Denník N

Rozkopanej Špitálskej ulici hrozí rovnaký scenár ako na Štúrovej

Pred tromi rokmi traumatizovala obyvateľov Bratislavy rozkopaná Štúrova ulica, na ktorej dlhé mesiace nechodili električky. Podobný scenár hrozí na rozkopanej Špitálskej.

Na začiatku celej kauzy bolo Ministerstvo dopravy, ktoré zastavilo rekonštrukciu električkovej trate na Špitálskej ulici. Dôvodom malo byť administratívne zlyhanie župy pod vedením Pavla Freša. Práce ustali, rozkopaná ulica ostala.

Od vypuknutia kauzy niet nikoho, kto by na seba prijal zodpovednosť, každý sa vyhovára na každého. Župa napríklad tvrdí, že všetky povinnosti, ktoré vyžaduje zákon, dodržala. Poškodení obyvatelia Špitálskej sa sťažujú, že zastávka električky má byť umiestnená priamo pred ich vchody a župa ich v stavebnom konaní neoslovila. Maslo na hlave majú aj Dopravný podnik a hlavné mesto, ktorí pripravili projektovú dokumentáciu s nedostatkami.

(Ne)kompetentné úrady, ktoré sa medzi sebou hašteria, si z obyvateľov Bratislavy spravili rukojemníkov.

Všetko nasvedčuje tomu, celé stavebné konanie bude musieť prebehnúť nanovo. Čiže celú stavbu nanovo prerokovať so všetkými zúčastnenými, doplniť dokazovanie a nanovo povoliť. To bude trvať dlhé mesiace, kedy bude ochromená dôležitá električková trať v centre mesta. A to aj napriek tomu, že Frešo to optimisticky vidí na pár týždňov.

V rokoch 2014 a 2015 dlhé mesiace traumatizovala obyvateľov Bratislavy rozkopaná Štúrova ulica. Nejazdili po nej električky ani autá, chodci chodili doslova po stavbe, skrachovali viaceré prevádzky. Považujem to za manažérske zlyhanie bývalého primátora Milana Ftáčnika ako investora stavby a aj špeciálneho stavebného úradu v kompetencii župana Pavla Freša, ktorý zrýchleniu procesu nijako nepomáhal. Skôr naopak.

Dnes zažívame déjà vu.

Zlyhanie župy v procese vydania stavebného povolenia na rekonštrukciu električkovej trate na Špitálskej ukazuje, ako je župa riadená. V hlavnom meste doslova každým dňom rastú dopravné zápchy. Električková doprava, ktorá je reálnou alternatívou ako odbremeniť cesty od kolón, je ochromená. Ak sa dokončenie rekonštrukcie trate oddiali, nielenže doprava v centre skolabuje, ale môže to znamenať aj odliv cestujúcich. Ľudia prestanú dôverovať verejnej doprave pre jej nespoľahlivosť a začnú ešte viac používať autá.

Ľudia z Bratislavy majú nárok na viac, ako sa len pozerať na rozkopané ulice. Majú nárok na to, aby im úradníci korektne oznámili, že sa v ich najbližšom okolí budú mesiace premávať stavebné stroje a nenechajú to len vyvesené na úradnej tabuli. Všetko v mene „zákon bol dodržaný.“

Hovoriť o zlej situácií na Špitálskej po tom, ako bolo vydané stavebné povolenie, rozkopať cestu a zastaviť práce je rovnaké ako začať stavať mrakodrap a čudovať sa, že sa susedom nepáči, že im tienime záhradu a robíme hluk.

Ľudí nezaujíma, či je babrák bratislavský župan alebo primátor. Ľudí zaujíma, prečo práce na Špitálskej stoja, kto za to nesie zodpovednosť, kedy sa bude pokračovať a kedy to bude hotové.

Ide zima a riešenie je v nedohľadne.

(Autor je kandidát SaS na bratislavského župana)

Teraz najčítanejšie