Denník N

Turista, ktorý nemíňa, je nám nanič

Napriek množstvu turistov prichádza Bratislava o nemalé príjmy a mrhá svojim potenciálom.

Turistická sezóna je v Bratislave v plnom prúde, mesto sa hemží skupinkami turistov aj jednotlivcami. Na prvý pohľad by sa zdalo že všetko je ako má byť. Tento rok však nastala v Bratislave zvláštna situácia, alebo možno sa len prejavila viac ako po minulé roky. Mesto je skutočne plné turistov. Očividne je ich v centre viac ako po minulé roky, napriek tomu sa na menej práce sťažujú aj tí najlepší sprievodcovia, ktorých sa táto tému v minulosti nikdy netýkala. Cestovné kancelárie, či obchody so suvenírmi zatiaľ tiež nehlásia mimoriadne pozitívne správy o vývoji tržieb.

V čom je teda problém? Čiastočne v zákonoch, a čiastočne v niektorých podnikateľoch. Ale začnime pekne po poriadku.

Väčšina skupín prichádza do Bratislavy s úmyslom pozrieť si mesto. Tou prvou službou ktorú by zákonite mala využiť, je služba miestneho sprievodcu, ktorého si objedná na prehliadku. Žiaľ, nedeje sa tak. Je to skutočne škoda, lebo v Bratislave máme veľmi veľa šikovných sprievodcov, ktorý vedia poskytnúť profesionálny a zároveň zábavný výklad v jazykoch od výmyslu sveta, napríklad aj v čínštine či japončine. V radoch sprievodcov v našom meste nájdete vysokoškolských pedagógov, architektov, nemálo osôb s titulom PhD. V dotazníkoch niektorých lodných spoločností dokonca prehliadky Bratislavy mávajú tradične najlepšie hodnotenie spomedzi miest na Dunaji ktoré turisti navštívili.

Miestny sprievodca je alfou a omegou

Dosť bolo ale chvály. V čom je teda problém? Väčšina skupín má so sebou svojho vedúceho zájazdu, ktorého plat na deň je fixný, a neodvíja sa od toho, či za daný deň odsprevádzal skupinu v dvoch mestách, alebo sedel s nohami vo fontáne a čakal kým so skupinou skončí miestny sprievodca. Pre cestovnú kanceláriu je teda každá prehliadka s miestnym sprievodcom ďalším nákladom. Samozrejme, existujú kancelárie, ktoré si potrpia na kvalitu, a miestneho sprievodcu objednajú v každom meste. Vďaka Bohu, Allahovi, Budhovi a celému hinduistickému panteónu za ne.

Žiaľ, je tu obrovská skupina cestoviek, pre ktoré je prioritou ponúknuť zájazd za nízku cenu. S celoeurópskym rozmachom zľavových portálov sa tlak na cenu ešte zvýšil. A tak sa miestny sprievodca objednáva len v krajinách, kde to vyžaduje litera zákona. Slovensko medzi ne nepatrí. V tejto chvíli platí, že na území Slovenska môže sprevádzať každý, kto absolvoval potrebné vzdelanie v ľubovoľnej krajine Európskej Únie. Žiaľ, v predvstupových rokovaniach, keď sa vyjednávali možnosti si niektoré služby regulovať na území sme neboli takí šikovní ako Taliansko či Rakúsko, a na cestovný ruch sme akosi zabudli. S tým už asi nič nespravíme. Čo je však ešte smutnejšie, po Bratislave nám veselo sprevádzajú aj Turci, sprievodcovia z Ázie, či nečlenských Balkánskych krajín. Prečo? Pre dieru v zákonoch. Je síce pravda, že to nie je dovolené, ale akosi nie je definované, čo postihne človeka ktorí to robí, a ani kto by ho mal postihovať. Týmto vyhlasujem verejný konkurz na poslanca NR SR ktorý sa tejto témy chytí a dá zákon do poriadku. Riešenie možno nie je až tak zložité, len treba ochotu pridať pár viet do niekoľkých zákonov.

Ako motivovať návštevníkov, aby minuli viac

Ak má niekto dojem, že táto téma sa týka len úzkej skupiny sprievodcov, musím povedať že sa mýli. Čo myslíte, ako asi predstaví mesto klientom sprievodca, ktorý ho pozná len z knihy alebo možno z jednej-dvoch návštev? Aká bude jeho motivácia poslať klientov počas voľna do múzea? Myslíte, že bude vedieť odporučiť zaujímavú výstavu ktorá práve prebieha v Národnej galérii, či Galérii mesta Bratislavy? Celkom určite nie, lebo skrátka nie je v silách jedného človeka sledovať všetko aktuálne dianie po polovici Európy. Miestny sprievodca spravidla vie, že keď pošle do kaviarne klientov, ponúknu kávou a koláčikom aj jeho, prípadne že v obchode so suvenírmi dostane drobný darček či províziu. Funguje to tak všade vo svete, a Bratislava nie je výnimkou. Snaha miestneho sprievodcu motivovať klienta, aby v meste minul peniaze, je teda oveľa vyššia. V tomto probléme teda vôbec nejde len o sprievodcov, ale o všetkých, ktorí prídu o klienta. Hlavne preto, že vedúci zájazdu skrátka klientom neodporučí využiť v Bratislave žiadne ďalšie služby.

Aj keď to možno vyznie trochu tvrdo, ale turista ktorý v meste nič neminie, je nám skrátka nanič. Mesto predsa neinvestuje peniaze vybraté na dani z ubytovania späť do rozvoja cestovného ruchu pre to, že turisti sú pôsobivou dekoráciou Starého mesta, ale preto aby prinášali do ekonomiky mesta peniaze.

Autorka je mestská poslankyňa za klub Bratislava INAK a členka predstavensta Bratislavskej organizácie cestovného ruchu

Teraz najčítanejšie

Soňa Svoreňová

mestská poslankyňa za klub Bratislava INAK, cestovateľka, členka predstavenstva Bratislavskej organizácie cestovného ruchu