Denník N

S utopenou miliardou pri PPP obchvate je to ešte horšie, ako si myslíte

V žiadnom prípade neplatí, že PPP projekt je výhodný, ak budú splátky koncesionárovi nižšie o miliardu eur.

Predraženie sme totiž rátali v súčasnej hodnote peňazí, tak je to z technického hľadiska korektné, hoc ľudia intuitívne uvažujú skôr v nominálnych peňažných tokoch. Pre ilustráciu, splátky koncesionárovi boli uvažované na úrovni 4,2 miliardy počas 30 rokov. V súčasnej hodnote predstavuje táto suma podľa výpočtov poradcov iba 2,2 miliardy. Štedrým šmahom diskontnej sadzby sa splátky v súčasnej hodnote scvrkli na takmer polovicu.

Ak vám nie je jedno kam pôjdu v nasledujúcich rokoch vaše peniaze a peniaze vašich detí, pripravil som pre vás zjednodušené vysvetlenie výpočtu ako prídeme nato, či sa PPP diaľnica vyplatí.

Ako sa zistí, či je PPP je výhodné

Ak chceme zistiť, ktorý variant je výhodnejší, musíme vziať do úvahy všetky merateľné pozitíva a negatíva tak PPP ako aj výstavby pomocou verejnej zákazky. Tento výpočet ilustruje nasledovná zjednodušená schéma.

vahy

Splátky koncesionárovi by mohli pôsobiť ako jediná položka výpočtu, ktorú už po predložení finálnej ponuky nebude možné zmanipulovať. Lenže politických nominantov z ministerstva dopravy neradno podceňovať. Pomocou vysokej diskontnej sadzby sa splátky koncesionárovi môžu v súčasnej hodnote dramaticky znížiť. V štúdii uskutočniteľnosti bola použitá sadzba 3,4%, napriek tomu, že úrok referenčných štátnych dlhopisov bol v tom čase okolo 2%. Rozdiel pri výpočte súčasnej hodnoty splátok diskontovaním 2% namiesto 3,4%? Tento detail urobí 600 miliónov eur na splátkach v neprospech PPP (po zohľadnení ostatných tokov cca 150 miliónov v neprospech PPP).

Úžitky cestujúcich hrajú v prospech PPP, ktoré je z krátkodobého hľadiska finančne dostupnejšie. Peniaze treba hľadať až v budúcnosti, čo je veľmi pohodlné, bremeno splácania hodíme až na ďalšie vlády a ďalšiu generáciu. Štúdia realizovateľnosti predpokladala až 7 ročný rozdiel medzi výstavbou PPP a formou verejnej zákazky. Poradca si dal záležať aby dostatočne zdôraznil, že predpoklad výstavby tradičným obstarávaním najskôr v roku 2023 pochádza od zadávateľa (teda ministerstva dopravy). Nie je teda postavený na absolútne žiadnej nezávislej analýze, vznikol na politickú objednávku a priniesol až miliardu imaginárnych účinkov v prospech PPP. My sme ilustrovali, že už len z ušetrených splátok koncesionárovi sa dá stavať skôr ako v roku 2023.

Štát dokonca absolútne nezaujíma koľko z týchto účinkov sa týka zahraničných užívateľov, hoc ministerstvo samo potvrdilo, že nákladná doprava zo zahraničia na konkurenčných úsekoch budúceho obchvatu má až 54% podiel.

Stavebné náklady sú postavené na štátnej expertíze, ktorá je historicky vysoko nadhodnotená oproti vysúťaženým cenám, keďže vznikla ako nástroj na určenie cenového stropu, nad ktorým by štát už nemal zákazku akceptovať. Za posledných 8 rokov vzišli zo súťaží ceny v priemere na 65% úrovni štátnej expertízy. Pri posudzovaní výhodnosti finálnej ponuky z PPP tendra sa ministerstvo chystá opäť v kalkulácii využiť 100% z hodnoty štátnej expertízy. Pritom rozdiel medzi 65% a 100% úrovne štátnej expertízy sú takmer 2 nové univerzitné nemocnice. Najlepšia možná cena z PPP tendra bude teda porovnávaná s ultrapesimistickou cenou verejnej zákazky. Žiaden dobrý hospodár by podobným spôsobom neuvažoval.

Súvislá údržba vo variante verejnej zákazky bola uvažovaná na vyššej úrovni za 23 rokov prevádzky ako za 30 rokov pri PPP.

