Denník N

Týždeň v reklame: mŕtvy človek v reklame, sranda z hendikepu bábätka a české dno (+ pokračovanie párkového sushi, láska psa a sedačky a celebrity v reklame)

Prečo je mŕtvy človek stiahnutý z kože v reklame problém?

Nepripadá vám to tak, že je to otázka, ktorá v sebe skytá odpoveď? Na Arbitrážnej komisii Rady pre reklamu sme riešili sťažnosť na vizuál kontroverznej výstavy Body The Exhibition. Neriešili sme výstavu, ani pôvod exponátov, riešili sme iba jej propagáciu. A zhodli sme sa na tom, že táto reklama porušuje Etický kódex reklamy. V čom?

Podľa Etického kódexu reklama nesmie obsahovať prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť (čl. 11 ods. 1, prvá veta Kódexu). V tomto kontexte aj zobrazenie človeka a prezentácia ľudského tela v reklame musí byť uskutočnená s plným zvážením jej vplyvu na všetky kategórie spotrebiteľov (čl. 11 ods. 2 Kódexu). Máme za to, že „takéto zobrazenie človeka nemusí byť pozitívne vnímané všetkými skupinami spotrebiteľov, a nie je teda pre všetkých spotrebiteľov pravdepodobne ani určené, by malo zohľadniť túto špecifickosť, a to tak z hľadiska formy, obsahu a rozsahu, ako aj výberom komunikačných médií. Súčasťou vizuálu je reálne mŕtve ľudské telo prezentované v štylizovanej polohe a v detaile, ktorý nemusí pre všetky kategórie spotrebiteľov zohľadňovať všeobecne predpokladanú úctu k mŕtvemu človeku (telu).“ Viac v náleze AK RPR.

Očičká poštelovať

No a na deti sme sa pozerali (aj) pri riešení ďalšej sťažnosti na reklamu značky Heureka, v ktorej si robia srandu zo škúliaceho bábätka: „… percentuálne hodnotia dieťa v kočíku, ktoré ma vadu očí aj uší, na základe čoho sťažovateľ považuje reklamu za nemorálnu.“ píše sa v náleze AK RPR.

Budem citovať z nášho nálezu: „Komisia je toho názoru, že v kontexte celkového zvukovoobrazového stvárnenia reklamy pôsobí toto zobrazenie urážlivo a ponižujúco, keďže nevhodným spôsobom naznačuje, že je v poriadku takto „komerčne“ hodnotiť deti, ktoré majú nejakú vadu, najmä s ohľadom na skutočnosť, že reklama má potenciál zaviesť určitý vzorec správania sa, ktorý nemusí byť vo všetkých skupinách správne interpretovaný ako humorný bez zámeru uraziť a ponížiť najmä zdravotne postihnutých ľudí.“

Veľa sme o tom diskutovali, že či toto ubližuje deťom, ale keď sme si predstavili, že miesto bábätka by bol dospelý človek, napríklad nová priateľka, ktorú predstavuje niekto kamošom, či rodičom, a oni ju následne hodnotia podobne, mali by sme s tým tiež problém. Ako napríklad táto už stiahnutá reklama na Audi.

V sérii k bábätku sme riešili aj spot, v ktorom žena hodnotí sexuálne dispozície muža. Tam sme rozhodli, že je to v súlade s Etickým kódexom. Prečo? Poďte s nami o tom podiskutovať naživo na Raňajky s reklamou, ktoré Rada pre reklamu organizuje v spolupráci s Klubom reklamných agentúr Slovenska. Najbližšie budú o sexistických reklamách, už 24. októbra o 8.30 v Martinuse.

České dno

Neverím, že je v Česku legálna politická reklama, v ktorej „migranti“ podknú dôchodkyňu cestou „Výdej sociálních dávek.“ Exemplárnejšiu ukážku podnecovania rasovej, etnickej, či náboženskej nenávisti som už dávno nevidel. Dúfam, že ani neuvidím. Za toto nikto nedostane pokutu ani nepôjde do basy? Naozaj? Pozriem sa na české predvolebné spoty potom ešte v nejakom samostatnom poste. Zatiaľ si nechajte zájsť chuť týmto videom:

https://www.facebook.com/blokprotiislamizaci/videos/834810870028963/

Povestné sushi

Páči sa mi, keď sa reklama stane tak obľúbenou, že si vyžiada pokračovanie. To sa stalo s našou reklamou pre Kaufland. Povestné sushi s párkom je späť, akurát už s tým rozdielom, že hrdinovia spotu z dielne Respect APP už nakupujú v Kauflande, aha:

Láska psa a sedačky

Ako veľkého milovníka psov (ten môj oddnes motivuje čitateľov Forbes,) ma chytila za srdce reklama českej Zaraguzy. Krásna ukážka toho, že príbeh funguje a emócie predajú aj takú „blbosť“ ako poťah na gauč.

 

Ak sa celebrita šúcha o auto, je to málo

Som presvečený o tom, že kreatívna a funkčná reklama sa dá v pohode urobiť aj bez použitia známej tváre. Ale keď už použijete celebritu, je podľa mňa dôležité, aby bola v reklame uveriteľná, aby súvislosť s propagovaným produktom bola relevantná. Jednoducho nech je k veci. Pozrite si niekoľko príkladov použitia Warhola, Schwarzeneggera, Homera Simpsona, Johna Malkovicha či Cary Delevigne vo videu o reklamách so známymi osobnosťami, ktoré som pripravil pre Sketcher:

https://www.facebook.com/sketcher.sk/videos/1190541504424166/

Pozrite aj môj minulý Týždeň v reklame: ako citróny waiting for vlak bus, najlepší fashion film na svete, vkusná politická kampaň (+ úspechy mimo reklamy a kampane na seriály) a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency