Denník N

Sugescia Ministerstva propagandy

…držitelia vysokých vojenských vyznamenaní či politických postavení ako… príslušníci novobudovanej elity národa mnohokrát podsúvanú myšlienky a postoje bez primeraného logického dôvodu a bez vecnej argumentácie

Ako nástroj štátnej propagandy, ktorá je médiami verejne prezentovaná, sú často  použité osoby – držitelia vysokých vojenských vyznamenaní či politických postavení… ako príslušníci novovybudovanej elity národa. Ich najdôležitejším psychologickým prostriedkom propagandy je sugescia, pri ktorej  ľudia  mnohokrát prijímajú podsúvané myšlienky a postoje, bez primeraného logického dôvodu a bez vecnej argumentácie. Touto zámernou sugesciou sa tak obchádza rozumová kontrola a dosahuje sa toho, že ľudia prijímajú už hotové závery. Čo je na tom však najzaujímavejšie?

Že človek, ktorý už od detstva bol vedený k tomu, aby sa bez odporu a bezmyšlienkovite podroboval autorite, je pre sugesciu zvlášť disponovaný a preto zámerne zneužívaný. Ak mu je aj ponúknutá alternatíva, aby premýšľal, tak prichádza únava – najdôležitejší  fyziologický činiteľ pri sugescii. Slovač mi pripadá naozaj unavená… alebo sa mýlim?

Ak áno, tak sa je možno  vhodné sa zamyslieť, o aký typ propagandy tu vlastne ide. Pri typologizácii propagandy som si pomohol delením podľa francúzskeho filozofa Jacquesa Ellula.

Biela propaganda – pochádza z identifikovateľného zdroja (napr. „Ministerstvo propagandy“, tlač), je charakterizovaná miernejšími metódami presviedčanie, funguje zároveň ako zásterka pre použitie skrytej propagandy.

Šedá propaganda – cielene a zámerne šíri nepresné a mylné informácie za účelom zmiasť…Na rozdiel od čiernej propagandy nie je známe, z akého zdroja pochádza.

Čierna propaganda – vytvára dojem, že pochádza zo známeho zdroja, ale to je v skutočnosti len zásterka (a snaha podviesť je aj jedným z jej účelov); nesie silnejšie oznámenia, snaží sa ale skryť svoje zámery. Manipulovaní si ani nemajú možnosť uvedomiť, že sa ich niekto snaží ovplyvniť. Čierna propaganda využíva polopravdy, dezinformácie, škandalizáciu, fámy pod.

…a hovorím si „teď buď moudrý Karle“.

Teraz najčítanejšie