Denník N

Týždeň v reklame: Sú Slováci rasisti a vedia prežiť týždeň zo 100€? (+feta bez kríža a motivácia vs. citové vydieranie v charite)

klik pre zdroj
klik pre zdroj

Veľa vecí sa udialo najmä v Čechách. A keďže sú to exbratia, kuknime sa na nich hneď!

Stmelia ľudí polarizujúce kampane?

Pred časom som písal o aktivitách, ktoré podľa mňa dosiahli opačný efekt ako chceli dosiahnuť: kampaň vyzývala ľudí, aby odišli zo Slovenska, vlastne chcela povedať, že nech zostanú a hoax o Rómoch, ktorí si zamestnávajú na úrade rodinu, mal kotlebovcom dokázať, že sú rasisti… No a najnovšie sa na túto tému pozreli Rytmus s Gogom v stávke o to, či Slováci sú rasisti. Rytmus hovorí, že áno, Gogo že nie.

V aplikácii Náš názor môže ktokoľvek odpovedať na otázku: Daruješ auto Rómovi? Ak nie, auto rozbijeme. V čase, keď píšem tieto riadky, z viac ako 42 tisíc odpovedajúcich až 93% hlasovalo, že áno. Vyzerá to fajn, že? Akurát asi ešte neobjavili túto apku tí skutoční rasisti. Som zvedavý, čo sa stane, keď zahlasujú státisíce fanúšikov rasistických a protiimigrantských stránok. Bude to dôkaz, že Slovensko je rasistické? A ak aj zistíme, že nie je tak čo? Zmiznú tí, ktorí posielajú Rómov, či moslimov do plynu? Či si len povedia, že vlastne nie sú rasisti? Mám pochybnosti o tom, že stavať kampane na tom, či budem milý k Rómom alebo nie je funkčná taktika. Ako chceme meniť postoje ľudí, keď im nedáme žiadne nové informácie, naopak, ukážeme im najhoršiu osadu, kde nájdeme jednu(!) „ukážkovú“ rodinu. Alebo toto je len nástroj na zistenie stavu? Ak ak nie sme na Slovensku rasisti tak OK? Ak sme tak spravíme nejakú ďalšiu kampaň? Alebo toto celé len jednoducho postačí ako kontroverzná téma na promo aplikácie do mobilu?

Ako vyžiť týždeň zo 100€

Poštová banka ide hore. Po aplikácii dosť insitných postupov, ktoré vtedajší šéf marketingu Poštovky obhajoval vetami ako: Ja nie som úplne zástancom marketingových poučiek typu: najprv si musím stanoviť cieľovú skupinu, definovať ciele, kam sa chceme dostať, koho presne chceme osloviť… Naša cieľová skupina sú všetci.” (nekomentujem, pozrite celý rozhovor Stratégií, ktorý sa podľa mňa zapíše do análov slovenského marketingu,), prišlo jasné vymedzenie cieľovky na Facebooku banky. Spustili totiž súťaž, v rámci ktorej mali fanúšikovia banky uhádnuť, ktoré dve celebrity sa pokúsia vyžiť zo 100€ na týždeň.

Samozrejme shitstorm na seba nenechal dlho čakať. Akože mnohí tam písali, že majú týždeň pred výplatou ešte menej na účte to hej, ale tak asi táto banka nie je pre nich. Ak je táto aktivita snahou vymaniť sa z imidžu dedinskej banky pre chudobnejších, tak sa práveže veľmi dobre vydarila.

https://cloudia.hnonline.sk/r740x/2788c778c4c6582cb40fa8e8d2bf98bf.jpg?default=hn-default

V Česku sa dejú veci!

Zabrániť odstráneniu bilbordov pri diaľniciach sa snažia ich prevádzkovatelia tým, že na všetky plochy vylepili českú vlajku. Vraj je zakázané odstrániť štátne symboly. Heh. Použiť ich na protest proti zákonom je asi v pohode. Českí kresťania (znie to ako oxymorón trochu) zas zachraňujú kríže, ktoré odretušovali z kostola na obale gréckej fety. Lidl sa ospravedlňuje:

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/21317587_1656167984414089_261380213091529828_n.jpg?oh=d8bc48e69e2d10754c79f42cf2300be8&oe=5A501F57

Tieto otázky mi napadajú: 

Prečo vôbec predávam potraviny s fotkou kostolov? Ak to už teda urobím, tak neodstraňujem z nich nejaké časti predsa, veď to je čudné, viď ľudovú tvorivosť.

Prečo to zrazu vadí práve národu, ktorého väčšina obyvateľov sa roky nehlási k žiadnemu náboženstvu? A prečo nevadí už aj to, že použili fotku kostola na obaloch produktov? A vadilo by im, keby v rámci napr. tureckého týždňa bol na obale tureckého medu polmesiac, alebo nebodaj mešita?

Ak už teda nejaký komerčný subjekt zabŕdne do témy ako náboženstvo, sexuálna orientácia, či niečo s rasizmom, malo by to byť vyjadrením postoj a mal by si za tým stáť. Ako to urobil aj Lidl pri černochovi v letákoch, alebo keď odmietol poskytnúť parkovisko na stretnutie fašistov.

No ale aj pozitívne veci prichádzajú z Čiech, ako napríklad tento protikorupčný spot. Trošku dlhý na môj vkus. A otázka je, že čo je jeho úlohou a cieľom okrem toho, že pobaví. Ľudia si ho pozrú a povedia si, že fuj korupcia, už to nikdy neurobím? Asi nie no… Ale šak sranda.

Motivácia alebo citové vydieranie?

Pri charitatívnych zadaniach je celkom ťažké sa rozhodnúť akú cestu zvoliť. Pred rokmi fungoval princíp Ice Bucket Challenge, do ktorého sa zapojilo X ľudí, lebo solidarita. Teraz sú viac in kampane, ktoré motivujú hendikepovaných a chorých (viac vo videu pre Sketcher.sk), avšak brnkanie na emócie stále funguje výborne (aj to je v tom videu).

https://www.facebook.com/sketcher.sk/videos/1169578573187126/

Inak charitatívne a spoločensky zodpovedné kampane riešime v rámci nášho projektu GOODEAS – medzinárodnej databázy reklamných ideí pre neziskovky. Sledujte každý deň novú kampaň na Twitteri alebo na našom Facebooku.

Pozrite aj môj minulý Týždeň v reklame: čo si pamätá Čumil, ilustrovaná Ústava a zbrane ako rožky (+najlepšie európske reklamy) a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency