Denník N

Užívaj si bicykel! Zopár užitočných tipov (najmä pre začiatočníkov)

Cyklista a jeho bicykel. Každý niekde musí začať. Niet jediného cyklistu, akokoľvek nadšeného, ktorý by si neprešiel nováčikovskými chybami a trapasmi. Napriek tomu, väčšina si skrátka povie „Sadnem na bajk a idem, nie?“

Zdroj: bikeradar.com

Sú ale veci, ktoré Vám v servise hneď  nepovedia, ak sa ich priamo nespýtate. A keďže ešte nemáte toľko skúseností, ani neviete, ako veľmi by Vám pomohli.

 

Čistenie pohonu (prešmykač, kľuky, reťaz, prehadzovačka, kazeta s pastorkami)

Očistiť väčšinu pohonu nie je taký problém, postačí trochu Cyklostaru (žiadna reklama, vo väčšine servisov napr. v BA Vám prvé „švacnú“ do ruky práve ten), rozprašovač (stačí aj ten na kvety) a zopár handier na utretie.

S reťazou už býva trošku problém. Odporúčam Vám zadovážiť si tzv. práčku na reťaz. Tá sa po naznačenú líniu naplní Cyklostarom. Následne ju nacvaknete na reťaz a nasadíte vrch a rúčku (odporúčam mať zaradenú malú pílu a vzadu taký pastorok, aby ste mohli točiť kľukami tak, aby sa práčka neplietla do výpletu zadného kolesa). Začnete točiť kľukami. Sprvu to ide ťažko (kvôli špine na reťazi), ale postupne sa to uvoľnuje. Poriadne točte, až kým reťaz nie je dostatočne čistá (niekedy je treba opakovať „kúru“ aj 2x). Zoberte handru a utrite dosucha. Keď je reťaz suchá, môžete ju namazať.

Čistý pohon sa vám odvďačí v podobe dlhšej životnosti reťaze a kazety (kľuky vydržia asi najdlhšie).

 

Životnosť reťaze, kazety

Vopred upozorňujem, že nasledovné údaje sú len orientačné.

Životnosť reťaze či kazety (alebo jednotlivých pastorkov) nezávisí na čase, ale na kilometráži. Ďalej ju ovplyvňujú ďalšie faktory, napr. to, ako sa staráte a čistíte pohon/reťaz, ako často preraďujete, a ako veľmi namáhate reťaz (kríženie reťaze, prípadne jazda do stúpaní s ťažkým prevodom).

Môže Vám vydržať 1000-1500 kilometrov, v prípade lepších typov a dobrej údržby to môžu byť až tisícky kilometrov.

Kazetu sa odporúča meniť pri tretej reťazi. U pastorkov platí, že čím menej zubov má (ťažší prevod), tým rýchlejšie sa opotrebúva.

 

Priamy predaj cez internet vs. klasický predaj v kamennej predajni

Pri predaji cez internet, resp. pri objednávaní značky, ktorá funguje čisto objednaním priamo od výrobcu (napr. Canyon), síce ušetríte pri kúpe samotného bicykla, ale treba mať na zreteli niekoľko dôležitých vecí.

Pri kúpe bicykla v kamennej predajni totiž získavate prvú (tzv. garančnú) prehliadku zdarma, na akýkoľvek ďalší servis výrazne zľavy (30 a viac percent v predajni, kde ste bajk kupovali), zľavy na materiál.

Pri servisovaní „internetových značiek“ si v servisoch spravidla účtujú prirážku k bežnej cene. Ak nastane výraznejší problém, máte dve možnosti – buď nechať bicykel spraviť v miestnom servise, ale s prirážkou, alebo ho zložito posielať naspäť výrobcovi.

Špeciálne pri Canyon sa mi dostala do uší aj zvesť, že veľmi radi robia niektoré komponenty použitím neštandardných rozmerov a pod. Znamená to asi toľko, že ak sa Vám isté časti na bajku pokazia/zničia, dajú sa nahradiť len komponentom od výrobcu, čo sťažuje servisovateľnosť.

 

Čakacie doby v servise

Samozrejme, môže to znieť trocha negatívne, ale povedzme si úprimne, žiadny bicykel nie je nezničiteľný a skôr či neskôr sa na ňom niečo začne správať tak, ako nemá.

Alebo sa Vám stane, že nešťastným spôsobom padnete, Vy ste celí, ale bajk si to asi odniesol.

Možno to nie je nič vážne, ale lepšie je si byť istý a nechať si bicykel skontrolovať profesionálom.

V tej chvíli je len málo horších vecí, ako keď Vám v nejakom servise oznámia, že najbližší termín majú voľný o povedzme 2-3 týždne (a Vy ste si ešte chceli užiť voľné dni v sedle).

