Denník N

Týždeň v reklame: Cecky, ktoré majú gule? Naozaj? (alebo o zodpovednosti v reklame)

Reklama je mocná čarodejka. Vie vplývať na názory a správanie sa ľudí. Preto s ňou treba pracovať opatrne a využiť ju na dobro a nie na zlo.

Anténa Rock degraduje ženy

Rádio, ktoré vo svojom claime deklaruje, že má gule spustilo letnú súťaž. Hľadajú „rockové cecky, ktoré ťa dostanú“ a promujú to sloganom „cecky, ktoré majú gule.“ V roku 2017. „Poďte do plaviek a cvaknite svoj krásny dekolt – bez tváre, bez očí, chceme len dekolt, šiju, ústa.“ vyzýva rádio ženy na svojej webstránke čím ich ešte aj degraduje na kus mäsa. Nedôstojné správanie sa k ženám podčiarkujúce stereotypy, pritom z dlhodobého a širšieho hľadiska významne prispieva k bagatelizovaniu neslušného, či až násilného správania sa voči nim. Ak by som si mal tipnúť tak táto selfpromo kampaň bude v rozpore s Etickým kôdexom reklamnej praxe, v ktorom sa píše, že „Reklama nesmie obsahovať také tvrdenia, výrazy, zvuky, ruchy alebo zobrazenia, ktoré by porušovali všeobecné normy slušnosti a ani nesmie obsahovať prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť. V kontexte rešpektovania slušnosti a ľudskej dôstojnosti je potrebné venovať osobitnú pozornosť najmä v reklame použitým slovným hračkám, hrubému slangu a dvojzmyslom, predovšetkým sa vyvarovať použitia takých slovných hračiek, hrubého slangu alebo dvoj­zmyselných vyjadrení, ktoré pôsobia sexisticky, diskriminačne, urážlivo alebo ponižujúco s ohľadom na svoj sexuálny alebo iný podtext, …“

Reklama nemusí len predávať, môže aj pomáhať

Už roky je to trend vo svete. A už je to aj u nás: firmy už čoraz častejšie neodsúvajú spoločenkú zodpovednosť a nevenujú jej iba 2% energie a peňazí, ale aktívne ju zapracovávajú do svojich hlavných komunikačných aktivít. Keď som na tohtoročnom Zlatom klinci povedal vetu, že nestačí len predávať jogurty, ale treba zlepšovať kvalitu života ľudí, schytal som od jednej významnej osobnosti slovenského marketingu kritiku, že si nevážim prácu tých, ktorí tvoria komerčne úspešné značky. Ale vážim, len som presvedčený o tom, že to už ani pre tie samotné značky nestačí. Ľudia vám kašlú na reklamu, zaujíma ich zlepšenie ich vlastného života. Pozrite ako to povedal exprezident európskeho ADC Amir Kassaei na tohtoročnom festivale kreativity Cannes Lions:

Teším sa, že máme takých klientov, ktorí sa týmito zásadami riadia. V našej reklamnej agentúre Respect APP vznikol spot pre klienta Kaufland, ktorý z predaja svojej privátnej značky K classic prispieva na nákup nových vozidiel pre terénnu sociálnu službu Červeného križa.

Praktická reklama na Pohode

Čo by to bol za týždeň, keby som vynechal najväčší slovenský „festival politickej piesne“ ako ho nazývajú Havran či Rostasov Zem a Vek. Niekoľko našich kientov však už roky aktívne podporuje tento festival európskeho významu a kvality. Takisto sa tu snažíme aspoň trochu zlepšiť chvíle na Pohode jej návševníkom. Pre ZSE sme už minulý rok pripravili ZSE meet pointy, ktoré pomáhali návštevníkom v orientácii. Takto si jeden z nich toho roku privlastnil Polemic:

Pri tom na obrázku vpravo sú už naše tohtoročné smart promomateriály pre značku Zeon od ZSE. Neboli to len obyčajné plagátiky, ale mohli ste z nich vytvoriť šiltovku, vejár, peňaženku, či papierový kryt na sedenie na WC. Jednoducho reklama sa niekedy naozaj môže hodiť,)

Developer vyrobil netradičné futbalové ihriská

No a keď už toľko píšem zase o zlepšovaní kvality života reklamou, tak kuknite prácu jedného z Grand Prix víťazov Cannes Lions. Zodpovedný developer vyrobil v Bangkoku futbalové ihriská neštandardných tvarov. Vyčitil špinavé priestory a vytvoril pre obyvateľov miesto na stretnutia a interakciu. Perfektné, nie?

https://www.youtube.com/watch?v=8-hayO8bXL4

Pozrite aj môj minulý Týždeň reklame, alebo sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency