Blog
utorok

Týždeň v reklame: Verešovej bojler, králiky motivujúce k sexu, užitočné tašky a huráá Vianocéé! (+ z čoho sa tešíme v Respecte)

Verešovej neuveríš

Jedna z najdôležitejších vecí pri používaní celebrity v reklame je jej relevantnosť. O zdravom životnom štýle ma presvedčí športovec, o kvalitnej potravine kuchár a podobne. Rozoberal som to nedávno pre Sketcher na príkladoch úspešných kampaní. Je naivné a amatérske myslieť si, že pekné dievča predá čokoľvek.

No nepredá, keď nemá s produktom či posolstvom kampane nič spoločné. A nepomôže ani keď sa inšpiruješ kampaňou Emily Ratajkowski.

A zabudnime už na to, že aj zlá reklama, je reklama. Áno je to reklama, ale je to ZLÁ reklama.

Králiky motivujúce k sexu

U nás sa králiky využili v boji proti náckom. Inak za veľký úspech kotlebovcov trollujúcich stránok považujem to, že človek už nevie, čo naozaj vypustili kotleby a čo je paródia na nich,).

V katolíckom Poľsku pomáhajú králiky v štátnej kampani na podporu pôrodnosti. Teda, podľa použitej kreativity, skôr na podporu sexu. Prečo asi. No lebo majú takú povesť a tým pádom aj kompetenciu "hovoriť" o sexe.

Inak mňa najviac vyrušuje veta: "Chceš poznať náš sekret?"...

Supertašky

Martin Bajaník, dizajnér známy autorstvom značiek Shtoor a Foxford, pripravil pre značku Yeme sériu plátených tašiek s pridanou hodnotou. Žltá vám dá pri nákupe zľavu na chleba, čierna vyčaruje kávu zdarma a červená pomáha zaujímavým charitatívnym projektom. Bol o ne tak veľký záujem, že museli dať vyrobiť ďalšie (to je ten aktualizačný moment, prečo o tom píšem teraz,).

Foto z Facebooku Pekne&Dobre

Veľmi sa mi páči ako Martin uvažuje o dizajne: "Že dizajn neznamená, že je niečo pekné. Nie náhodou nemá slovenčina ekvivalent pre slovo dizajn a preberá ho v anglickej podobe. Je to niečo ako projekt, návrh, ale aj systém, či myšlienka. Dizajnovať sa dajú trasy, ktorými sa zákazníci pohybujú v obchode. Pod dizajn spadá aj vytvorenie napríklad orientačného systému. Je to niečo viac, častokrát sofistikovaná a nehmatateľná robota a rovnako je to aj pri grafickom, dnes už skôr nazývanom komunikačnom dizajne. Napríklad pri tvorbe corporate identity nejde ani tak o logo, farby, písmo, ale dizajnér vytvára akýsi nový set symbolov s vlastným významom, je to štruktúra podobná jazyku, pričom používa výtvarné prostriedky. Identita neznamená definíciu toho, čím sme, ale naopak, čím sa odlišujeme od ostatných. Logo ako grafický symbol dnes dokáže urobiť študent strednej školy s macbookom a talentom, ale na korporátnu identitu, ktorá funguje ako spoločné vizuálne náboženstvo pre komunitu ľudí, ktorú tvoria zamestnanci firmy spolu so zákazníkmi, to chce už skúsenosť a rozhľad. Preto logo od študenta môže stáť 50 eur a od skúseného profesionála aj stonásobok." Celý rozhovor s predsedom Únie grafických dizajnérov nájdete na Heroes.sk.

Tri dôvody na radosť

V našej reklamnej agentúre Respect APP sme sa minulý týždeň tešili minimálne trikrát. Z tretieho miesta v hodnotení kampaní portálu Mediálne.sk, v ktorom bodoval náš citylight pre PSSku. V spolupráci s Múzeom dizajnu a slovenskými dizajnérmi sme priblížili niektoré historické a súčasné nábytky potenciálnym klientom PSSky.

Potešilo nás aj tretie miesto spotu Povestné sushi pre Kaufland, ktoré bodovalo v hodnotení mesačníka Stratégie. S klientom sme nadviazali na starší spot, ktorý nerezonoval len u zákazníkov Kauflandu, ale zareagovala naň aj konkurencia. Už som o ňom písal predtým, tak teraz sem dám iný spot, taký novší, aha:

O podľa mňa najlepšej práci v oboch týchto hodnoteniach, som písal už pred dvomi týždňami. No a do tretice sa tešíme zo shortlistu na národnej súťaži v efektivite EFFIE. Získali sme ho s náborovou kampaňou pre poisťovňu NN, v ktorej hlavnú úlohu hral Marián Čekovský. Jeden z najkompetentnejších ľudí na Slovensku, čo sa grimás a mimiky týka, učil uchádzačov ako neverbálne komunikovať.  A narozdiel od nudných náborov s imagebankovými fotkami, táto dosiahla výsledky nad očakávania.

Huráá Vianocéé

Začínajú vtedy, keď začnú vianočné reklamy v telke. Najmä v Británii (podľa zákona: v Spojenom kráľovstve) ľudia netrpezlivo čakajú na vianočné hitovice veľkých obchodných centier ako John Lewis, alebo Waitrose. Toho roku je však zatiaľ najdiskutovanejším spotom reklama značky Tesco:

No nie kvôli nejakej úžasnej kreativite, ale iba kvôli tomu, že si dovolili ukázať moslimskú rodinu. Predstavte si! Vo vianočnom spote! Ľudia riešia, že veď oni neoslavujú Vianoce. Tak prečo sú vo vianočnej reklame? Ak sa neintegrujú tak je zle, ak sa prispôsobia, tiež je zle... Pozrite si aj video, v ktorom rozoberám netradičné vianočné spoty. Uvidíte v nich okrem moslimov aj ženu ako hlavnú hrdinku (namiesto Santa Clausa!), či dievčatká, ktoré sa hrajú s chlapčenskými hračkami (!!) a homosexuálny pár (!!!):

Pozrite aj môj minulý Týždeň v reklame: nesexi sexizmus, krádež alkoholu a plagáty s kresťanskými motívmi a sledujte moju skupinu, v ktorej nájdete veľa super (alebo zlých) reklám, napíklad takéto:

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

S priateľmi som založil reklamnú agentúru Respect APP a som prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti a založil som medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte.

Blogy

|