Denník N

Stranícka politika v dobe internetu

Návrh softvéru na demokratické riadenie politickej strany jej členmi prostredníctvom internetového hlasovania

Je viac-menej všeobecne prijímané, že politika výrazne zaostáva za súčasným stavom technologického rozvoja. V prípade fungovania politických strán je to predovšetkým zanedbávanie potenciálu internetu, ktorý strany používajú prevažne len na svoju prezentáciu a získavanie a udržiavanie voličov (napr. webové sídla strán, rôzne CRM systémy).

Hoci sa internet stále intenzívnejšie využíva ako prostriedok na vyjadrenia vôle občanov pri riadení štátu (príklady), tento trend sa, aspoň podľa mojej vedomosti, nijako neodráža v samotnom fungovaní politických strán. Aj strany, ktoré majú otázky súvisiace s internetom ako svoju hlavnú agendu (napr. Pirátske strany) využívajú možnosti internetu vo svojom riadiacom mechanizme len na prieskum preferencií ich členov a tieto preferencie sa priamo a automaticky nepremietajú do riadenia strany. Iné strany, resp. hnutia, ktoré presadzujú tzv. permanentné elektronické referendum, t.j. vytvorenie elektronického systému, ktorý by občanom umožňoval operatívne hlasovať o aktuálnych politických otázkach na úrovni štátu, obdobný systém nijako neimplementujú vo svojom vlastnom riadení.

Mojou ideou je poskytnúť politickým stranám také softvérové riešenie (Systém), ktoré by umožňovalo pre ľubovoľnú stranu vytvoriť elektronickú reprezentáciu je hierarchickej štruktúry a spôsobu fungovania. Keďže vývoj je najjednoduchšie robiť pre konkrétny prípad, najjednoduchšia štruktúra (Orgány) by mohla vyzerať približne nasledovne:

  1. Člen – základná jednotka strany;
  2. Valné zhromaždenie – najvyšší orgán strany zložený zo všetkých členov strany;
  3. Vedenie strany – volené Valným zhromaždením a rozdelené na výkonný a dozorný orgán;
  4. Rozhodcovský orgán – rozhoduje o sporoch v rámci strany a potvrdzuje výsledky hlasovaní buď ako samostatný orgán volený Valným zhromaždením a nezávislý od Vedenia strany, alebo je ním samotné Valné zhromaždenie.

Z príslušnosti k danému orgánu strany by boli automaticky odvodené privilégiá v rámci Systému a táto príslušnosť by vznikala automaticky na základe pravidiel, ktorými sa Systém riadi a na základe rozhodnutia (výsledkov hlasovania) členov zodpovedného orgánu. Obrátene, právomoci Orgánu v rámci strany ako aj navonok by korešpondovali s privilégiami, ktoré má Orgán pridelené v Systéme.

Z hľadiska funkčného riešenia by mal Systém vo svojej najjednoduchšej forme umožňovať nasledujúce možnosti:

  • Kooperatívne vytvorenie dokumentov a návrhov na hlasovanie orgánu strany.
  • Hlasovanie o daných návrhoch/dokumentoch.
  • Výstupy z hlasovania, ktoré sa prejavia na štruktúre a fungovaní strany.

Ab initio vývoj komponentov Systému, ktoré by umožňovali kooperatívne vytváranie dokumentov, by bol časovo aj finančne neúnosný a je racionálnejšie využiť niektoré z už existujúce riešení napr. MediaWiki, ktoré zároveň nekladie veľké nároky na počítačové zručnosti užívateľov.

Správa hlasovania je je jadrom Systému, ktoré prepája Orgány, dokumenty, o ktorých sa hlasuje (návrhy na hlasovanie) a výstupy do vnútra a navonok strany. Táto časť je natoľko špecifická pre navrhovaný Systém, že s najväčšou pravdepodobnosťou musí byť vytvorená od základov, ale jej vytvorenie (na základe dobrej špecifikácie a vhodného výberu technológií) nemusí byť náročné.

Výstupom hlasovania je schválenie/neschválenie návrhu, resp. dokumentu. To sa môže prejaviť do vnútra strany napr. tak, že sa zmení forma, resp. štruktúra Orgánu strany. Takýto a podobné prejavy sa dajú formalizovať a automatizovať, ale v generálnej forme napr. s použitím pravidiel logického programovania by to mohlo byť pomerne náročné na implementáciu. Na druhej strane, ak by sa vytvorili explicitné algoritmy na realizáciu týchto výstupov pre konkrétne prípady, takáto implementácia by mohla byť pomerne jednoduchá.

Navonok by sa výstupy z hlasovania ako aj celá administrácia Systému mohli realizovať prostredníctvom správcovskej organizácie, napr. tak ako to je u obchodných spoločností v prípade kancelárie spoločnosti, ktorú je možné zaobstarať ako servis (čím by sa zároveň zabezpečila nezávislosť správy Systému od Orgánov strany).

Čo sa týka stavu realizácie tohto experimentu, tak časť na vytváranie dokumentov už pochopiteľne existuje a je dostupná zadarmo. Keďže vývoj jadra systému, ktoré má prepájať jednotlivé časti systému je vo všeobecnej forme náročné, je asi najjednoduchšie ho naprogramovať na základe pravidiel, ktorými sa zamýšľaná hypotetická strana bude riadiť. Pri návrhu týchto pravidiel som však skĺzaval do konštrukcií zodpovedajúcich mojim ideologickým názorom a preferovaným politickým cieľom/riešeniam, čo viedlo k nadmernej komplexite návrhu a sťažovalo reprezentáciu týchto pravidiel v Systéme. Preto som sa rozhodol sformulovať najjednoduchšiu možnú verziu Stanov len na základe nutných podmienok vyžadovaných zákonom o politických stranách (Zákon č. 85/2005 Z. z.), pričom jediným cieľom strany by bolo napr. posúdenie možnosti zavedenie inštitútu elektronického referenda do nášho právneho systému. Problémom stále je, že niektoré atribúty a parametre musia byť zadefinované pred realizáciou, pričom ich optimálne hodnoty sú neznáme (napr. kvóra na hlasovania, pravidlá vyhodnocovania výsledkov hlasovania …).

Teraz najčítanejšie