Denník N

Stavebný bizár v Novom Meste

Vpredu pôvodná šírka chodníka s cyklotrasou a vzadu nová širka, ktorá ledva spĺňa predpísanú 1,5 metrovú šírku. Cyklotrasa už neexistuje a staršie značky boli odstránené.
Vpredu pôvodná šírka chodníka s cyklotrasou a vzadu nová širka, ktorá ledva spĺňa predpísanú 1,5 metrovú šírku. Cyklotrasa už neexistuje a staršie značky boli odstránené.

Aj v roku 2017 je možné postaviť tri bytovky približne 15 metrov oproti pôvodným bytovkám, a zároveň zrušiť existujúcu cyklotrasu, chodcov poslať do obchodu či na zastávku MHD cez parkovisko, pridať k tomu nepraktický priechod pre chodcov a predávať tu výhľad na spustnutý areál Istrochemu i s jeho starými environmentálnymi záťažami aj za 220 000 eur. To všetko v Novom Meste na Nobelovej.

Niekde výstavba vadí a za rohom už nie

Sídlisko Dynamitka je  sídlisko odrezané od zvyšku mesta priemyselnými areálmi Istrochemu a Palmy. Pešo sa dostať na Vajnorskú alebo Račiansku je celkom náročná prechádzka, bicyklom po cyklotrase na Odborárskej v dezolátnom stave je to tiež dobrodružstvo a MHD jazdí každých 30 minút. Obyvateľom nemožno ani vyčítať, že preferujú dopravu autom a sídlisko je jedno veľké parkovisko. Akýkoľvek developerský zámer sa tu tak stretáva s nevôľou. S ňou sa stretol aj developerský zámer spoločnosti Nobelová Invest, ktorá chcela na Podnikovej vybudovať 140 štartovacích bytov s 231 parkovacími miestami.

Miesto, kde mali vzniknúť štartovacie byty na Podnikovej. Foto: bratislava.sme.sk
Miesto, kde mali vzniknúť štartovacie byty na Podnikovej.
Foto: bratislava.sme.sk

Nasledovala petícia miestnych obyvateľov. Obyvateľom sa nepáčil výrub zelene, problémy spojené s parkovaním či miestami v škôlke či škole. Starosta Rudolf Kusý sa postavil na stranu petičiarov a odsúdil výrub 200 zdravých stromov. Ten spomenul ako dôvod odmietnutia aj zvýšené zaťaženie dopravy a že je spomínaný projekt priveľký. Stavať sa nakoniec nezačalo.

Vizualizácia a informácie o novostavbe.
Vizualizácia a informácie o novostavbe.

Na výstavbu 351 bytov s 90 parkovacími miestami vonku a ďalšími v podzemnej garáži, ktorá sa nachádza o 180m ďalej sa však už pozeralo asi cez iné kritériá. V rámci výstavby došlo k výrubu viac ako 100 stromov pričom mestská časť namiesto náhradnej výsadby požiadala o peniaze. Petícia sa nekonala a starosta sa vo veci neangažoval. Angažovali sa však miestni obyvatelia v stavebnom konaní.

Staršia vizualizácia zámeru z portálu EIA. Zdroj: Obytná zóna Nobelova ulica, Bratislava - enviroportal.sk
Staršia vizualizácia zámeru z portálu EIA.
Zdroj: Obytná zóna Nobelova ulica, Bratislava – enviroportal.sk

Tí argumentovali nedostatkom zelene po dokončení stavby, výrazným nárastom dopravy, nárastom emisií najmä v úzkych priestoroch pri dome či otáznym svetlotechnickým posudkom. Výstavba sa však začala a pokračuje dodnes.

Aby bolo jasné, nie som proti rozvoju mesta, práve naopak. Dynamitka by si zaslúžila nový impulz, vo forme posilnenia prepojenia s mestom, nových služieb či občianskej vybavenosti. Minimálne v Novom Meste nie je sídlisko, ktoré by si to viac zaslúžilo. Pri novej výstavbe, a najmä v takom problematickom mieste ako Dynamitka, by malo mesto spolu s developerom riešiť problémy v širšom kontexte a rozmýšľať ako môže projekt pomôcť zvýšiť kvalitu života všetkých obyvateľov lokality. Je šialené, že sa stále o takýchto projektoch uvažuje ako o izolovaných stavbách, ktoré sa len pripájajú na existujúcu infraštruktúru, ale mestu neprinášajú prakticky nič, čo by stálo za reč. Zároveň tento dvojitý prístup ukázal akúsi absenciu vízie pri rozvoji Nového Mesta, keďže menšia výstavba prekážala, ale väčšia kúsok ďalej už nie.  Aké Nové Mesto chceme vlastne mať?

