Denník N

Týždeň v reklame: lojálne Filipínky, politické zúfalky a modré víno (umelecké kampane na mlieko a kritické postery ukrajinského výtvarníka)

Ženy ako tovar

Asi ste zaregistrovali firmu, ktorá predáva Filipínky. Presne toto bol mesidž, ktorý si mohli ľudia odniesť z neobratnej komunikácie firmy UltraCare, ktorá ponúkala lojálne ženy, ktoré sú vždy k dispozícii, lebo nemajú sociálne väzby a ako povedala manažérka tejto firmy pre Denník N: „Sú nám podobné, aj čo sa týka vierovyznania – sú to kresťanky. Už celé generácie sú zvyknuté na túto prácu. Tým, že boli dlho kolóniou, sú tieto dievčatá zlaté, pokorné, spoľahlivé. Naozaj majú najlepšie referencie.“ Super, nie? Absolútne žiaden cit pre komunikáciu, prezentáciu ľudských bytostí, individualít, nič. „Firma používa dehumanizujúci jazyk, ktorý vyznieva, akoby boli na predaj ľudské bytosti, nie služby,“ tvrdí organizátorka Sexistického kixu Diana Gregorová. „Vychádza z rasistického a sexistického predpokladu, keď sa domnieva, že konkrétna národnosť a rod sú vhodnejšie na vykonávanie určitých prác.“

No a hneď sme dostali podnet na Radu pre reklamu, kde to minulý týždeň prišla aj pani manažérka obhajovať. Naše rozhodnutie sa hádam už čoskoro objaví na webke RPR.sk. Nebudem tu rozpisovať priebeh zasadania Arbitrážnej komisie a argumenty pani manažérky, len jednu poznámku k tomu: nedá sa nesúhlasiť s tvrdením, že webka hovorila pravdu, boli pod nadvádou, sú kresťanky, nebudú tu mať sociálne väzby, ale to, že je niečo pravda neznamená, že to môžete aj necitlivo komunikovať. Malému dieťaťu tiež nepoviete, že tak psík nevyzerá, nakreslilo si len nejakú machuľu, alebo prvákovi nepoviete, že ešte nemáš dosť rozumu na veľkú násobilku, lebo sa ti nevyvinul ešte mozog, preto sú starší spolužiaci múdrejší ako ty. A môj tip: keď si robíte webku či kampaň, najmite si profíkov. Na mojom ostatnom stretnutí so staronovým klientom som hovoril, že na reklamé texty sú špecialisti, on reagoval energicky: „Nehovor mi to, nehovor, viem viem, počkaj… copywriteri!“ povedal nakoniec natešene. Áno.

Ale musím dodať, že firma Ultrcare veľmi rýchlo zareagovala a dnes ich ponuka na webke vyzerá úplne inak a oveľa lepšie. Teším sa.

Povedzte nám, čo máme hovoriť

Už som sa ako-tak zmieril s tým, že prieskumy preferencií politických strán sa nepoužívajú na meranie nálad v spoločnosti, ale naopak, na ich ovplyvňovanie. Novým dnom v politickom marketingu je pýtať sa ľudí, čo vlastne majú politici povedať. Povedzte, čo chcete počuť a my vám to povieme – je kreatívna idea za snahou Beblavého Mihála, ktorí vyzývajú ľudí, aby im vytvorili bilboard.

Nieže máme nejaké posolstvo, chceme prezentovať naše hodnoty, otvárame takúto tému – nič z toho, jednoducho napíšte nám slogan a my ho dáme na billboard. Super, nie? Podporiť toto komunikačné zúfalstvo môžete na tejto stránke. Enjoy.

Fejkové potraviny

Toto je veľká téma. Najvtipnejšia mi prišla príhoda z Česka, kde zistili, že český výrobok obsahuje oveľa viac „chemikálií“ ako jeho nemecký ekvivalent. Neuvedomili si ale, že porovnávali zloženie na základe popisu na obale a netestovali samotné výrobky – nemecký zákon však bol benevolentnejší a neprikazoval uviesť úplne všetky zložky, na rozdiel od toho českého. Potravina bola nakoniec rovnaká, len obal sa líšíl. Ale poďme na Slovensko a pozrime sa na test v rámci novej kampane Yeme.

Krabia tyčinka, ktorá neobsahuje kraba, alebo modré víno sú fujky, ale naozaj existujú a predávajú sa. Poučná kampaň, otestujte sa tu.

X-ko, ktoré má význam

V našej agentúre Respect APP sme vytvorili pre značku PROXENTA nové logo a CIčko. Firma pôsobí na slovenskom trhu od roku 2009. Na jar tohto roku spoločnosť pocítila potrebu výraznejším spôsobom osviežiť svoju doterajšiu vizuálnu podobu. Respect APP pri úprave loga zachovala dominantný prvok – písmeno „x“, no navrhla ho tak, aby jednoznačne evokovalo percento.

Mlieko ako umenie

Pri kampaniach na mlieko sa často mieri na rovnakú cieľovku: mamičky s deťmi, lebo zúbky, kalcium a tak. To zvádza ku klišé riešeniam. Čo sa však stane, ak do mlieka pridáte báseň od jedného z najlepších básnikov na svete, výtvarné či tanečné umenie? Pozrite si v tomto videu, ktoré som spravil pre Sketcher. A nenechajte sa odradiť tým obrázkom, tie kampane sú naozaj pekné.

https://www.facebook.com/sketcher.sk/videos/1225113434300306/

Anexia Krymu, fakenews či ukrižovanie Krista sú témy bratislavskej výstavy ukrajinského výtvarníka

Dizajnér Mykola Kovalenko má na konte viac ako stovku medzinárodných ocenení za svoju tvorbu. Práce, ktoré vystavoval vo Francúzku, USA, Rusku či Japonsku, uvidíme aj v Bratislave už 6. decembra v Open Gallery na Baštovej 5. Kolekciu päťdesiatich posterov prináša na Slovensko agentúra Respect APP, s ktorou Mykola od začiatku tohto roka úspešne spolupracuje. Nájdete v nich originálnu kritiku širokého množstva spoločenských tém, medzi ktorými je náboženstvo, ekológia, ale aj politika či vojna.

Mykola Kovalenko so svojimi plagátmi, ktoré máte možnosť vidieť aj na tejto výstave, vyhral viac ako sto svetových prestížnych ocenení. Medzi ne patrí aj Red Dot Award, Communication Design (Germany), LOGOLOUNGE (USA), European Design Awards (Greece), HOW Poster Design Competition & Awards (USA), BICeBé / Biennial of Poster (Bolivia), WOLDA (Italy), Bronzový klinec za Študentské postre pre Prvú stavebnú sporiteľňu a mnoho ďalších.

Vernisáž výstavy s názvom: Mykola Kovalenko: Poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster, poster sa uskutoční 6.12. o 17.30 a potrvá do 22. decembra.
Pozrite aj môj minulý Týždeň v reklame: efektívne sýrske deti, férový marketér a žiadne prekvapenie (+ako urobiť skvelý vizuál) a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.

 

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency