Denník N

Sloboda v školách 2, alebo čo je to vzdelanie

Vzdelanie je realizovanie svojho talentu. Úvaha učiteľa o tom, prečo je dôležité urobiť zo škôl vzdelávacie inštitúcie. Teraz nimi nie sú. A to bez dôvery a slobody nejde.

Na záver predchádzajúceho blogu som napísal: Ja dôverujem rodičom, učiteľom a riaditeľom v slovenských školách. Keď dostanú viac slobody, výrazne sa zvýši kvalita slovenského školstva. V reakciách zaznelo, že učitelia sú úchylní sadisti a slobodu rozhodne nezvládnu v prospech detí. Hej, teraz to tak pôsobí na väčšinu ich klientov. Ja chápem, že pre žiakov sú učitelia zlí. A chápem aj to, že sú takí učitelia, ktorí si ponižovanie určitých žiakov dosť užívajú. Teraz. Ale to je dané okolnosťami.
Napríklad počas druhej svetovej vojny v koncentračných táboroch slúžilo 40 000 dozorcov. Chlapi išli na front, preto to boli ženy, bežné nemecké gazdinky. Počas vojny robili, čo robili a potom sa vrátili domov ku svojej bežnej ženskej práci, zábave, k rodeniu detí, atď. Rovnako tomu bolo na balkáne počas občianskej vojny, diali sa tam neuveriteľné zverstvá, ale robili ich bežní ľudia, ktorí boli pred i po vojne v bežnom morálnom normále. Ukrajina teraz detto.
Neveríte tomu, že váš sused by vás za špeci okolností utĺkol nohou od stola a pred tým ešte znásilnil vašu ženu a zabil vaše deti? Ja áno. Bol som na balkáne a rozprával sa s domácimi. Príjemní ľudia. Teraz.
Podobne je to s učiteľmi na našich školách. Sú pod obrovským tlakom zo strany štátu – inšpekcie a vedenia školy na jednej strane, zo strany nespokojných detí a ich rodičov zo strany druhej. Dostali pekelnú úlohu natlačiť pomyje učebných osnov do detí a sloboda je vraj v tom, ako to urobia. HAHAHA.
Človek začína robiť ľudské a láskavé skutky vtedy, keď realizuje svoj talent. Len vtedy vstúpi do dospelého človeka život. Napĺňa svoje životné poslanie. Celoživotne sa učí mnohým potrebným zručnostiam na jeho životnej ceste. Stáva sa majstrom a vie o tom.
Ja verím, že v každom človeku je silný talent dôležitý pre jeho vlastný život, ale aj pre ostatných. Sme mozaikou talentov a spolu môžeme v harmónii vytvoriť príjemnú ľudskú spoločnosť. Avšak v škole je priestor len pre úzky výsek zo širokého spektra ľudských talentov. V civilizovanej triede môže vládnuť pohoda, lebo každý si fičí na svojom talente a úžitok z toho majú všetci. V triede v našich školách si fičia 3-4 na svojich talentoch a ostatní sa dusia. Dusí ich obrovská potreba realizovať svoj talent, nuž ale nedá sa. Takže čo vidia: Pár akademicky talentovaných detí rodičia i učitelia oslavujú dobrými známkami. Preto začnú ostatné deti imitovať prirodzene úspešnejších spolužiakov a zanevrú na vlastné prednosti. Ale tie zabudnuté talenty nám v spoločnosti chýbajú. Žiakom je v škole zle, ale učiteľom často ešte horšie. Máloktorý učiteľ dostane v škole možnosť fičať si na svojom talente.
Čo by sa stalo, keby školy dostali väčší priestor určiť si svoj štýl práce?
Dostali by sa do škôl záujmy a talenty učiteľov a riaditeľa školy. Následne by sa výrazne poľudštili aj pri ostatných neobľúbených povinných činnostiach. A umožnili by priniesť do školy aj záujmy a talent detí. Tým sa dostanú do školy aj emócie, vášeň a život.
Vzdelanie je realizovanie svojho talentu. To je jasné.  Ak chceme, aby sa zo škôl stali vzdelávacie inštitúcie, mali by sme brať vážne talent a záujmy učiteľov a žiakov. Celé spektrum talentov.
Učiteľov, rodičov, žiakov a riaditeľov škôl nezmeníme, sú takí, akí sú. Ale môžeme pozvať do škôl aj ich ľudskosť, láskavosť, lepšiu stránku osobnosti. Súčasní učitelia, rodičia, riaditelia škôl a žiaci dokážu vyčistiť chliev nášho školstva sami, ale potrebujú dôveru a slobodu.

Teraz najčítanejšie

Aleš Štesko

Učím v škole. Organizujem kurzy slobodného učenia - Radi s deťmi. Vediem reláciu v internetovom rádiu - Jaskyňa pre mužov.