Luxusné bývanie na sídlisku

Stránka developera chváli najmä vnútornú dispozíciu bytov a iné “interné záležitosti”. Tým sa samozrejme venovať nebudeme. Zato “bývanie s jednoduchou dostupnosťou do centra mesta” si zaslúži hlbšie zamyslenie. V prípade, že nemáte napríklad auto, nájdete len málo tak nepraktických lokalít ako sídlisko Dynamitka. Smerom k Vajnorskej vaše nohy otestujú asfaltové “krtince” na Odborárskej. Navyše tu budete kráčať po cyklotrase, keďže chodník pri ceste sa stratil pod nánosmi prachu.

Záber z nášho SpotFixu, v rámci ktorého sme sa snažili odstrániť asfaltové "krtince"
Záber z nášho SpotFixu, v rámci ktorého sme sa snažili odstrániť asfaltové „krtince“

Smerom k Račianskej máte k dispozícií tri varianty. Jednou je uzatvorený nadchod pri Palme. Ten mal natoľko narušenú statiku, že ho rovno uzavreli. Potom je tu nadchod pri stanici Predmestie s jeho bizarnou drevenou “dočasnou” konštrukciou. Mestskej časti sa totiž akosi nedarí normálne zrekonštruovať nadchod a tak pomáha provizórnymi riešeniami. Poslednou alternatívou je potom akýsi chodník pri Nobelovej, ktorý je dnes lemovaný žltou čiarou. Bežne však nájdete za ňou zaparkované autá.

Prehľad peších alternatív. Vlavo dole je nadchod už upravený dreveným obkladom a vlaho hore je záber na miestny park.
Prehľad peších alternatív. Vlavo dole je nadchod už upravený dreveným obkladom a vlaho hore je záber na miestny park.

Ku kúpe bytu si tak nezabudnite priplatiť aj za aspoň jedno vyhradené parkovacie miesto, ideálne dve. Sídlisko je totiž už teraz doslova obparkované autami na chodníkoch, v jazdných pruhoch či v zeleni. Prečo? Lebo inak ako autom sa z a do sídliska dostanete len s obtiažami a zníženým komfortom. Navyše pri benevolencií mestskej polície sa vždy nájde voľný kus chodníka či zelene.

Developer tvrdí, že nových obyvateľov a obyvateľky čaká “príjemné prostredie” čo môže byť vecou názoru, ďalej však uvádza, že projekt je pri športovom areáli, v skutočnosti tu však žiaden nie skutočný športový areál nie je. V mape developera sa však nachádza miestny štadión, kde sa donedávna hral americký futbal. Ten bol však počas výstavby zbúraný pravdepodobne majiteľom pozemku, ktorým je firma Istrochem Reality. “Výhľad na Malé Karpaty” si doprajú len obyvatelia najvyšších poschodí. Novostavba je totižto cca 15 metrov vzdialená od pôvodných 5-poschodových bytoviek.

Keď sa “rozvojom” znižuje kvalita verejných priestorov

Výber bývania je na každom z nás a rovnako i to či sa necháme presvedčiť prezentáciou developera či vizualizáciami (na ktorých mimochodom nezobrazuje blízky spustnutý areál Istrochemu či pôvodné okolostojace bytovky). Nás ostatných však zaujíma skvalitnenie prostredia pre nás všetkých. Akým spôsobom development pomôže ľuďom, ktorí tu bývajú. Nuž a tu sa podarilo niečo vskutku výnimočné.

Vpredu pôvodná šírka chodníka s cyklotrasou a vzadu nová širka, ktorá ledva spĺňa predpísanú 1,5 metrovú šírku. Cyklotrasa už neexistuje a staršie značky boli odstránené.
Vpredu pôvodná šírka chodníka s cyklotrasou a vzadu nová širka, ktorá ledva spĺňa predpísanú 1,5 metrovú šírku. Cyklotrasa už neexistuje a staršie značky boli odstránené. Foto: Odkazprestarostu.sk

Znižovať kvalitu života sa však dá nielen rušením cyklotrás zadefinovaných v strategických materiáloch mesta, ale aj odignorovaním potrieb najmä budúcich obyvateľov novostavieb. Na ilustráciu si pomôžem jedinou prístupovou cestou k novým bytovkám. Tá vedie chodcov do miestnej základnej školy, lekárne, obchodov či nákupného centra, ktoré sú všetko výhody prezentované developerom.

Nový priestor vedúci od Nobelovej k bytovkám. Podľa idúceho auta si môžete spraviť predstavu o šírke jazdných pruhov a podľa rodinky napravo komfort aký tu bol dopriaty chodcom.
Nový priestor vedúci od Nobelovej k bytovkám. Podľa idúceho auta si môžete spraviť predstavu o šírke jazdných pruhov a podľa rodinky napravo komfort aký tu bol dopriaty chodcom.