Preto je dobré už pri kúpe bicykla myslieť nato, kde majú kvalitný servis a či sú ochotní Vám ho vziať a prezrieť viacmenej na počkanie, aby ste nemuseli ostať aj niekoľko týždňov bez obľúbeného tátoša.

 

Servisovateľnosť

Ja viem, že chcete všetci byť ďalší Sagan alebo Velits. Darmo ale za špičkový bajk „vysolíte“ niekoľko tisíc eur, keď ho: 1) nevyužijete (zbytočne si kúpite celokarbón s Dura Ace a hlbokými ráfikmi, keď ledva udržíte tempo 20 km/h) alebo 2) po prvej havárii budete nútení ho nechať doma.

Čím drahší bajk a čím kvalitnejšie materiály a pokročilejšia technológia, tým viac peňazí bude stáť aj prípadné servisovanie.

Veľký faktor je aj miera integrácie či prítomnosť unikátnych či špecifických komponentov. Môžete si byť istí, že ak si napr. zadovážite Venge ViAS, tak rovno si môžete vydržiavať vysoko školeného mechanika, lebo bežný servisman Vám radšej zaplatí, aby ho nemusel opravovať (ak si predstavíme, že na tento bajk má vôbec potrebné školenie).

Aby ste neskončili ako majiteľ BMW, ktorý sa síce chvasce, že má drahé auto, ale vytiahne ho len raz za čas, lebo nemá na benzín.

 

Veľkosť rámu

Boli by ste prekvapení, ale veľkosť rámu je veľmi dôležitá. Zle zvolená veľkosť môže viesť nielen k zdravotným problémom (kĺby, preťažovanie nesprávnych svalových partií) ale aj k ovládaniu, ktoré Vám môže spôsobovať problémy.

Preto je dobré bicykel poriadne vyskúšať a nechať si poradiť aj od odborných predajcov.

 

Parkovanie bajku

Ak si chcete dlho udržať fungujúce nastavenie prešmykača a zároveň ešte o kúsok predĺžiť život reťazi, určite si vezmite k srdcu nasledovný tip. Veľmi zaň ďakujem predajcovi z nemenovanej bratislavskej predajne bicyklov aj Mariánovi Vitekovi (mohli ste ho vidieť v mojom článku k Dunajskému cyklomaratónu 2016).

Vpredu zaraďte najmenšiu pílu (prevodník) (malú pílu pri cesťákoch) a vzadu buď najmenší pastorok alebo aspoň čo najmenší, nevadí, ak sa bude reťaz trošku krížiť (keďže bajk bude po dobu parkovania v pokoji).

Vďaka tomuto sa Vám radiace lanká nebudú naťahovať (aspoň nie tak veľmi, ako keby ste nechali odparkované na veľkej píle a podobne). Reťaz takisto nebude taká napnutá, čím trocha oddialite jej ovísanie.

 

K plánovaniu trás

Ak si chcete dať cestnú trasu a nie ste si istí, či ju dáte celú, alebo sa skrátka len chcete poistiť pre prípad poruchy (ak si neviete sami opraviť bajk, alebo to nie je na mieste možné), tak si ju naplánujte tak, aby viedla blízko miest so železničným spojením, alebo aspoň autobusovým (i keď tam je menšia pravdepodobnosť, že sa nad Vami šofér zľutuje).

V prípade, že niečo nastane, tak stačí odkráčať pár kilometrov a nasadnúť na vlak domov.

 

Veľa pite!

Nezabudnite priebežne a dostatočne veľa piť! Možno sa necítite smädní alebo si poviete, však sa napijem o chvíľu. Ak ale nepijete dosť, telo Vám to dá pocítiť v tom najnevhodnejšom momente, napr. bolestivými kŕčmi (i keď tie mávajú viacero príčin) alebo rýchlejšou únavou šliach a svalov (nie je to nič príjemné, ak dokončujete túru tak, že ledva viete ohnúť koleno).

Ak sa ale predsalen stane, že si preťažíte šľachy a ďalší deň potrebujete normálne fungovať, odporúčam na dané miesto priložiť ľad (alebo niečo ľadové) a pomôcť si niektorým z liekov s protizápalovými účinkami, ktoré pomôžu odbúrať zápal. Alebo si jednoducho oddýchnite.

 

Možno bol tento článok pre Vás chaotický, ale budem rád, ak Vám aspoň niektorá z uvedených informácií pomôže, aby ste nemuseli navštevovať servis tak často. Predsalen, pre bežného človeka, ktorý nerobí práve v špičkovej IT firme alebo skrátka nezarába kráľovsky, je aj 20 eur položka, ktorú pocíti jeho rozpočet. A som si istý, že každý je rád, keď si môže užiť bezstarostnú jazdu a nie myslieť nato, kde má zas dať ten bajk do servisu.

Prajem pekný deň a veľa šťastných kilometrov :)))

Teraz najčítanejšie

Miroslav Kizák

Metalista, ktorému nie je jedno, čo sa deje vo svete i doma :)))