Úrokové náklady štátu počas 30 rokov boli predpokladané na úrovni 3,4%, hoc aktuálny výnos referenčných dlhopisov bol okolo 2% a v súčasnej dobe je ešte nižší, pri kratších splatnostiach dokonca záporný.

Výpočet má ešte mnoho diabolských detailov, ktoré boli zmasírované v prospech PPP. Už len táto zjednodušená ilustrácia nám však jasne ukazuje, ako veľmi nás má upokojiť, že ministerstvo a jeho poradcovia výhodnosť PPP opäť prepočítajú. Prakticky každá položka vrátane vysúťažených platieb koncesionárovi môže byť špinavými trikmi zmanipulovaná v prospech PPP. Zvykajte si, korupcia bude mať čoraz rafinovanejšiu podobu. Stovky miliónov eur daňových poplatníkov pretečie cez pokrivené kalkulácie do tých správnych paprčiek. Joža Maka totiž nejaké výpočty netankujú. Všetko je úplne legálne, analýzy nemajú úroveň odborného posudku, nemôžeme si od nich nárokovať presnosť. Nejaké to CT-čko je v nich len chybou zaokrúhľovania.

Je veľmi pravdepodobné, že z tendra vyjde cena aj o miliardu nižšia ako sa predpokladalo. Aj vďaka tomu, že ministerstvo naznačuje zníženie rozsahu projektu a k pôvodne uvažovaným šesť pruhom na D4 už pravdepodobne nepríde. My sme však predraženie rátali v pôvodnom rozsahu projektu a predovšetkým v súčasnej hodnote peňazí. Aby sa PPP projekt oplatil oproti verejnej zákazke, musel by byť oveľa lacnejší v nominálnych splátkach ako je miliarda eur. Cena by musela byť okolo 2,5 miliardy za predpokladu pôvodného rozsahu projektu. Toľko ekonomický pohľad, ale ten samozrejme vôbec nestačí.

Autobusom do Stromčeka

Jedna vec je čo spáchali, druhá a najmenej rovnako podstatná, čo neurobili a urobiť mali. Poriadnu analýzu aj iných alternatív riešenia dopravy v Bratislave. Vodič trčiaci v zápche totiž v žiadnom prípade nie je dôkazom potrebnosti obchvatu, ako nám to na úrovni súmračného diskutéra podsúva ministerstvo dopravy. Nanajvýš je dôkazom existencie dopravného problému. A teraz tá ťažko stráviteľná časť, ktorú sa politici boja povedať nahlas. Auto je skôr súčasťou problému, ako súčasťou dopravného riešenia v Bratislave.

riesenie dopravy

Viktor Stromček, tajomník ministerstva dopravy sa vo svojom monológu v TA3 vyhováral koľko veľa už urobili pre verejnú dopravu. Chváliť sa však môže iba cudzím perím, čiže peniazmi z EÚ a rozhodne nie peniazmi zo štátneho rozpočtu. V prvom rade však nie výsledkami, dopravný generel Bratislavy potvrdil vysoký podiel individuálnej automobilovej dopravy. Je súčasťou strategického plánu podiel individuálnej osobnej dopravy v Bratislave dramaticky znižovať. Len ako nám vlastne do toho zapadá nápad vystrieľať miliardy na D4ku? Chceme tak veľmi pomôcť tranzitnej doprave? O ktorej ministerstvo už dávno vie, že jazdí vo väčšine so zahraničnými ŠPZ? Príjmy z ktorej nestačia pokryť ani súvislú údržbu o investičných nákladoch a úrokoch ani nehovoriac?

Zdalo by sa, že sme vo vojne s vlastným štátom a ťaháme za kratší koniec. Lenže realita je o niečo svetlejšia. Máme šancu uspieť, ak nám to nebude jedno a ak nás bude dosť. V smerokracii síce neexistuje reálna opozícia, ale verejná mienka áno a tej sa boja zo všetkého najviac.

Ak máte záujem o viac informácii o nezrovnalostiach PPP projektu D4/R7, prečítajte si analýzu od INEKO.

Teraz najčítanejšie

Marian Jánoš

Pracujem ako manažér v oblasti financií. Mám finančné a medicínske vzdelanie. Na blogu sa chcem venovať najmä medicínskym hoaxom a verejným financiám.