Predstavme si teda, že sme šťastnými majiteľmi bytu v novostavbe a chceme sa dostať napríklad do miestnych potravín. Najrýchlejšia trasa je práve cez vyššie zobrazenú prístupovú cestu. Tá ponúka nielen luxusné päť metrov široké jazdné pruhy, ale aj množstvo parkovacích miest. Na druhej strane tu nenájdete chodník. Jeho logické umiestnenie pripomína akurát kôš na psie exkrementy.

Chýbajúci chodník medzi Nobelovou a novostavbami.
Chýbajúci chodník medzi Nobelovou a novostavbami.

Ešte bizarnejší výkon sa podaril na styku tohto “papriestoru” v dotyku s Nobelovou, kde sa projektant rozhodol v rozpore so všetkými možnými trendmi v riešení verejných priestorov posunúť priechod pre chodcov približne 10 metrov ďalej od chodníka na Nobelovej. Chodci si samozrejme skracujú cestu mimo priechodu, lebo si nebudú nadchádzať 20 metrov. Navyše miestny chodník sa stal okamžite parkoviskom.

Vlavo zvyšky pôvodného priechodu na Nobelovej a vpravo nový priechod. Nový chodník už slúži ako parkovisko.
Vlavo zvyšky pôvodného priechodu na Nobelovej a vpravo nový priechod.
Nový chodník už slúži ako parkovisko.

Okolie tohto priechodu však môže falošne vytvárať dojem, že chodníky vedú okolo kontajnerových stojísk ďalej k novostavbám. Na jednej strane skončí chodník v kontajnerovom stojisku a druhý v kontajneri na nepotrebné oblečenie. Atmosféru dotvárajú celkovo tri staršie vraky, ktoré tu boli ešte skôr ako začal developer stavať a doteraz sa ich nepodarilo odstrániť, doslova ich zakomponovali do výsledného priestoru. Dva vraky boli stavebníkom odtlačené na trávnik a jeden zasunutý medzi zaparkované autá.

Dva vraky mimo parkoviska. Vpredu felícia s otvoreným kufrom a vzadu firemné úžitkové vozidlo na trávniku. Tretí vrak je zaparkovaný na úrovni druhého stĺpu verejného osvetlenia.
Dva vraky mimo parkoviska. Vpredu felícia s otvoreným kufrom a vzadu firemné úžitkové vozidlo na trávniku. Tretí vrak je zaparkovaný na úrovni druhého stĺpu verejného osvetlenia. Chodník tu znovu chýba.

Ako je toto vôbec možné?

Prvá signálna káže ukázať prstom na developera a jeho excelovskú tabuľku. Niekto však musel toto zrušenie miestnej cyklotrasy i spomínanú prístupovú cestu schváliť. Tým je stavebný úrad mestskej časti Bratislava – Nové Mesto. Ten je tu na to, aby dohliadal nad spôsobom ako zasiahne nová výstavba do už urbanizovaného prostredia i do života miestnych obyvateľov. V tomto prípade si obyvatelia akurát tak užili hluk zo stavby celkovo troch bytoviek. Z tých je prvá dokončená a tretia bude skolaudovaná za 1,5 roka.

Je nepochopiteľné ako sa môže budovať niečo nové a zároveň znižovať životnú úroveň na už tak ťažko skúšanom sídlisku akým je Dynamitka s jej izoláciou, šialenou automobilizáciou a nepoužiteľnými pešími koridormi. Nový developer by mal sídlisko pozdvihnúť, posunúť ďalej, dať mu pozitívnu stopu. V tomto prípade však akurát tak strpčil život miestnym obyvateľom a vytvoril verejný priestor aký sa len tak nevidí.

Chodník so zaparkovým autom pričom nalavo za rohom je skrytý kontajner na nepotrebný textil.
Chodník so zaparkovým autom pričom nalavo za rohom je skrytý kontajner na nepotrebný textil. Nechýba zámková dlažba akoby z roku 1994.

Verím, že raz sa dožijem samosprávy, ktorá bude mať pripravenú víziu svojho vlastného rozvoja či manuál, ktorý strčí developerovi do ruky a ten bude presne vedieť koľko metrov má byť široký chodník, na aké miesta má viesť, kde má byť cyklotrasa či aké materiály by mali byť pri tvorbe verejných priestorov použité.

Sfunkčnenie tohto nového priestoru bude v budúcnosti stáť ďalšie peniaze daňových poplatníkov. Inde môže podobným výtvorom zabrániť schopný stavebný úrad a mestská časť s víziou svojho vlastného rozvoja či manuálom pre tvorbu priestorov okolo nových developerských zámerov.


Matúš Čupka

Moje aktivity môžete sledovať na mojej stránke tu.

Teraz najčítanejšie

Matúš Čupka

Novomešťan a rodič naberajúci skúsenosti ako vedúci oddelenia životného prostredia a dopravy v Mestskej časti Bratislava - Rača. Tu prezentované názory sa nemusia nutne zhodovať s oficiálnymi názormi môjho zamestnávateľa.