Denník N

Týždeň v reklame: Tourist go home! (+ 13 rokov Respectu a ako komunikovať obete vojny)

Minulý týždeň ma prekvapila vlna odporu proti turistom v Bratislave a žiaľ, neprekvapila vlna odporu voči utečencom.

Tešme sa z turistov

Asi je to nejaká nová móda toto leto. Protestovať proti turistom. Tento nešvár minulý týždeň dorazil aj k nám, viď „mediálna prestrelka“ medzi Petrom KrištúfkomSamom Marcom. Áno, aj mne lezie na nervy, že si pod Michalskou bránou fotia turisti ako ďaleko sú od domu a ja neviem tadiaľ prejsť, ale to nie je ich problém. To je problém toho, kto takúto atrakciu umiestnil na jedno z najužších miest v Bratislavskom centre. Podľa mňa by sme mali byť radi, že sem vôbec nejakí turisti chodia. A že sme ich neodplašili takouto kampaňou,

ktorú trefne sparodovali na Fičí.

Isto ste zaregistrovali ako sa snažia iné krajiny komunikovať na poztenciálnych turistov. Napríklad Švédsko zaviedlo telefónne číslo, na ktoré mohol ktokoľvek zatelefonovať. Dovolal sa bežnému Švédovi, učiteľke, vodičovi kamiónu, (ktorí sa dobrovoľne do projektu prihlásili) a mohol sa opýtať čokoľvek o Švédsku.

Mne sa ešte veľmi páčila kampaň lokálneho dopravcu v Oslo, ktorý s pomocou miestnych vytvoril interaktívnu mapu zaujímavostí, ktoré môžu cestujúci objaviť na každej z jeho 4000 zastávok. Napríklad chlapíka, čo predáva vafle z okna svojej spálne.

Vráťme sa ale k Bratislave. Tú budeme mať takú ako si ju spravíme. A nie je to o turistoch, ale o nás, čo tu žijeme. Pozrite si video, ktoré so mnou nakrútili pre People of Bratislava. Obsahuje aj tipy na pekné miesta v meste.

13 rokov Respectu

Jedným z tých pekných miest Bratislavy je dvor na Klariskej 7. Tam od svojho vzniku sídli reklamná agentúra Respect APP, ktorú sme s priateľmi založili v roku 2004. To miesto je tak dokonalé, že keď sme potrebovali nájsť väčšie priestory, nenašli sme nič lepšie a presťahovali sme sa len na opačnú stranu toho istého dvora. 13 rokov robíme pre značku Tento, o niečo menej pre Prvú stavebnú sporiteľňu, či ZSE. A vyše roka aj pre Kaufland. Samozrejme sme pracovali na X ďalších projektoch a vyhrali veľa slovenských a zahraničných ocenení. Som rád, že sa Respectu tak darí, je v najlepšej kondícii v akej kedy doteraz bol a tvorí ho momentálne super funkčný kolektív ľudí. Teším sa, ďakujem a verím, že minimálne ďalších 13 rokov bude takto dobre fungovať. Toto je jeden z našich prvých spotov pre Divadlo Nová scéna:

Asi moja najobľúbenejšia kampaň s Pudingom pani Elvisovej ako z Pulp Fiction pre Gorila.sk:

A jedna z našich ostatných kampaní pre Kaufland:

 

Tourist go home, Refugees welcome

No ale vráťme sa ešte na chvíľu k tým turistom. Taký nápis ako majú na stene úradu pre turistov na Mallorke, by sme v Bratislave nenašli. Lebo my tu turistov nechceme, či už sem idú dobrovoľne alebo nie. Minulý týždeň sa na Facebooku Lukáša Chotěnovského objavilo video, v ktorom bežné dvadsaťročné dievča zo Sýrie namiesto toho, aby riešilo nové diely Game of Trones, dokumentuje strastiplný útek z vojnovej oblasti. Je tam všetko, prečo si berie smartfón, ako to vyzerá na lodi s plačúcimi deťmi, pašeráci, slzný plyn, kamene do nich hádžu. Peklo.

Až desivo presne vystihol realitu tento spot organizácie Save The Children. Všimnite si aj taký detail, ako podknutie utekajúcich ľudí maďarskou kameramankou.

Keď sme si minulý týždeň pozerali viťazné videá z festivalu kreativity Cannes Lions v kamarátskej produkčnej firme Hitchhiker Films. Jeden z účastníkov musel odísť pri tomto vianočnom pozdrave zo Sýrie, lebo by sa znovu rozplakal:

Nerozumiem tomu, prečo u nás stále mnohí nerozumejú tomu, že títo ľudia utekajú pred vojnou. Veď OK, rozlišujme ekonomických migrantov, teroristov, nehádžme všetkých do jedného vreca. Slovo imigrant je už tak sprofamované, vyprázdnené, už má zlú asociáciu, už sa to skoro rovná slovu terorista. Pred časom začali zahraničné médiá používať namiesto označenia Islamský štát skratku DAESH. Urobili to preto, aby nelegimitizovali teroristivckú organizáciu, ktorá nie je štát, a aby automaticky nespájali Islam s terorizmom. Možno by stálo za to, aby novinári začali namiesto slova “utečenci”, či “imigranti” používať spojenie “obete vojny”. Bizardne by potom vyzneli titulky ako “Pomôžeme iba kresťanským obetiam vojny.”  či “My nebudeme pomáhať nejakým obetiam vojny!” Alebo Sulíkove výroky: “Obete vojny potrebujú pomoc, ale doma.” či “Obete vojny sú pre nás hrozbou.”. Hm?

EDIT: S podobnou ideou pracovala táto kampaň pre PASSOP, v rámci ktorej k nenávistným tweetom o utečencoch dali vždy reakciu s tým, že zmenili slovo „utečenec“ na „ľudská bytosť“:

Pozrite aj môj minulý Týždeň v reklame: skrytá reklama je zlá reklama (+ sexuálne obťažovanie detí a pohľadnice pre vrahov) a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám.

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency