Denník N

Školy budúcnosti existujú na Slovensku už dnes

V kontexte diskusií o podobách budúceho vzdelávania na Slovensku sa často opakujú myšlienky, že v centre vzdelávania by malo byť samotné dieťa. Malo by mu byť umožnené prispôsobovať si tempo a náplň vlastného vzdelávania, malo by byť vedené k samoštúdiu a k vzájomnej spolupráci so spolužiakmi. Obsah vzdelávania by mal byť prepojený medzi jednotlivými predmetmi. Rôzne alternatívne pedagogické prístupy tieto myšlienky aplikujú dokonca aj na Slovensku. Jedným z takýchto prístupov je i „daltonské vyučovanie“.

Daltonské vyučovanie sa zakladá na troch základných princípoch: zodpovedná sloboda, samostatnosť a spolupráca (1). V daltonskej škole preberá učiace sa dieťa zodpovednosť za vlastné učenie tým, že má možnosť výberu, na ktorých úlohách bude pracovať (z ponuky úloh pripravenej učiteľom/kou). Rovnako s kým bude spolupracovať, aký čas na to bude potrebovať a kedy si urobí prestávku. Na rôznych úlohách môžu učiaci pracovať samostatne alebo môžu požiadať o asistenciu spolužiakov/spolužiačky či učiteľa/učiteľku. Aby si rozvíjali svoje sociálne a komunikačné zručnosti, mnohé úlohy sú koncipované ako skupinové, vyžadujúce si spoluprácu s ostatnými deťmi v triede. Presúvanie zodpovednosti za vlastné učenie priamo na deti, aktívne podporuje ich vnútornú motiváciu učiť sa a dozvedať sa nové veci a súvislosti, čo vychádza z ich „prirodzenej“ zvedavosti (2).

Zásady daltonského vyučovania sa realizujú na niekoľkých školách i na Slovensku. Buď sa rôzne daltonské princípy snažia aplikovať na svojich vlastných hodinách jednotliví učitelia/ky, ako to robí aj učiteľ dejepisu a slovenčiny na gymnáziu Ladislava Sáru z Bratislavy (3), alebo sa o daltonské vyučovanie snažia celé školy. Na poslednej Daltonskej konferencii, ktorá sa konala 4. mája 2017 v Brne, boli certifikované dve slovenské základné školy ako daltonské školy: ZŠ Sadová v Senici a ZŠ Kopčany. Aplikovať daltonské vyučovanie im však súčasný Štátny vzdelávací program dovoľuje len v obmedzenej miere, a to jeden vyučovací deň v týždni. Možno sa raz i tieto školy dožijú doby, kedy im to štát umožní v rámci celého vyučovania na škole.

Jozef Miškolci, analytik To dá rozum

Zdroje:
(1) Rőhner, R. a Wenke, H. 2003. Daltonské vyučovaní. Stále živá inspirace. Brno: Paido
(2) Čapek, R. 2015. Moderní didaktika. Praha: Grada
(3) Hudeková, K. 2016. Dejepis nemusí byť len memorovanie dátumov. V daltonskom systéme sa deti učia samé a môžu pritom sedieť aj na chodbe. http://bit.ly/2q7Prz3

Teraz najčítanejšie

To dá rozum

TO DÁ ROZUM je projekt o výskume a odbornej diskusii v oblasti školstva na Slovensku. Identifikuje najväčšie problémy vo vzdelávaní, definuje novú víziu ako ucelenú zmenu školstva od predškolskej cez vysoké školy až po celoživotné vzdelávanie a nastaví kroky, ktorými bude možné víziu dosiahnuť. Blog je súčasťou projektu, ktorý je podporený z Európskeho sociálneho fondu prostredníctvom programu Efektívna verejná správa. Viac informácii o podpore nájdete tu >>> http://mesa10.org/projects/opevstdr/