Denník N

Týždeň v reklame: Čo urobia sponzori, ak Tóth naozaj dopoval? (plus Čekovského grimasy a najlepšia holandská reklama ever)

Mať celebritu v reklame je háklivá vec, nikdy neviete, čo sa jej prihodí a čo to spraví s dobrým menom jej sponzorov. Dobré meno majú aj holandskí dizajnéri (fajn oslí mostík, že?), ktorých práce som videl minulý víkend v Amsterdame, aha:

Športovec a sponzori si vymenili úlohy

Nedávno Slovenskom otriaslo niekoľko športových neprávostí, ktoré vraj na nás nastražilo európske „jadro“ či „prvá liga“, či komu to podľa konšpirátorov vadí, že máme úspešných športovcov. Premiér asi riešil iba futbalistov, neviem, či už napísal niekomu kvôli Saganovi či Matejovi Tóthovi. Tomu asi zatiaľ píšu iba sponzori. Ing. Martin Kultan, generálny riaditeľ zdravotnej poisťovne Dôvera, mu (ako už z názvu firmy vyplýva) vyjadril dôveru v otvorenom liste, v ktorom, okrem iného píše: „Naďalej stojíme pri Vás, máte našu plnú dôveru, podporujeme Vás aj v tomto, možno ešte ťažšom boji, ako bol ten v Riu 2016.“ Ďalsí zo sponzorov rýchlobežca, O2 vyjadrilo podporu na svojom Facebooku:

Najmä ten prvý koment je parádička, však? „Mám taký pocit, že v poslednej dobe idú v EÚ nielen proti našim bežným ĺudom ale hlavne proti fantastickým športovcom…“. Inak o tom, že kým sa budeme rozdeľovať na „oni“, tí zlí, čo nám ubližujú, a „my“, tí čo kvôli „nim“ trpíme, ďaleko nezájdeme, som napísal minulý týždeň komentár do Hospodárskych novín.

Ale späť k celebritám v reklame. Je to celkom háklivá vec, predsalen aj herci či športovci sú len ľudia. Svojho času najlepší golfista na svete, Tiger Woods, prišiel o niekoľko reklamných kontraktov, keď sa prevalila jeho nevera. A to je podľa mňa pre vrcholového športovca oveľa menej zlé ako doping. O to sympatickejšie je, že sa Tóthovi sponzori postavili zaňho, aj keď odchýlka v jeho biologickom pase by mohla byť interpretovaná ako dôsledok dopingu. Vymenili si úlohy. Teraz nepomáha on značkám, ale značky jemu. Bol by som zvedavý, ako by reagovali, keby to s dopingom nakoniec bola pravda, ale pre pokoj konšpirujúcich spoluobčanov a marketérov zvlášť dúfam, že Tóth je čistý.

 

Čekuj Čekyho

S celebritou sme sa zahrali aj v našej reklamnej gantúre Respect APP. Pre nášho klienta, poisťovňu NN, sme pripravili náborovú kampaň, v rámci ktorej si uchádzači o prácu mohli otestovať svoje schopnosti čítať z tváre ľudí ich myšlienky. Otestovať sa môžete aj vy na stránke www.citajmiztvare.sk. Inak Čekyho sme prvýkrát použili v reklame pre Radu pre reklamu v roku 2008, z útrob archívu Respectu vyberám:

Odvtedy ste ho už isto počuli a videli v desiatkach ďalších reklám,)

Holanďania už iba redizajnujú

Predĺžený víkend som strávil v Amsterdame. Keď som tam bol prvýkrát na pozvanie holandského ADC, dozvedel som sa, ako oni sami seba vidia: „My už nie sme dizajnéri, ale redizajnéri“. Lebo vraj už je všetko nadizajnované, od dopravných značiek až po uniformy hasičov. Už to netreba navrhovať, iba jemne vylepšovať. Podľa mňa tam je najviac múzeí na kilometer štvorcový. Múzeum mačiek či kabeliek som vynechal, najviac ma bavilo múzeum moderného, súčasného umenia a dizajnu Stedelijk.  Veľa kúskov legendárneho De Stilj, samozrejme Mondriaan, ale aj Rothko, Malevich, Warhol, Lichtenstein, Chagall, Kandinsky, Cézanne, Matisse a nesmel chýbať ani Van Gogh, aj keď ten má celé svoje múzeum hneď vedľa.

To som ja pred obrazom najvačšieho slovenského umelca z Pennsylvánie,)

Vymakanú mapku Amsterdamu tam mali od miestneho umelca menom Jan Rothuizen, ktorý rozkreslil uličky, parky, ale aj niektoré interiéry, a okomentoval ich svojimi zážitkami a postrehmi. Miestami vtipné, miestami aj celkom desivé.

O tom, ako sa Číňania chcú fotiť po jednom a Izraelci spolu.
Hausbot zvnútra.
Utečenecký tábor pri letisku s celami, o ktorých nikto nevie kto je v nich.

Najlepšia holandská reklama na svete

Nuž a na záver si dajme opäť trocha športovej tematiky od agentúry Wieden + Kennedy Amsterdam, spot pre Nike. Podľa mňa masterpiece nielen holandskej ale aj svetovej reklamy.

Pozrite aj môj minulý Týždeň o zodpovednosti v reklame a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency