Denník N

Stačí drobná zmena, aby tržnica na Trnavskom mýte bola lákadlom Bratislavy

Mercado San Anton v Madride
Mercado San Anton v Madride

Mestská časť Nové mesto dnes tržnicu spravuje metódou „riadený úpadok“.

Predstavte si, že by mesto teraz objednalo v širšom centre na dôležitom dopravnom uzli stavbu novej komunitnej tržnice. Súťaž by vyhral špičkový architekt, ktorý by vytvoril jednu z ikôn mesta v progresívnom architektonickom štýle. Viem si predstaviť, že pre Bratislavu by to bol dobrý impulz – okrem infraštruktúry sa kvalita života mesta sa meria presne existenciou takýchto “atrakcií”.

Trhy, tržnice a drobná podnikateľská snaha vytvoriť alternatívu veľkoprodukcii a supermarketom prežíva renesanciu. Viem si aj predstaviť, že nový priestor by prilákal nájomcov, ktorých vídam na Dobrom trhu, Fresh markete, vznikajúcej scéne foodtruckov či bistier. Cítim vôňu dobrej kávy.

No a teraz realita. Ten scenár sa odohral v prvej polovici 80. rokov, vznikla tak Tržnica na Trnavskom mýte od Ivana Matúšíka v štýle high-tech.

Tržnicu spravuje organizácia príslušnej mestskej časti, ktorá okrem sofistikovanej činnosti, ako je manažment skladby nájomcov retailového priestoru čistí septiky, odváža odpad, udržiava cesty, jazero Kuchajda a prevádzkuje lanovku. Špecialista.

Tržnicu obklopuje polámaný asfalt, zničené kúsky zelených plôch. Okná sú špinavé, dlažba sa vylamuje. Vo vnútri povoľuje akékoľvek stavebné úpravy nájomcov, ktorí vydržia pár mesiacov. Všade sú nánosy nápisov a transparentov za posledných 30 rokov. Ponúkané služby vyhovujú tak možno klientele, ktorá pomaly vymiera.

Centrálna časť pre trhovníkov so zeleninou zíva prázdnotou, časť nájomcov obsluhuje záujemcov lacným alkoholom, čo určuje kolorit celej tržnice. Toalety sú v zlom stave. Bývalý supermarket v podzemí je veľkou herňou, časť zaberá veľká stagnujúca krčma.

Pohľad cez poschodia Mercado San Anton v madridskej štvrti Chueca
Pohľad cez poschodia Mercado San Anton v madridskej štvrti Chueca

Napríklad v Madride otvorili modernú Tržnicu San Anton – je to pekná ukážka súčasnej ekologickej architektúry. V podzemí je supermarket, na prvom poschodí trh s čerstvými potravinami (s veľkou mierou prispením dizajnérov), na prvom poschodí sú reštaurácie – nie ako samostatné podniky, každú tvorí dlhý pult s čerstvou ponukou, sedenie je spoločné, po obvode priestoru s priehľadom o poschodie nižšie. Na streche je vyhliadková reštaurácia. Celý priestor vznikol iniciatívnou a spoluprácou miestnych občianských organizácií s mestom.

Dobrá lokalita a architektúra, múdro poskladaní nájomcovia, perfektná údržba, krásna výzdoba – okrem príspevku do kvality života miestnych je to turistický trhák, architektonická zaujímavosť ale aj príjem do metskej kasy či na financovanie ďalších občianskych aktivít. Tržnica San Anton bola jedným z nositeľov premeny madridskej štvrti Chueca na modernú a živú štvrť.

Pritom na reštart Trnavského mýta netreba obrovskú rekonštrukciu – podstatný je jednoducho výber dobrých nájomcov, ktorý priláka aj iných ako súčasných zákazníkov. Napríklad rodiny s deťmi, ktoré sa chcú prejsť v príjemnom živom prostredí, inom ako nákupné centrum. Ľudmi, čo chcú zájsť na dobrú kávu. Čo sa chcú najesť v dobrej reštaurácii. Čo chcú nakúpiť kvalitnejšie potraviny od lokálnych malých dodávateľov, ale v dôstojnom prostredí. Na všetky tieto veci nie je lepší trh ako Bratislava.

Mesto nie je povinné vydržiavať tak cenné miesto ako je tržnica ako sociálne centrum služieb pre nízkopríjmové skupiny. Potenciál ukazuje aj úspech Fresh Marketu, pre ktorý sa súkromníkovi oplatí dokonca stavať novú samostatnú budovu na oveľa horšom mieste, ako je Trnavské mýto. OK, nehovorím o pochybnej premene na centrálny úrad. Hovorím o tom, že súkromný developer si overil, že koncept tržnice mu priebežne uživí stavbu a ešte zarobí.

Dlhodobý prístup bratislavského Nového mesta je skrátka riadený úpadok, ktorý sa raz skončí zatvorením celého priestoru. Reštart lokality bude potom oveľa drahší, ako by teraz stál premyslenejší výber nájomcov.

Teraz najčítanejšie