (Gertrude), Ján Galla (Otec Laurent), Eva Hornyáková (Júlia), Sergej Tolstov (Capulet).

Neľahkej úlohy veľkého hereckého a osobnostného odhalenia sa počas oboch víkendových premiér (z dôvodu choroby ostatných sólistov) zhostili Eva Hornyáková ako Júlia a Kyungho Kim ako Romeo. Juhokórejský tenorista poteší výbornou francúzštinou a zvučným hlasom v celom registri, trochu mu však chýba milenecká vášeň, na akú sme už pri Romeovi v takmer každom spracovaní zvyknutí. Eve Hornyákovej sme zase schopní uveriť jej konanie na pódiu, horšie to však bolo so speváckou istotou vo výškach a jej výslovnosťou (to je inak problém, ktorý, bohužiaľ, francúzštinárovi neunikol pri väčšine sólistov).

Počas troch hodín sa na pódiu vystriedajú s väčšími či menšími rolami aj Júliin bratranec Tybalt (v prvej premiére Martin Gyimesi), pestúnka Gertrúda (Denisa Šlepkovská), gróf Pâris (Roman Krško) a ďalší. Každá postava má variáciu minimálne dvoch sólistov, čo ponúka širokú škálu kombinácie predvedenia opery. Orchester SND diriguje Rastislav Štúr.

Scéna

V role Romea sa budú striedať traja tenoristi: už spomínaný Kyungho Kim, Tomáš Juhás a Ľudovít Ludha. Každý z nich je iným Roómeom. Keďže sme mali možnosť počas dvoch premiér zažiť iba jedného Romea a jednu Júliu, aj pri návšteve repríz sa môžete cítiť ako na premiére.

Gounodova opera Romeo a Júlia ponúka klasiku vo francúzskom jazyku. Pripravte sa na absenciu kulís, veľa dymových clon a ostré efektné svetlá. Ak sa vám podarí naladiť sa na citovú vlnu hlavných protagonistov, budete túto operu vnímať ako esenciu romantiky.

Recenzia / opera

Hudobné naštudovanie: Rastislav Štúr
Dirigent: Rastislav Štúr, Dušan Štefánek
Réžia: Diego de Brea
Dramaturgia: Slavomír Jakubek
Scéna: Marko Japelj
Kostýmy: Blagoj Micevski
Zbormajster: Pavol Procházka
Účinkujú: Eva Hornyáková, Ľubica Vargicová, Jitka Sapara-Fischerová, Denisa Šlepkovská, Martin Gyimesi, Maxim Kutsenko, Roman Krško, Marek Pobuda, František Ďuriač, Sergej Tolstov, Ján Ďurčo, Ľubomír Popik, Tomáš Juhás, Kyungho Kim, Ľudovít Ludha
Najbližšia repríza: 19. marca

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Blogy

|