Denník N

Týždeň v reklame: skrytá reklama je zlá reklama (+ sexuálne obťažovanie detí a pohľadnice pre vrahov)

Reklama, ktorá sa tvári ako úradný oznam alebo ako redakčný článok, nie je dobrá reklama. Zadávatelia aj šíritelia skrytej reklamy škodia sami sebe. Neviem, čo si povedia tí, ktorí ju vyrobili? Že haha jak sme ich nachytali? To je hrozne krátkozraké. A kto by chcel dať svoje peniaze firme, ktorá klame zákazníkom, a kto by chcel čítať noviny, ktoré píšu pekne o firmách, lebo im platia?

Reklama ako úradný oznam

Asi je to teraz nejaká nova móda alebo čo. V ostatnom čase sa objavilo niekoľko letákov, ktoré sa tvária ako nejaký všeobecný a obyvateľom prospešný oznam, dokonca odvolávajúc sa na zákony vyvolávajú dojem, že sme niečo povinný urobiť. Pritom ide o reklamu súkromných spoločností, ktoré ponúkajú napríklad revíziu komínov. Áno, tá je v niektorých prípadoch povinná, ale dobrovoľne si môžete vybrať firmu, ktorá vám ju vykoná a aj termín, kedy príde.

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu už v máji vyhodnotila, že tento leták porušuje Etický kodex. “Reklama musí byť jasne ako taká identifikovateľná, bez ohľadu na to, akú má formu alebo aké komunikačné médium využíva… Komisia má taktiež za to, že reklama je koncipovaná spôsobom, ktorý zneužíva dôveru priemerného spotrebiteľa a zneužíva nedostatok jeho skúseností, prípadne jeho dôverčivosť. … Komisia považuje v tomto smere reklamu za klamlivú, keďže môže uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu a je spôsobilá narušiť jeho ekonomické správanie… keďže reklama navodzuje dojem, že konkurencia v tomto prípade ani nie je a služba je nevyhnutne poskytovaná len spoločnosťou zadávateľa, čo nie je pravda.” píše sa okrem iného v náleze. Reportéri televízie Joj upozornili na to, že podobných letákov bolo viac, pozrite reportáž od 14tej minúty 4tej sekundy.

https://www.joj.sk/noviny-o-17-00/archiv/2017-08-04-noviny-o-17-00

Redakčný článok, alebo skrytá reklama?

Ďalšia sťažnosť, ktorú sme riešili na Rade pre reklamu sa týkala článku Pravdy o službe Uber. Sťažovateľ v ňom videl skrytú reklamu a nie redakčný článok – aj keď bol podpísaný redaktorom a nebol označený ako inzercia. Je to reklama? Skrytá reklama? Alebo naozaj iba informačný článok o novinke? Martin Mazág, prezident Asociácie PR agentúr sa tejto téme venoval na Raňajkách s reklamou (akcia, ktorú Rada pre reklamu spolu s Klubom reklamných agentúr organizuje raz mesačne – jednu tému rozoberajú traja speakri). Ako bývalý šéfredaktor Stratégií sa riadil Zlatým editorským pravidlom: „Redakčný obsah dobre rozpoznáme vtedy, keď obsah správy svojím významom a prínosom pre verejnosť presahuje PR charakter danej informácie.“ Doplnil ešte kontrolnú otázku: “ Ponúka podobný produkt/službu niekto iný?“ (celú Martinovu prezentáciu nájdete tu.). Podľa tejto definície by teda mala byť súčasťou článku aj informácia o Hopine, Liftago, či novom Taxify, porovnanie cien, prípadne úrovne vozidiel a podobne. Alebo potom označenie, že nejde o redakčný ale o komerčný/platený obsah.

Sexuálne obťažovanie detí na internete

Pred mnohými rokmi naša reklamná agentúra Respect APP robila kampaň pre zoznamku Pokec. Povedz to cez Pokec hovoril slogan kampane.

Pokec je super služba kde, podobne ako aj na iných zoznamkách, môžu nesmelí ľudia nájsť partnera. Niekoľko párov to dokonca dotiahlo až po svadbu.

https://www.youtube.com/watch?v=dkHxPOssgbQ

Temnou stránkou anonymných zoznamiek je obťažovanie. Podľa prieskumov Európskej únie dokonca na Slovensku vedieme v obťažovaní žien cez internety. Tento fenomén je ešte nepríjemnejší, pokiaľ sú obeťami deti. Po tom, čo na takúto formu obťažovania upozornilo SMEčko, Pokec sprísnil pravidlá a snaží sa bojovať proti úchylákom. Nedávno zareagovala aj Polícia SR a zverejnila video, ktoré upozorňuje na riziká a radí ako takéto situácie riešiť.

Pohľadnice pre vrahov

Polícia sa celkom zlepšuje v komunikácii. Nedávno som písal o naozaj zlých plagátoch, ktoré som pri návšteve policajnej stanice videl. Najnovšie rozposieľa pohľadnice hľadaným vrahom a podvodníkom, ktorí sa môžu skrývať aj na turistami vyhľadávaných letoviskách.

V oboch prípadoch ide o adaptácie kampaní od Europolu. Na stránke eumostwanted.eu/summercampaign si môžete pozrieť všetky pohľadnice aj s detailnejsím info o zločincoch. Inak dosť sú vizuálne vymakané, pobavila ma napríklad švédska ikeová klasika,) Možno raz, keď bude na Slovensku bežné, že štátne kampane robia profíci a nie kamaráti vyhlasovateľov, sa dočkáme aj my kvalitných a kreatívnych reklám.

Novinky v zbierke múzea Albertina

No a čo by tol za Týždeň v reklame, keby som sem nenapísal nejaký tip na výstavu. Tentokrát vyhráva výstava novonakúpených diel vo viedenskej Albertine. Brutálne vymakané veci, obrovské, pôsobivé.

Mark Schinwald -Lydia, 2016

Pozrite aj môj minulý Týždeň v reklame: O nerovnosti žien v športe (plus staromódne reklamy, interaktívne grafy a tip na výstavu) a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency